Älä kompastu ketunhäntään Black Friday -ostoksilla - Oma raha - Ilta-Sanomat

”70–80 %:n alennuksia” – varo Black Fridayn ketunhäntää

Julkaistu: 24.11.2016 12:24

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies muistuttaa perussäännöistä, joilla voi välttyä pettymykseltä ja prosenttisokeudelta Black Friday -ostoksilla.

Ennen kuin innostuu Black Fridayn alennuksista ja ryntää ostoksille, kannattaa tarkistaa, ettei tule kompastuneeksi ketunhäntään.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimies Kristiina Vainion mukaan ensimmäinen huomioitava seikka on alennusprosentit.

– Alennus pitää laskea siitä hinnasta, joka tuotteesta on peritty siinä samassa kauppapaikassa samasta tuotteesta välittömästi ennen alennusmyyntiä eli ei esimerkiksi ristiin niin, että verkkokaupan alennettu hinta viittaa kivijalkamyymämälän hintaan tai kivijalkamyymälän alennus saman ketjun toisen liikkeen hintaan.

– Jos verkkokaupassa on ale, alennus pitää laskea verkkokaupassa aiemmin peritystä hinnasta, Vainio selventää.

Toinen muistettava seikka on kauppiaan velvollisuus huolehtia erikoistarjouksessa olevan tuote-erän riittävyydestä.

KKV:n mukaan tarjouksesta pitää käydä ilmi tarjouskampanjan ajallinen kesto tai tarjouksessa olevien tuotteiden lukumäärä.

KKV:n mukaan kuluttajilla on oikeus odottaa, että tuotetta on liikkeessä saatavilla, kun mainos on julkaistu. Mainostajan on etukäteen riittävästi varmistettava, että kampanjaerä todennäköisesti riittää koko tarjousajan.

– Lähtökohta on, että tavaraa riittää koko tarjouksen keston ajan. Jos erä on pieni, kauppias välttää ongelmat ilmoittamalla erän suuruuden. Kannattaa pitää mielessä myös se, että markkinoinnin volyymin pitää olla suhteutettu tuotteiden määrään, Vainio sanoo.

– Jos keskimääräistä suurempia alennuksia (esimerkiksi 70% - 80%:n suuruisia alennuksia) halutaan mainostaa, markkinoinnissa pitää kertoa mitä tuotteita suuret alennukset koskevat ja paljonko niitä on myynnissä. On harhaanjohtavaa mainostaa suuria alennuksia, jotka todellisuudessa koskevat vain pientä osaa alennusmyynnin piiriin kuuluvista tuotteista, KKV kertoo verkkosivuillaan.

Kolmas perussääntö liittyy palautusoikeuteen.

– 14 päivän peruutusoikeus koskee etämyyntiä eli esimerkiksi verkkokauppaa. Se ei koske kivijalkamyyntiä. Ja kun etämyynnin puolella on se 14 päivän peruutusoikeus, niin sitä voi rajoittaa ainoastaan lakiperusteisesti. Sen perusteella, että tuote on alennettu, ei voi evätä kuluttajalta peruutusoikeutta, Vainio muistuttaa.

– Sen sijaan kivijalkamyymälän puolella ei ole lakia, joka velvottaisi tarjoamaan vaihto- ja palautusoikeutta. Virhevastuu on tietysti asia erikseen.

Verkkokaupasta ostettaessa esimerkiksi avattu kosmetiikka tai sinetöidyt ääni- ja kuvatallenteet ovat viimeinen ostopäätös.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?