Toimitusjohtaja kertoo, miksi 71-vuotias sai pankista töitä – ”Voi olla vaikeaa, jos vastapäätä on 23-vuotias tradenomi”

Jos eläkeikäisellä on paljon virtaa työhön ja laajalti kontakteja, hän voi olla työnantajan asiakashankinnalle kullanarvoinen.

–Asiakaskokemus korostuu erityisesti hankalissa elämäntilanteissa, joissa järjestellään vaikkapa avioeroa ja asunnon myyntiä, Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja Tommi Rytkönen sanoo.

12.12.2016 16:19

Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja Tommi Rytkönen kertoo, että osaavilla ikääntyneemmillä – jopa eläkeikäisillä – on tiettyjä vahvuuksia juuri pankki- ja vakuutusalan tehtävissä.

Pääkaupunkiseudulla toimivassa Nooa Säästöpankissa työskentelee kaksikin eläkeikäistä, Heikki Malinen, 71, josta Taloussanomat kertoi aiemmin tänään sekä neuvonantajan nimikkeellä työskentelevä Ritva Suomela, 74. Malinen palkattiin pankkiin lokakuussa, Suomela sai pankista töitä nelisen vuotta sitten.

Kyse ei ole mistään systemaattisesta ikälinjauksesta, vaan siitä, että molemmat seniorit tuovat lisäarvoa pankin asiakashankintaan.

– Olemme törmänneet näihin kahteen henkilöön, joille asiakastyö ja sosiaalinen osaaminen ovat tärkeitä asioita elämässä. Molemmat ovat poikkeuksellisen verkottuneita, eikä kumpikaan ole hahmoja, jotka haluavat rauhoittua keinutuoliin odottelemaan eläkettä, Rytkönen kuva alaisiaan.

Työmarkkinoiden ikäasenteiden perusteella kuvittelee herkästi, että seniori-ikäinen työhaluinen joutuu etsimään töitä hattu kourassa. Malisen ja Suomelan kohdalla oli toisin.

– Me pankki olimme vähän niin kuin kuin due diligencen (yrityskauppakohteen tarkastus) kohteena eivätkä he. Molemmat halusivat nähdä millainen työnantaja on kyseessä, millaisia ovat arvomme ja lukumme. Ja näin sen kuuluukin mennä.

Jouluna 50 vuotta täyttävä Rytkönen kertoo, että Nooa Säästöpankin henkilöstön keski-ikä on vain 37 vuotta. Se on noin kymmenen vuotta vähemmän kuin toimialalla keskimäärin. Syynä on Rytkösen mukaan pankin lyhyt ikä, sillä Nooa Säästöpankki perustettiin vasta vuonna 2003.

Pankkialalle on ylipäätään jäänyt erikoinen piirre laman jäljiltä. 1990-alkuvuosina ja 2000-luvulla ei juurikaan rekrytoitu, joten alalta puuttuu noin nelikymppisten mies- ja naispolvi.

– Siellä on 10–15 vuoden reikä, on nuorta ja sitten yli 50-vuotiaita. Tämän voinee vahvistaa monikin pankki.

Esimerkiksi pankin asiakastyössä laveasta ikähaitarista on etua.

– Pankeilla on erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, ja on hyvä jos löytyy heitä ymmärtäviä ihmisiä heitä palvelemaan. Asiakaskokemus korostuu erityisesti hankalissa elämäntilanteissa, joissa järjestellään vaikkapa avioeroa ja asunnon myyntiä.

– Voi olla vaikeaa, jos vastapäätä on 23-vuotias tradenomi, joka on juuri muuttanut pois kotoa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?