Autoilijat koekaniineina? Liikennetutkijat huolestuivat uudesta viranomaishankkeesta - Oma raha - Ilta-Sanomat

Musta laatikko tekee paluun? Autoilijat testaavat viranomaisten uutta sovellusta – tutkijat erittäin huolissaan

Kuvituskuva
Julkaistu: 15.2.2017 12:25

Etelä-Suomen teillä liikkuu kevään aikana autoja, joiden kuskit viestivät tiehäiriöistä kännykän välityksellä. Lisääkö se turvallisuutta vai heikentää sitä? Onko kyseessä jopa uusi versio mustasta laatikosta?

Liikennetutkijat ovat erittäin huolestuneita uudesta testikäytössä olevasta sovelluksesta, jonka avulla ajoneuvot alkavat ”keskustella” keskenään.

Ylen aamu-tv:ssä esiteltyä kokeilua pyörittävät Liikennevirasto ja Trafi. Eteläisessä Suomessa autoilevat voivat viestiä toisilleen havaitsemistaan teiden häiriöistä käyttämällä karttasovellus Heren pohjalle tehtyä älypuhelinsovellusta.

– Sovelluksessa on monia vaaratekijöitä. Kyse on niin sanotusta korkean frekvenssin informaatiolähteestä. Karttanäkymä päivittyy jatkuvasti ja kiinnittää ajajan huomiota. Päälle tulee muuta näppäilyä, joka ei-ammattikuskeilla todennäköisesti tapahtuu ajon aikana, Aalto-yliopiston käyttöliittymiä tutkiva professori Antti Oulasvirta sanoo Taloussanomille.

– Vaarallisin tekijä on, että vaaratilanteessa oletetaan kuskin seuraavan näyttöä ja raportoivan tilanteesta eteenpäin muille.

Oulasvirta ja Jyväskylän yliopiston kognitiotieteen ja liikennepsykologian tutkija Tuomo Kujala eivät suosittele sovelluksen laajempaa käyttöönottoa ennen kunnollisia tutkimuksia. Niiden pitäisi kertoa, onko sovelluksen hyöty kuljettajalle isompi kuin mahdollinen haitta ajamisen perustehtäville eli kaistalla pysymiselle ja turvavälin ja tilanteen huomioimiselle.

Tutkijoiden mukaan useista tutkimuksista tiedetään, että jokainen ajonaikainen oheistehtävä kilpailee ajajan turvallisuudesta ja on riski ajoturvallisuudelle. Liikenneturvan mukaan noin 40 prosenttia suomalaisista autoilijoista joutuu vaaratilanteisiin älypuhelimen käytön takia.

Oulasvirta kiittelee kuitenkin sovellusta siitä, että tietoa ei välitetä näppäimistöllä vaan simppelillä valikolla (este, onnettomuus, huono näkyvyys). Liikenneviraston projektipäällikkö Ilkka Kotilainen sanoi Ylelle, että liikenneturvallisuus on nimenomainen tavoite.

– Sovelluskehittäjä Here noudattaa eurooppalaisia standardeja, jotta sovellus olisi turvallinen käyttää ajon aikana. Käyttäjän pitää noudattaa liikennelakia eikä käyttö saa haitata ajamista, hän sanoi.

Kujalan mukaan Kotilaisen viittaamassa standardissa kyse on kuitenkin enemmän ohjenuorasta. Se ei takaa turvallisuutta. Myöskään ammattiautoilijoille tehty esitutkimus ei anna luotettavaa arviota normikuskin riskeistä. Hankkeessa mukana ei ole yhtään sellaista liikennelaboratoriota, joka tekee havainnoivaa tutkimusta nimenoman liikenneturvallisuudesta, tutkijat sanovat.

Koekäyttö herättää useita kysymyksiä. Avaako Liikennevirasto viranomaistahona pelikentän muidenkin viranomaisten sovellusten käytölle ajon aikana? Pelikentän sääntöjä ei ole sovittu ollenkaan, Oulasvirta katsoo.

– Voi myös kysyä, että kun (Anne) Bernerin musta laatikko torpattiin, onko tässä myös mahdollisuus vaihtoehtoiseen tapaan kerätä tietoa autoilijoilta, Oulasvirta miettii hiljan kaatuneeseen liikenneuudistukseen liittyneeseen seurantalaitteeseen viitaten.

Liikenneviraston mukaan sovelluksella on tällä hetkellä noin 900 koekäyttäjää. Mukaan kaivataan vielä lisää erityisesti ammattikuskeja, koska he ajavat paljon ja heitä pidetään hyvinä tiedon tuottajina ja varoittajina.