Hinta-arvio autosta ei ollutkaan ilmainen – kuluttaja-asiamies varoittaa palvelusta

Julkaistu:

Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet vuodenvaihteessa yli sata yhteydenottoa auton hinta-arvioita tarjoavasta sivustosta. Palvelun maksullisuus ei käy sivustolta riittävän hyvin selville.
Autonhintaarvio.fi-verkkosivu on poikinut kuluttaja-asiamiehelle, maistraattien kuluttajaneuvontaan ja Euroopan kuluttajakeskukseen yli sata yhteydenottoa kuluttajilta, kuluttaja-asiamies kertoo tiedotteessaan. Sivusto tarjoaa auton hinta-arviopalvelua, ja kuluttajien tekemien ilmoitusten mukaan palvelun mainoksista ei selviä, että palvelu on maksullinen.



Edes varsinaiselta tilaussivulta ei löydy hintatietoa muualta kuin vaikeasti havaittavasta tekstistä, joka on huomattavasti tilauspainikkeen alapuolella.

Kuluttajilla on ollut vaikeuksia perua tilausta sen jälkeen, kun palvelun maksullisuus on tullut ilmi.



Autonhintaarvio.fi -palvelun tarjoajaksi on ilmoitettu virolainen Nordicpartner Oü -niminen yritys. Yrityksen sopimusehtojen mukaan yritys toimittaa kuluttajille ”digitaalisia tuotteita”, eikä kuluttaja voi palvelun ehtojen mukaan peruuttaa tilausta vastaanotettuaan tällaisen digitaalisen tuotteen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY



Kuluttaja-asiamiehen mukaan palvelussa ei ole kuitenkaan kysymys digitaalisen sisällön toimittamisesta, vaan palvelusta, joka tehdään verkon välityksellä. Kyseessä on siis palvelun etämyynti, jolla on 14 päivän peruuttamisoikeus.

Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajan ei tarvitse maksaa peruuttamisaikana kokonaan tai osittain suoritetusta palvelusta, jos yritys on aloittanut palvelun suorittamisen peruuttamisaikana ilman kuluttajan suostumusta. Suostumukseksi ei riitä pelkkä asian toteaminen sopimusehdoissa.



Kuluttajan on siis esimerkiksi rastitettava kohta, jossa hän pyytää palvelun suorittamisen aloittamista välittömästi. Tällaista lain edellyttämää aktiivista valintaa ei Autonhintaarvio.fi -sivustolla ole voinut tehdä.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan perusteetonta laskua ei tarvitse maksaa, mutta kuluttajan pitää lähettää yritykselle reklamaatio.

Reklamaatio kannattaa tehdä yritykselle esimerkiksi sähköpostitse, jos mahdollista, jotta siitä jää todiste. Myös saatu arvio kannattaa säilyttää.



Jos asia ei ratkea kirjallisesta reklamaatiosta huolimatta, kuluttaja voi ottaa yhteyttä maistraattien kuluttajaneuvontaan. Kuluttaja-asiamies seuraa tilannetta ja on ollut yhteydessä myös Viron kuluttajaviranomaiseen.
Näitä luetaan!
  1. 1

    Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

  2. 2

    Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

  3. 3

    Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

  4. 4

    Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

  5. 5

    Marimekon toimitusjohtaja listaa, miksi japanilaiset fanittavat yhtiötä: ”Leikkisyys, omaperäisyys, pilke..”

  6. 6

    Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti: tältä vuodelta kasassa jo 587 riitaa

  7. 7

    Tuhat rekkaa päivässä  –  S-ryhmän valtavan logistiikkakeskuksen käyttöönotto etenee

  8. 8

    Tesla julkisti sähkökuorma-auton

  9. 9

    Näistä rahapeli­automaateista voittoja irtoaa huonoimmalla prosentilla – ”Tavallinen pelaaja ei huomaa”

  10. 10

    Sanoma myy entisen päämajansa ulkomaalaiselle sijoittajalle

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

  2. 2

    Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

  3. 3

    Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

  4. 4

    Tesla julkisti sähkökuorma-auton

  5. 5

    Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti: tältä vuodelta kasassa jo 587 riitaa

  6. 6

    Marimekon toimitusjohtaja listaa, miksi japanilaiset fanittavat yhtiötä: ”Leikkisyys, omaperäisyys, pilke..”

  7. 7

    Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

  8. 8

    Nettikiristäjä voi tarjota uhrille apuaan kuin asiakaspalvelija – varo näitä neljää viheliäistä häirikköä

  9. 9

    Kansan­edustaja tyrmistyi Puolustus­voimien luolan huuto­kaupasta – ”Voi päätyä vääriin käsiin”

  10. 10

    Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

  2. 2

    Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

  3. 3

    Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

  4. 4

    Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

  5. 5

    Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

  6. 6

    Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

  7. 7

    Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

  8. 8

    Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

  9. 9

    Cheekin firmalla miljoonien kassa – ura loppuu, mutta rahaa riittää

  10. 10

    Uusi Hehku-kauppaketju aloittaa tammikuussa – palkkaa jopa tuhat työntekijää

  11. Näytä lisää