Kustannuslaskelma selvitti, onko diesel-, bensa-, hybridi- vai sähköauto edullisin - Oma raha - Ilta-Sanomat

Selvitys: Näin paljon maksat autoilustasi – bensa-auto tulee halvimmaksi

Ympäristöystävällisen auton valitseminen alkaa pian olla myös taloudellisesti perusteltua.

28.9.2017 9:38

Haluatko maksaa autosta paljon, ja käytöstä vähän? Vai toisinpäin? Haluatko vähemmän ympäristöä rasittavan auton? Siinä on monen auton ostajan pulmia, jotka eivät helpotu vuodesta toiseen lainkaan. Autot kun kehittyvät ja samaan aikaan esimerkiksi verotus muuttuu.

 Moneen vuoteen ei ole enää pystynyt sanomaan, että aina jos ajaa yli 20 000 kilometriä, kannattaa valita diesel.

Tavallisesti dieseliä on pidetty taloudellisesti edullisimpana autona paljon ajavalle, mutta tilanne on muuttunut pikku hiljaa. Erityisesti täyssähköauto on lähestynyt perinteisiä myös kustannuksiltaan.

  • Katso jutun alussa olevalta videolta, mitä kaksi suomalaista kuljettajaa ajattelee autoilun kuluista.

Asia selviää tuoreesta selvityksestä. Taloussanomat pyysi asiantuntijayritys Motivaa laskemaan eri käyttövoimalla toimivien uusien autojen kaikki kustannukset auton ensimmäisen viiden käyttövuoden ajalta. Selvisi, että bensa on edelleen halvin vaihtoehto, jos kilometrejä kertyy suunnilleen suomalaisen keskiarvon mukaisesti.

Alla taulukko, josta selviää eri autotyyppien käytön hinta. Jos taulukko ei näy, saat sen auki tästä.

– Moneen vuoteen ei ole enää pystynyt sanomaan, että aina jos ajaa yli 20 000 kilometriä, kannattaa valita diesel, johtava asiantuntija Vesa Peltola Motiva Oy:stä sanoo.

Jos siis ajattelee pelkästään autoilun hintaa, hieman tavallista vähemmän kuin enemmänkin autoilevan kannattaa edelleen valita perinteinen käyttövoima.

Ympäristöystävällisempien autojen valinta on nyt kuitenkin taloudellisesti järkevämpää kuin koskaan aikaisemmin, vaikka auton hankintakustannus onkin korkeampi. Halvimman ja kalleimman autotyypin välillä ei ole kuin satasten ero vuodessa.

– Sähköauto on koko ajan tullut kilpailukykyisemmäksi, Peltola arvioi.

Taloussanomien vertailussa bensaa ja dieseliä kalliimpia olivat täyssähköauto ja plug-in-hybridi. Vaikka ero olikin melko selvä, laskelmassa käytetyt oletukset saattavat selittää eroa ainakin osittain.

Erityisesti hybridin varustelutaso on niin paljon tavallista Comfortline-Golfia parempi, että pelkästään se saattaa selittää suuren hintaeron erilaisen tekniikan lisäksi. Täyssähköautojen hinnanalenemaa on erityisen vaikea arvioida, koska vertailutietoa ei oikein ole.

Helsinkiläinen Timo Kauppinen ajaa dieselillä, mutta voisi harkita sähköautoa.­

Viime viikolla liikenteen turvallisuusvirasto Trafin aloitti kampanjan, jolla se pyrkii lisäämään kansalaisten tietoisuutta vaihtoehtoista käyttövoimaa käyttävistä autoista.

Muun muassa Autoliitto kritisoi Trafin ”Ole edelläkävijä” -kampanjaa siitä, ettei laskelmassa otettu huomioon auton käyttökustannuksia. Taloussanomien tilaamassa laskelmassa on otettu huomioon kaikki kustannukset.

Näin tutkittiin

Motiva laski Taloussanomien pyynnöstä autoilun kustannuksia käyttäen yli kymmentä eri oletusta. Laskelman tarkoitus on arvioida mahdollisimman tarkasti uuden auton ostajan kustannuksia auton ostoa seuraavien viiden vuoden aikana. Laskelmassa ovat mukana auton arvon alenema, ajoneuvovero, mahdollinen käyttövoimavero, katsastukset, (kasko)vakuutus, renkaat, polttoaine (tai sähkö) ja myös vähän muita kuluja, kuten pysäköintiä.

Esimerkkiautona oli VW Golf, josta löytyy paljon eri moottorimalleja. Laskelmaan valittiin kaikista automalleista edullisimmat vaihtoehdot.

Autojen hinnat on otettu Autotuojat ry:n tilastoista, vakuutushinnat Autoliiton laskurista. Bensiinin ja dieselin hinnat ovat Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tuoreista tilastoista, sähkössä käytettiin kuluttajahintaa 0,15 €/kWh. Maantieajoa laskettiin olevan 36 % ajosta ja kaupunkiajoa loput 64 %.

Auton hinnan lisäksi laskelmassa on vuosittainen 14 prosentin arvonalenema. Sähköautoissa arvonalenema saattaa olla merkittävästi suurempi.

Huolto- ja korjauskustannuksina käytettiin seuraavia lukuja: bensiini 2,9 snt/km, diesel: 2,8 snt/km, lataushybridi: 3,4 snt/km ja sähköauto: 2,1 snt/km.

Laskelma ei sisällä mahdollisia lainakuluja.

Lataushybridillä on oletettu ajettavan yhtä paljon bensiinillä ja sähköllä. Tässä esimerkissä sen varustetaso on merkittävästi muita malleja parempi.

Muuttujia on paljon, ja kaikki laskelman luvut ovat suuntaa-antavia.

EDIT: Juttua muokattu 28.9.2017 kello 11.14: lisätty tarkka lista kaikista laskennassa mukana olleista muuttujista. Kaasuauto ei ole mukana vertailussa, koska VW Golfista ei ollut saatavilla uutena TGI-versiota laskelmaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?