Tuntematon sähköfirma perui turenkilaisen Riikan sähkösopimuksen ja teki uuden nimiinsä – oma yhtiö ei voi asialle mitään - Oma raha - Ilta-Sanomat

Tuntematon sähköfirma perui turenkilaisen Riikan sähkösopimuksen ja teki uuden nimiinsä – oma yhtiö ei voi asialle mitään

Sähkönmyyntimarkkinoilla meno voi olla niinkin villiä, ettei kuluttaja edes tiedä, kuka hänen sähköään myy.

Turenkilaisen pariskunnan aiemmin solmima sähkösopimus oli purettu 31. joulukuuta ilmoittamatta mitään pariskunnalle. Kuvituskuva.­

24.1.2019 7:30 | Päivitetty 24.1.2019 8:41

Turenkilainen Riikka Tuomi sai puolisonsa kanssa sähköpostiviestin sähkönmyyntiyhtiöltä: ”Tervetuloa GNP Energyn asiakkaaksi.” Ainoa ongelma oli, että Tuomi ei puolisonsa kanssa ole ollut missään tekemisissä GNP Energyn kanssa.

Kävi ilmi, että pariskunnan aiemmin joulukuussa solmima uusi sähkösopimus Turun Energian kanssa oli purettu 31. joulukuuta ilmoittamatta mitään pariskunnalle.

Uuden asiakkaan tervetuloviesti tuli 18. tammikuuta, muutamia päiviä 14 vuorokauden valitusoikeuden jälkeen.

Tuomi pitää tilannetta älyttömänä.

– Sähköpostia tuli ihan tuntemattomalta firmalta. Tämä on käsittämätöntä, kun tosiaan meille ei ole minkäänlaista sopimusta näytetty emmekä tiedä onko sellaista olemassakaan.

– Vähän jännittää, millainen lasku sieltä tulee. Omasta sähköyhtiöstä (Turun Energiasta) sanottiin, että he eivät pysty tekemään asialle mitään, kun eivät tiedä millainen sopimus meillä nyt on. Tuuliajolla ollaan.

Kymmeniä yhteydenottoja

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV) on tammikuun ensiviikkoina tullut jo noin 40 yhteydenottoa sähkönmyyntiyhtiö GNP Energystä. Myös Tuomi otti viranomaiseen yhteyttä.

– Huomattavan paljon yhteydenottoja on tullut alkuvuonna, sanoo KKV:n lakimies Jukka Kaakkola.

Hänen mukaansa sähkömyyntiyhtiö voi irtisanoa toisen yhtiön sähkösopimuksen. Ilman uutta sopimusta ja asiakkaan valtuutusta näin ei tietenkään voi toimia.

GNP Energy Finlandin toimitusjohtaja Herkko Mali sanoo, että yhtiö pitää tallessa kaikki puhelinmyyntinsä äänikuitit. Niiden perusteella voi tarkastaa, onko sähkönmyyntisopimus sujunut puhelimessa asianmukaisesti.

– Meillä on 28 000 kuluttaja-asiakasta, eikä yhtään asiakkuutta, joka olisi tehty ilman asiakkaan suostumusta, Mali sanoo.

Turenkilaisten kanssa kyse ei ollut puhelinmyynnistä, ja Mali lupaa tarkastaa sopimuksen erikseen.

Mali epäilee, että Tuomi ja tämän puoliso ovat entisiä Vihreä älyenergia Oy:n asiakkaita. Yhtiön 8 500 asiakasta myytiin GNP Energylle ja uudet asiakkuudet astuivat voimaan 1. tammikuusta.

– Olemme ostaneet ison portfolion. Jos hän on ollut siinä asiakas, sopimusehdoissa on oikeus siirtää sopimus toiselle yhtiölle. Näille asiakkaille on lähtenyt kirje, mutta heillä myös on säilynyt vanha sopimus.

– Jos hinta on muuttunut, voi olla kyse siitä, että määräaikainen sopimus on mennyt umpeen. Sen jälkeen hinta muuttuu markkinaperusteiseksi, jolloin hintaa on voitu tarkastaa sopimusehtojen mukaisesti.

GNP Energyn asiakaspalveluun ei tiistaina saanut yhteyttä eikä chat toiminut. Tuomi ei myöskään ole saanut yhteyttä yritykseen. Myös KKV piti asiakaspalvelua ongelmallisena.

Mali sanoo, että yhtiön asiakaspalvelu on ollut ruuhkautunut juuri kaupan takia.

Iäkkäille puhelinmyyntiä

GNP Energy on viranomaisen tuttu jo pidemmältä ajalta. Kuluttajaneuvontaan tuli vuoden 2018 alkupuoliskolla useita ilmoituksia tapauksista, joissa puhelinmyynti kohdistui 80–90-vuotiaisiin vanhuksiin. Heillä oli usein myös muistisairaus.

Yhtiö korjasi sittemmin ohjeistusta siten, että yhteyttä ei oteta yli 75-vuotiaisiin.

Yritys oli KKV:n mukaan luvannut lisäksi, että asiakas saa sähkön hinnan alemmaksi. Uusi sopimus olikin aiempaa kalliimpi. Sähkön hinta on selvästi noussut vuoden aikana. Se lisää intoa kilpailuttaa sopimuksia ja etsiä halvempia vaihtoehtoja.

Yhtiön mukaan hintavertailu perustui asiakkaan ilmoittamaan sopimustyyppiin. Kun hintoja muistellaan helposti väärin, virheitä voi tapahtua.

Halpasähköyhtiöillä ei ole omaa tuotantoa, vaan ne ostavat sähköä tuottajilta ja myyvät sitä kuluttajille. Myös Vihreä älyenergia on yksi markkinoilla toimivista sähkön halpakauppiaista. KKV:ssä sitä ei pidetty ongelmayrityksenä: yhteydenottoja on ollut vain muutama yksittäinen.

GNP Energy toimi vuoteen 2014 asti nimellä Finkraft. Yhtiöt ovat aikanaan olleet kuluttaja-asiamiehen tai markkinaoikeuden ratkaisujen kohteena hinnankorotusten tai myyntikäytäntöjensä takia.

Mali sanoo, että yhtiö keskittyy kuluttajapuolella toistaiseksi verkkomyyntiin eikä myy sopimuksia puhelimessa.

Hän kieltää, että telemarkkinointi olisi lopetettu kuluttajaviranomaisen selvityspyynnön takia.

Kampanjahintojen perässä

Mali puhuu ”glory huntereista”.

– Ihmiset käyvät netistä hakemassa meidän tuotteitamme ja kilpailijoidenkin. Siellä on monesti sisäänheittohintoja. Tehdään markkinointipanostuksena 1–3 kuukauden ajan selkeästi alle markkinahintojen sopimuksia. Ihmiset ottavat niitä, mutta sopimusehdoissa sanotaan, että kampanjan jälkeen hinta muuttuu. Se unohdetaan, kun hinta sitten muuttuu.

Mali palaa Tuomen tilanteeseen selvitettyään tarkemmin asiaa. Selitys löytyy yrityskaupasta.

– He ovat, ihan niin kuin arvelin, olleet Vihreän älyenergian asiakkaita ja siirtyneet sieltä GNP Energyn asiakkaiksi. Ilman että mikään on heidän sopimuksessaan muuttunut.

Kun Mali kuulee, että turenkilaiset eivät olekaan olleet enää Vihreän älyenergian asiakkaita, hän ei osaa tarkemmin ottaa kantaa tapahtuneeseen. Hän ohjaa jatkoselvittelyn myyjäosapuolelle eli Vihreälle älyenergialle.

Korjaus kello 8.40: GNP Energy Finlandin toimitusjohtajan nimi on Herkko Mali.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?