Ministeriö laski: Näin Bernerin suunnitelma vaikuttaisi eri ihmisiin – jopa 1000 euron lisäkulut - Oma raha - Ilta-Sanomat

Ministeriö laski: Näin Bernerin suunnitelma vaikuttaisi eri ihmisiin – jopa 1000 euron lisäkulut

Julkaistu: 19.1.2017 11:18

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi esimerkkilaskelmia siitä, miten liikenneverkkoselvitys vaikuttaisi eri ihmisiin.

Maanteillä suhteellisen paljon bensasyöpöllä autolla ajava saattaa olla liikenteen uudistushankkeen häviäjä. Hän maksaisi yli tuhat euroa nykyistä enemmän, jos maksu olisi kilometriperustainen.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoo ministeriönsä liikenneverkkoselvityksestä torstaina tiedotustilaisuudessa.

Ministeriön esimerkkilaskelmista selviää, miten uudistus vaikuttaisi eri mallihenkilöiden kuluihin.

Maksutavoiksi voi valita kiinteähintaisen maksun, joka ei vaadi ajoneuvon paikantamista. Toinen vaihtoehto on kilometriperustainen maksu, joka vaatii ajoneuvon paikantamista.

Bernerin mukaan tavoite on, että se, joka saastuttaa enemmän, myös maksaa enemmän.

Ensimmäisen laskelman henkilö asuu maaseudulla ja ajaa päivittäin pitkiä työmatkoja suuripäästöisellä, yli kymmenen vuotta vanhalla autolla.

Hän ajaa vuosimallin 2005 Jeep Cherokee V6 -autolla 30 000 kilometriä vuodessa. Oletuksena on, että hän ajaa 80 prosenttia ajosta tulevaisuudessa maksullisella tieverkolla. Tällainen henkilö häviäisi 1021,75 euroa nykytilanteeseen verrattuna, jos hän maksaisi tienkäytöstä kilometriperustaisesti. Kuitenkin sama kuljettaja voisi hyötyä 250 euroa, jos maksu olisi kiinteä.

Toinen esimerkkilaskelma on tehty vuoden 2010 Skoda Octavialle (1,4 TSI Combi), jolla ajetaan 15 000 kilometriä vuodessa. Ajosta 60 prosenttia olisi maksullisella tieverkolla. Tämä kuljettaja hyötyisi 96 euroa, jos hän maksaisi kilometriperustaisesti. Jos maksu olisi kiinteä, hyöty olisi vain 0,83 euroa, eli ei juuri mitään.

Kolmannen laskelman henkilö ajaa päivittäisiä 30 kilometrin työmatkoja ja käy autolla asioilla. Hänellä on vähäpäästöinen pieni auto: vuosimallin Ford Fiesta. Ajoa kertyy 12 000 kilometriä vuodessa. Tälle henkilölle kertyy 48 euroa hyötyä kiinteällä maksulla. Kilometriperustaista esimerkkiä ei annettu.

Liikenneverkkouudistuksen tavoitteena on rahoittaa Suomen liikenneverkkoa ja investoida siihen tehokkaammin.

Lue täältä ennakkotietoja liikenneverkkoselvityksestä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?