Onko sinulla velkaa tai varoja? – Saatat päästä pankin ”ykkösasiakkaaksi” - Oma raha - Ilta-Sanomat

Tällaiset asiakkaat maksavat pankkipalveluista vähiten – onko sinulla tarpeeksi velkaa tai varoja?

Pankit palkitsevat eri tavoin asiakkaitaan, joilla on paljon talletuksia, lainaa, sijoituksia ja vakuutuksia. Kun yhdessä pankissa olet 30 000 eurolla avainasiakas, toisessa et yllä lähellekään ykköstasoa ja kolmannella on aivan eri kriteerit.

­

14.1.2017 6:05

Mitä enemmän ja suuremmilla summilla käytät pankkikonsernin toimintoja, sitä parempi asiakas pankille olet. ”Ykkösasiakkailleen” pankit antavat parhaat edut.

Selvitimme, miten parhaiden asiakkaiden joukkoon pääsee kolmessa suurimmassa pankissa.

Nordeassa eliittiin pääsee selvästi pienemmillä summilla kuin Danske Bankissa. OP:ssa erityisiä tulo- ja varallisuusrajoja ei ole, vaan asiakkaat saavat bonuksia, joilla he voivat kuitata muun muassa palvelu- ja vakuutusmaksujaan.

Nordean avainasiakkaaksi yltää, kun on tili, jolle saa säännöllisesti vähintään 500 euroa vaikkapa palkkaa tai eläkettä. Säästöjä ja lainoja on oltava yhteensä ainakin 30 000 euroa, ja tuotteita ja palveluita pitää olla vähintään viidestä ryhmästä.

– Avainasiakkuus vaatii asioinnin keskittämistä, pankin henkilöasiakkaista vastaava johtaja Nina Luomanen sanoo.

Avainasiakas ei maksa käyttötilistään, pankkitunnuksistaan eikä pankki- ja luottokortistaan. Pelkästään näistä hän hyötyy 9,30 euroa kuukaudessa. Lisäksi hän saa esimerkiksi pankkineuvojan palvelut ja alennuksia vakuutuksista.

Nordealla on myös Premium Banking -palvelut asiakkaalle, jolla on säästöjä ja sijoituksia vähintään 80 000 euroa tai hyvät mahdollisuudet vaurastua. Hänelle tarjotaan apua varallisuutensa hoitoon.

Käytännössä kaikki asuntovelkaiset pääsevät Nordean avainasiakkaiksi, mutta Premium-tasolle pelkkä velka ei nosta. Yli puolen miljoonan sijoituksia pyörittelevät ohjataan yksityispankkiin.

Danske Bank jakaa tarkimmin

Kun Nordealla avainasiakas on perus- ja kanta-asiakkuuden jälkeen kolmannella tasolla, Danske Bankilla etutasoja on neljä. Toiselle pääsee, kun asioinnin laajuus on 10 000 euroa. Kolmannen raja on 50 000 ja ylimmän 150 000 euroa. Asioinnin laajuus määräytyy Danske Bankissa olevien lainojen, säästöjen, vakuutussäästöjen ja sijoitusten määrän mukaan.

Pankilla on kolme erilaajuista palvelupakettia, joista voi valita osuvimman, mutta hinnat vaihtelevat etutason mukaan.

Niukimpaan pakettiin sisältyy vain tili, pankkikortti ja verkkopankkitunnukset. Se maksaa ykköstason asiakkaalle 6,40 euroa kuukaudessa, mutta nelostason asiakas selviää 1,50 eurolla.

Laajimman Danske Platinium Plus -paketin hinta vaihtelee vastaavasti 8 eurosta 22,40 euroon. Siihen sisältyy myös muun muassa pankki/luottokortti ja sijoituspalveluita.

OP antaa bonuksia

OP:n henkilöasiakkuuksista vastaava johtaja Merja Auvinen kertoo, että heillä edut perustuvat omistajuuteen. Omistajaksi pääsee maksamalla sata euroa, jonka saa takaisin, jos jättää pankin.

OP maksaa bonuksia, joiden määrä lasketaan kertomalla kuukausittainen asiointi kertoimella 0,0025.

Verkkosivuilla on bonuslaskuri. Sen avulla selviää, että jos asiakkaalla on lainaa, luottoa, säästöä, sijoituksia tai vakuutuksia vaikkapa Nordean avainasiakkaan rajan verran eli 30 000, hän saa bonusta noin kuusi euroa kuukaudessa.

Danske Bankin kolmostason etuasiakkaaksi oikeuttavalla 50 000 euron summalla hän ansaitsisi noin 10 euron bonuksen. 150 000 lainoilla, säästöillä, sijoituksilla bonuksia kertyy 31 euroa kuukaudessa.

Saadakseen tietää, mitä palvelut maksavat, on tarkasteltava yksittäisen Osuuspankin hinnastoa, sillä hinnat vaihtelevat jonkin verran pankeittain.

Esimerkiksi Helsingin OP:ssä verkkopalvelu maksaa 2,70 euroa kuukaudessa ja MasterCard-luottokortti 50 euroa vuodessa. Tilitapahtumien kysely automaatilla maksaa euron. Jos omistaja-asiakkaalla on säännölliset tulot, käyttötili, verkkopalvelu- ja OP-Visa, hänen asiointinsa etuineen maksaa 2,95 euroa kuukaudessa.

Asiakkaat ovat moittineet OP:tä sekavuudesta

Nordean Luomanen ja Danske Bankin henkilöasiakasliiketoiminnasta Suomessa vastaava johtaja Kenneth Kaarnimo pitävät kumpikin pankkinsa järjestelmää selkeänä.

– Olemme yrittäneet löytää mahdollisimman yksinkertaisen rakenteen, joka sopii mahdollisimman monen elämäntilanteeseen ja asiointimääriin, Kaarnimo sanoo.

Luomasen mielestä Nordean rakenne ottaa huomioon erilaisissa tilanteissa olevat asiakkaat. Esimerkiksi lainaansa lyhentävät asuntovelkaiset eivät kovin nopeasti menetä avainasiakasstatusta.

Monet OP:n asiakkaat ovat pitäneet pankin järjestelmää monimutkaisena ja sekavana.

– Onhan siinä paljon elementtejä ja selkeyttämisen varaa, Auvinen myöntää ja kertoo, että pankki on pyrkinyt muokkaamaan järjestelmäänsä.

Asuntolaina valpastuttaa

Vaikka kuuluisi asiakkaiden ykköskaartiin, kannattaa aika ajoin selvittää, mihin hintaan muut pankit tarjoavat palvelujaan. Edullisin pankki määräytyy Kaarnimon mukaan jokaisen oman tilanteen perusteella.

Koska vertailu on sitä hankalampaa, mitä enemmän toimintoja on, kovin moni ei viitsi nähdä vaivaa.

– Pankin vaihtoa pohditaan yleensä silloin, kun otetaan asuntolainaa, Luomanen kertoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?