Nämä ammattilaiset revitään käsistä – ”Monet eri alojen yritykset kilpailevat nyt samoista osaajista” - Oma raha - Ilta-Sanomat

Nämä ammattilaiset revitään käsistä – ”Monet eri alojen yritykset kilpailevat nyt samoista osaajista”

Julkaistu: 7.2.2017 6:01

Kesko pitää pulaa digiosaajista jo liiketoiminnan riskinä.

Jos jotain nyt kannattaisi opiskella, niin sellaisia aineita tai aineyhdistelmiä, jonka jälkeen voi kutsua itseään digiosaajaksi. Heille on nyt erittäin paljon kysyntää. Jopa niin paljon, että esimerkiksi kauppajätti Kesko kirjoitti tilinpäätöstiedotteeseensa, että riski on, ettei kaupan ala houkuttele parhaita osaajia.

Mitä tällä tarkoitatte Kesko-konsernin henkilöstöjohtaja Matti Mettälä?

– Monet eri alojen yritykset kilpailevat nyt samoista osaajista. Olemme olleet vähän huolissamme, että teknologiayritykset saavat palkattua helpommin digipalveluiden kehittäjiä kuin kaupan ala, jota on pidetty ehkä vähän konservatiivisena.

– Mutta meidän kiinnostavuutemme on selvästi nousemassa. Olemme onnistuneet kriittisten avainhenkilöiden rekrytoinnissa, mistä Anni Ronkaisen tulo taloon on hyvä esimerkki.

Anni Ronkainen tuli kaksi vuotta sitten Keskoon vastaamaan digitaalisesta liiketoiminnan kehityksestä. Hän siirtyi paikalle Googlen Suomen maajohtajan paikalta.

– Meistä näyttää, että digiosaajat ovat havainneet, että myös kaupan ala on isossa murroksessa ja hyvä ala tehdä kehitystyötä, Mettälä sanoo.

Yhdellä rekryllä uusi yksikkö

Digiosaajista ovat puhuneet myös pankit. Eivätkä vain puhuneet. Ainakin OP ja Nordea etsivät viime vuoden aikana riveihinsä monenlaisia digiasiantuntijoita.

– Digitalisaatio on meillä kaiken tekemisen ytimessä, sanoo Harri Nummela. Hän on OP:n digitaalisen liiketoiminnan johtaja.

– Kyse ei ole vain siitä, että nykyinen liiketoiminta sähköistettäisiin, vaan koko liiketoimintamalli on mietitty uusiksi.

Nummela arvelee, että finanssitoimiala ja media ovat ne kaksi, jotka ovat kulkeneet digitaalisen murroksen kärjessä. Pankeissa asiakkaat hoitavat jo valtaosa asioinnista mobiilipalvelulla. Se tarkoittaa, että kännykkäsovellusten on toimittava moitteettomasti. Ja se taas vaatii aika paljon kehitystyötä.

OP teki asiassa ison liikkeen jo vuonna 2011, kun se perusti Ouluun uuden kehitysyksikön. Paikkakunta ei ole missään nimessä sattuma, sillä vapaana oli paljon Nokialla ja Nokian alihankkijoilla aikaisemmin työskennelleitä osaajia. Heistä noin sata sai töitä kehitysyksiköstä.

Vieläkö näin isoja kertarekrytointeja tehdään?

– Tällä hetkellä rekrytointitarve on hyvin moninainen, Nummela sanoo.

– Kaikkein suurin epäsuhta on nyt keinoälyn osaajista. Heidät revitään töihin kesken opiskelujen.

Koodaa hyvä käyttäjäkokemus

Keskossa ei ole suunnitelmissa niin suurta liikettä, että ostettaisiin kerralla yhtiöllinen digiosaajia. Matti Mettälä sanoo, että Keskon kokoisessa talossa tarvitaan hyvin monenlaista osaamista.

– Verkkokauppa on yksi kehityssuunta. Eri liiketoiminta-alueiden mobiilipalveluiden ja verkkokaupan kehitys on nyt aivan kriittistä osaamista.

– Ja sitten tarvitaan niin sanotusti toimintojen ylimenevää osaamista.

Siinä missä pankit myös kauppa rakentaa vimmatusti mobiilisovelluksia. Käyttäjäkokemus on nyt se sana, mitä monessa kehitysorganisaatiossa toistetaan. Joko asiakas on tyytyväinen tai sitten hän kokee, ettei mobiilipalvelu toimi. Jos palvelu ei toimi, asiakkaan ei edes tarvitse kävellä toiseen kauppaan, hän voi siirtyä seuraavan kaupan mobiilisovellukseen.

– Se on todella iso asia, kuka voittaa kilpajuoksun digitaalisissa palveluissa, Mettälä sanoo.

Katso videolta mihin ammatteihin saat koulutuksen todella nopeasti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?