Valmet Automotive ilmoitti viime viikolla hakevansa yli tuhatta uutta autonrakentajaa Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin valmistukseen Uudenkaupungin tehtaalleen.
Yhtiö kertoi, että autotehtaan tuotannossa keskivuosiansio on noin 30 000 euroa vuoden työssä olleilla. Taloussanomien lukijan mielestä tämä ei pidä paikkaansa. Hän kertoo, että palkka on 11–12 euroa tunnissa eli noin 2 000 euroa kuukaudessa, kun 30 000 euron vuosipalkka tarkoittaisi 2 500 euron kuukausipalkkaa.
– Noin vuoden työssä olon jälkeen vuosipalkka on noin 30 000 euroa, Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salo sanoo edelleen.
Pelkästä tuntipalkasta puhuminen antaa hänen mielestään vääristyneen kuvan kokonaistilanteesta, ja siksi yhtiössä mieluummin puhutaan vuosipalkasta.
Työntekijät saavat peruspalkkansa päälle useita lisiä. Kolmivuorotyötä tekevät saavat vuorolisiä ja työehtosopimukseen kuuluvaa työajan tasaamislisää, joka on Salon mukaan 11 prosenttia palkasta.
– Lisäksi maksamme tulospalkkioita, hän huomauttaa.
Kokemus voi vaikuttaa palkkaan
Valmet Automotive hakee nyt työntekijöitä kaikille osastoilleen eli korihitsaamoon, maalaamoon ja kokoonpanoon sekä sisäiseen logistiikkaan varastotyöntekijöiksi. Tehdas kouluttaa ihmisiä itse, eikä työhön ole varsinaisesti lähtövaatimuksia.
Aivan samaa palkkaa ei kaikille makseta.
– Totta kai palkkauksessa on variaatiota. Aloituspalkan asettumiseen vaikuttaa lopullinen tehtävä sekä työntekijän tausta eli koulutus ja osaaminen, Salo sanoo.
Rekrytointikierros maakuntiin alkaa
Koska autotehtaalla on suuri tarve saada lisää väkeä, se turvautuu epätavallisiinkin keinoihin. Se aloittaa huomenna tiistaina parin viikon mittaisen kahdeksan kaupungin maakuntakierroksen.
Ensimmäinen kohde on Turun tori ja tällä viikolla kierros jatkuu Tampereelle ja Jyväskylään. Ensi viikolla vuorossa ovat Lappeenranta, Mikkeli, Joensuu, Oulu ja Kokkola.
Yhtiön rekrytoinneista vastaavan Opteamin aluejohtajan Elina Koskelan mukaan tarkoitus on kertoa, millaista autonrakennus on käytännössä. Hän ennakoi, että kysymyksiä tulee työhön tarvittavista vaatimuksista, työajoista, palkoista ja Uudestakaupungista ylipäätään sekä asumisesta.
Salo puhuu pikarekrytoinneista, vaikka sopimuspapereita ei ihan torilla kuitenkaan ole tarkoitus allekirjoittaa.
– Voimme haastatella paikan päällä, hän sanoo.