Bensan ja dieselin hinta nousee – tämän vuoksi autoilijan kukkaroa kirpaisee - Oma raha - Ilta-Sanomat

Bensan ja dieselin hinta nousee – tämän vuoksi autoilijan kukkaroa kirpaisee

Polttoaineiden hintoja nostavat Harvey-myrsky ja Saudi-Arabian kriisi.

Harvey-myrsky vaikutti siten, että tuottajien olosuhteet Meksikonlahdella heikkenivät. Se näkyy bensan hinnassa.­

8.11.2017 7:35

Raakaöljyn hinta jatkaa lievää nousuaan. Tämä näkyy jo bensan ja dieselin hinnoissa. Autolla matkaan lähtijän kannattaakin nyt tutkia tarkasti, missä tankkaa autonsa.

Suomalaisen kuluttajan kukkaroon iskevät Harvey-myrsky ja Saudi-Arabian kuohunta.

Jos kuva ei näy oikein, voit katsoa dieselin hintamuutokset tästä.

– Bensan ja dieselin hinnan viime päivien nousuun vaikuttavat monet syyt. Yksi syy on se, että raakaöljyn hinta on ollut runsaan kuukauden nousussa. Runsas kuukausi sitten Brent-laadun barrelihinta oli noin 52 dollaria ja nyt se on jo 64 dollaria, St1 Oy:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen kertoo.

– Toinen syy on se, että euro on heikentynyt dollariin verrattuna. Öljykauppa käydään dollareissa.

Onko syy öljyntuottajamaiden halussa nostaa hintaa vai onko syynä maailmanpolitiikan kiristyminen?

– Kriisit vaikuttavat, olivat ne sitten poliittisia tai ja ympäristökriisejä. Ainakin Harvey-myrsky vaikutti siten, että tuottajien olosuhteet Meksikonlahdella heikkenivät, Wiljanen sanoo.

– Talven tullen keskitisleiden kysyntä maailmanmarkkinoilla kasvaa, joka voi vaikuttaa hintaan, Wiljanen sanoo.

Jos listaus ei näy, voit katsoa sen tästä.

Entä tulevaisuus? Jatkuuko öljyn hinnan nousu?

– Maltillinen nousu voi jatkua. Se ei kuitenkaan ole kovin voimakasta eikä läheskään yhtä merkittävää kuin noin neljä vuotta sitten, jolloin Brent-laadun barrelihinta oli noin 120 dollaria, Wiljanen sanoo.

Jos kuva ei näy oikein, voit katsoa 95E:n hintamuutokset tästä.

– Voi jatkua. Tuottajilla on mahdollisuus reagoida tuotantomäärillä, hän sanoo. Toisaalta tuotannon, kysynnän ja varastojen tasapaino on herkkä asia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kertoo.

Autoliitosta huomautetaan, että tilanteessa on erikoista asemien hintojen suuri hajonta.

– Bensiinin ja dieselin hinnoissa on ollut selkeää nousua viime viikkoina. Toisaalta eri asemien välinen hajonta on aikaisempaa suurempaa. Kuluttajahan on tässä kuningas ja hän voi valinnoillaan vaikuttaa, Nieminen sanoo.

Saudi-Arabian kuohunta vaikuttaa

Saudi-Arabian korruptiotutkinnan pidätykset vahvistavat uutistoimisto Bloombergin mukaan öljyntuottajamaiden tuotantoleikkauksia.

– Öljyn hinta on poliittisesti muutoksille herkkä asia. Saudi-Arabia on maailman suurin öljyntuottaja ja sillä on ylivoimaisesti suurimmat tunnetut öljyvarat. Sen ratkaisuilla on vaikutusta maailmanmarkkinahintoihin, Autoliiton Nieminen sanoo.

Öljyala korostaa, että verojen osuus bensiinin kuluttajahinnasta on suuri.

– Kuluttajahinnasta suurin osa on kuitenkin veroa, Öljy-ja biopolttoainealan toimitusjohtaja Helena Vänskä muistuttaa.

– Verojen osuus bensiinin kuluttajahinnasta on tällä hetkellä noin 65 prosenttia. Eli verottomana bensiiniä saisi alle 50 senttiä/litra, hän sanoo.

Teboilin huoltoasema- ja automaattiliiketoiminnan johtaja Henrik Tuulos arvioi, että lokakuun lopun ja marraskuun alun aikana raakaöljyn hinnan ja valmiiden öljytuotteiden maailmanmarkkinahintojen kohoamiseen ovat vaikuttaneet Saudi-Arabian poliittinen kuohunta ja Yhdysvaltojen aktiivisten porauskohteiden määrän lasku.

–Aselevon päättyminen Nigeriassa lisää riskiä öljykuljetusten sabotointiin. Myös laskussa olevat bensiinin varastotasot ja huhut OPEC:in tuotantoleikkausten jatkumisesta ensi vuonnakin vaikuttavat, hän sanoo.

Tuulos korostaa, että raakaöljy on oma bisneksensä ja valmiit öljytuotteet omansa.

–Valmiilla tuotteilla käydään kauppaa maailmanmarkkinoilla samalla tavoin kuin raakaöljyllä. Raakaöljyn ja valmiiden tuotteiden hinnat voivat liikkua myös ristikkäisiin suuntiin. Esimerkiksi siten, että raakaöljyn hinta laskee, mutta jalosteiden tai osan niistä nousee. Samoin esimerkiksi bensiinin ja dieselöljyn hinnanmuutokset voivat olla eri suuntaisia, hän sanoo.

Huoltamoiden ja automaattien tolppahintoihin kotimaassa vaikuttaa Tuuloksen mukaan selvästi eniten kilpailutilanne sekä ketjujen välillä että paikallisesti kilpailevien asemien kesken.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?