Punalappujen metsästäjä Ville säästää satoja euroja kuussa – tarkistaa kaupan hyllyt tietyssä järjestyksessä - Oma raha - Ilta-Sanomat

Punalappujen metsästäjä Ville säästää satoja euroja kuussa – tarkistaa kaupan hyllyt tietyssä järjestyksessä

Helsinkiläinen Ville Kormilainen harrastaa ruoka-alennusten metsästystä. Päivittäistavarakaupat torjuvat ruokahävikkiä alennuksilla ja lahjoittamalla ruokaa pois.

Ville Kormilainen tarkistaa ensimmäiseksi lihatuotteiden tarjoukset.

13.9.2017 13:35

Aloita ravintoketjun huipulta. Se on helsinkiläisen Ville Kormilaisen strategia ruokakaupassa. Hän etsii kaupoista alennustuotteita aina, kun se vain on mahdollista. Kormilainen käyttää hyväkseen etenkin ilta-alennuksia.

– Kun menen ostoksille, tarkistan aina ensimmäisenä lihatarjonnan. Sen jälkeen etsin juustoja, makkaroita, maitotuotteita, vasta sitten katsastan vihannekset ja leivät, joita yleensä löytyy tarjouksesta aina.

Aleruoka monipuolisti arkiruuan

Kormilainen ostaa alennusmyynneistä ruokaa nelihenkiselle perheelle useamman kerran viikossa. Hän on laskeskellut, että ”punaisten lappujen metsästys” tuo useiden satojen eurojen säästön perheen talouteen kuukaudessa. Päivittäisten ruokien lisäksi Kormilainen löytää alennuksesta muun muassa lisäravinteita ja koirien herkkuja. Silti kalliit lihatuotteet ovat ne, joilla tehdään todellista säästöä.

– Kun löydän alennuksesta Balkanin makkaraa tai kokolihapihvejä, nappaan ne heti.

Kormilaisilla ruokalistakin jäsentyy ”löytöjen” mukaan.

– Hassua kyllä, ruokalistamme on alennusten metsästämisen jälkeen monipuolistunut, Kormilainen toteaa.

Ilta-alesta hyvä rutiini

Ville Kormilainen löytää alennetut ruuat parhaiten kauppojen ilta-alennusmyynneistä. Hänelle iltayhdeksän ostosreissu sopii hyvin päivän rytmiin.

S-ryhmä laajensi tällä viikolla ilta-alennuskäytännön koskemaan noin 900 myymälää. Kello 20 tai 21 myymälöissä saa punalaputetuista tuotteista 60 prosentin alennuksen.

K-ruokakaupoissa ei ole ainakaan vielä vastaavaa käytäntöä, sillä K-ryhmän kauppiaat päättävät itse viimeistä myyntipäivää lähestyvien tuotteiden alennuksista. Esimerkiksi K-Supermarket Postitalossa Helsingin keskustassa on ollut 60 prosentin ”tupla-alennukset” iltakahdeksan jälkeen kolmen viime vuoden ajan.

Lidl ei ole lähtenyt ilta-alennuksiin, vaan heillä tehdään tarvittaessa paikallisia hinnanalennuksia. Elintarvikealennukseksi on vakiintunut Lidleissä 30 prosenttia.

Kormilainen on huomannut, että ilta-alennusmyynnit vetävät kauppoihin asiakkaita.

– Monet tulevat kauppaan jo huomattavasti aiemmin odottelemaan ja usein kaupoissa on iltaisin jopa ruuhkaa, hän toteaa.

Lahjoitukset tepsivät hävikkiin

Kauppojen ruokahävikki on noin 12–14 kiloa suomalaista kohti. Päivittäistavarakauppojen alennusmyynneillä yritetään vähentää hävikkikuormaa. Alennusmyyntien lisäksi kaupat antavat hävikkiruokaa hyväntekeväisyyteen.

Vihtiläinen K-kauppias Timo Laukkanen alkoi vuosi sitten jakaa hävikkiruokaa suoraan asiakkaille. Kerran päivässä hän lastaa ruokia, joiden parasta ennen -päivä lähestyy, ostoskärryyn tarjolle. Ensimmäisenä kärrystä häviää einesliha, leikkeleet ja maidot.

– Joka päivä siitä kaikki kuitenkin kelpaa, mitään ei jää, Laukkanen toteaa.

Hävikkiviikkoa vietetään 11.–17.9.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?