Nämä joulun hittilelut viedään kauppojen hyllyiltä: Scruffaluv, yllätyspallo – listalta löytyy myös rakastettu ikisuosikki - Oma raha - Ilta-Sanomat

Nämä joulun hittilelut viedään kauppojen hyllyiltä: Scruffaluv, yllätyspallo – listalta löytyy myös rakastettu ikisuosikki

Julkaistu: 13.12.2018 9:52

Kauppojen joululahjamyynti on kiivaimmillaan. Jo nyt kaupoilla on jo vahva aavistus siitä, mitkä tuotteet päätyvät lasten lelupaketteihin tänä vuonna.

Lelukauppa Partasen yrittäjällä Minna Kunnasluodolla pitää kiirettä. Koko vuoden tulos nimittäin tehdään tämän ja kahden seuraavan viikon aikana.

– Näin se on, että lelukaupalla on vain yksi sesonki. Ja se on päällä juuri nyt, joulun alla.

Jutun päävideolla suomalaiset kertovat ostamistaan joululahjaleluista.

Jos muina kuukausina lelumyynti on varsin maltillista, joulukuussa se on jotain täysin muuta.

– Viime vuoden joulukuussa myimme kappalemäärissä yhteensä 30 000 lelua, Kunnasluoto kertoo.

Lelukauppa Partasella on sekä verkkokauppa että kivijalkaliike Kuopiossa. Yksittäisen lelukaupan kohdalla 30 000 on jo iso luku.

Isojen kauppaketjujen, esimerkiksi S-ryhmän, lelumyynti oli viime vuonna noin miljoonan kappaleen luokkaa.

Yksi ylitse muiden

Entä mitä yksittäistä lelua mahdetaan myydä eniten? Kunnasluodon mukaan tänä vuonna on yksi ylitse muiden.

– Unboxing. Se on tämän vuoden leluhitti.

Unboxingissa on kyse siitä, ettei lahjan ostaja eikä avaaja tiedä, mitä paketissa on.

– Sisältä paljastuu sitten jonkun tietyn lelusarjan leluja, Kunnasluoto jatkaa.

Tällaisia leluja ovat esimerkiksi LOL- ja Smashers-yllätyspallot. Ideana on, että pallo kuoritaan, ja sen sisältä paljastuu lelusarjaan kuuluva hahmo. LOL-pallojen sisällä on nukke, Smashers-pallossa taas urheilufiguuri.

LOL-yllätyspallo on joulun unboxing-leluhitti. Unboxingissa on kyse siitä, ettei lahjan ostaja eikä avaaja tiedä, mitä paketissa on.

Vuoden lelut

Unboxing-lelujen lisäksi myös Vuoden lelu -kilpailun voittajat ovat joulunajan takuuvarmoja myyntimenestyksiä.

– Tänä vuonna niihin kuuluu junarata, ensileluksi tarkoitettu Duplo-pakkaus ja Scruffaluvs-lemmikkipehmo, S-ryhmän valikoimapäällikkö Emilia Lehtonen kertoo.

K-ryhmän kaupoissa etenkin Scruffaluvs on noussut erityisen suosituksi.

– Syynä lienee se, että lelu soveltuu niin tytöille kuin pojille, K-ryhmän leluostaja Mari Hyvönen sanoo.

– Scruffaluvs on siis sellainen lemmikkipehmolelu, jonka lapsi ikään kuin löytää huonokuntoisena ja ottaa huolehdittavakseen.

Myös pienten lasten suosikit, Ryhmä Hau- ja Littlest Pet Shop -lelut, löytyvät kauppaketjujen myydyimpien listalta.

Scruffaluvs-pehmolelut sopivat sekä tytöille että pojille.

Lautapelien kultakausi

Jouluna ei myydä pelkästään leluja. Pelit käyvät yhtä lailla kaupaksi, ja nimenomaan lautapelit.

– Joulu on lautapelien kultakautta, kiteyttää K-ryhmän leluostaja Mari Hyvönen.

Sellaiset klassikot kuten Afrikan tähti, Kimble, Monopoli ja Twister myyvät vuodesta toiseen, joka joulu, eikä niitä juuri tarvitse mainostaa.

Kimble on joulun suosikki vuodesta toiseen.

Vaikka digitaaliset pelit valtaavat alaa, lautapelien suosio pitää silti pintansa, Partasen lelukaupan yrittäjä Minna Kunnasluoto sanoo.

– Lautapeleissä on kyse ehkä jonkinlaisesta digitaalisuuden vastavoimasta. Tämä johtunee siitä, että lautapelit ovat aivan eri tavalla sosiaalista pelaamista kuin digitaaliset pelit.

Kipuraja kulkee sadassa eurossa

Kukkaron nyörit niin ikään ovat lelukaupassa tavallista löysemmällä joulukuussa.

Mari Hyvösen mukaan vanhemmat ostavat lapsilleen selvästi kalliimpia leluja joulukuussa kuin muina kuukausina.

– Muina kuukausina pysytellään pääsääntöisesti edullisissa leluissa. Jouluna sitten kukkaron nyörit avautuvat. Vanhemmat saattavat esimerkiksi ostaa kokonaisen prinsessan linnan tai kokoelman Legoja.

Kipurajaksi näyttää kuitenkin asettuvan sata euroa.

– Sadan euron yli ei hevillä mennä edes joulun leluostoksilla, Hyvönen sanoo.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?