Jokainen pankki kehittää omaa mobiilimaksamisen sovellustaan - Oma raha - Ilta-Sanomat

Joka pankki kehittää nyt omaa mobiilimaksamistaan, mikä voi jarruttaa kehitystä

Julkaistu: 15.8.2016 6:02, Päivitetty 12.8.2016 17:42

Kännykällä maksamisen tavat lisääntyvät. Yrittäjien ja kauppiaiden mielestä olisi sekä myyjän että ostajan etu, jos järjestelmissä olisi edes yhtenäinen perusrakenne.

Maksaminen älypuhelimella yleistyy. Kaupan ja yrittäjien edustajat pitävät kehitystä hyvänä, mutta järjestelmien kirjo arveluttaa.

Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malisen mielestä on kaikkien kannalta valitettavaa, että jokainen toimija näyttää lähteneen liikkeelle omista tarpeistaan.

Yrittäjän kannalta olisi parasta, jos hän pystyisi mahdollisimman helposti tarjoamaan mahdollisimman laajan kirjon maksutapoja asiakkailleen.

– Ketään ei hyödytä, jos yrittäjän pitää käytännössä valita, minkä pankkien mobiilimaksamista hänen on järkevää tarjota, Malinen sanoo.

Kaupan liiton maksuvälinevaliokunnan puheenjohtajan ja Keskon rahoitusjohtajan Heikki Ala-Seppälän mielestä tilanne on vähän samanlainen kuin aika ennen yhteistä valuuttaa Yhdysvalloissa. Tuolloin jokainen pankki jakoi omia seteleitään.

– Ihmiset eivät tienneet, millä maksaa. Se oli kauhea sekasotku.

Kuluttajat päättävät

Investoinnin pitää Ala-Seppälän mukaan olla järkevä, jotta kaupan kannattaa ottaa se käyttöön.

– Kehitystä voi jarruttaa, että pankit eivät Suomessa tee yhteistyötä, hän sanoo.

Tilanne voi Danske Bankin MobilePay myynti- ja kumppanuustiimin johtajan Anniina Heinosen mukaan näyttää sekavalta, mutta hänestä on tärkeää, että tarjolla on erilaisia vaihtoehtoja.

– Kuluttaja tekee lopulta valinnan ja siihen yrityksetkin taipuvat, hän arvioi.

Ruotsissa käytetään paljon pankkien yhteistä mobiilimaksupalvelu Swishiä. Alun perin kuluttajat siirsivät sillä rahaa toisilleen, mutta se on laajentunut yritysten käyttöön.

Myös Nordea on siinä mukana. Pankin uusista maksutavoista vastaava johtaja Juha Risikko sanoo, että Swish toimii Ruotsissa hyvin, mutta Suomessa pankki on lähtenyt liikkeelle kaupassa maksamisesta, koska se on kuluttajalle yleisin maksuympäristö.

Pankki ja puhelin voivat rajoittaa valikoimaa

Nordea Pay ja OP:n Pivo perustuvat lähimaksutekniikkaan, joka pohjautuu Visa- ja MasterCard-luottokorttiyhtiöiden standardeihin.

Danske Bankin MobilePay on aloittanut henkilöiden välisestä maksamisesta, mutta käyttöä on laajennettu yksittäisiin myymälöihin, kahviloihin ja ravintoloihin. Seuraavaksi pankki tähtää verkkokauppoihin.

Nordean ja OP:n mobiilimaksujärjestelmät on suunnattu pankkien omille asiakkaille, Danske Bankin järjestelmä on avoin kaikille.

Nordea Pay ja Pivo voidaan ladata Android-puhelimiin, joissa on lähimaksamiseen tarvittava NFC-tuki. Danske Bankin sovellus sen sijaan toimii kaikissa älypuhelimissa. Se kuitenkin vaatii, että kauppias on hankkinut erillisen lähimaksutunnisteen.

Pienenkin sovellus voi voittaa

Heinonen ennakoi, että jossain vaiheessa järjestelmät alkavat tiivistyä. Yhteinen perusrakenne parantaisi Malisen mukaan yleistettävyyttä.

Risikon mielestä ei ole olennaista eikä edes realistista, että kaikilla pankeilla on yhteinen sovellus, jossa joka ikinen pala olisi samanlainen.

– Tärkeää on, että sovellus toimii mahdollisimman monessa kaupassa, hän sanoo.

Myöskään OP:n uusien liiketoimien tuotekehitysyksikön päällikkö Kristian Luoma ei usko järjestelmien yhdistymiseen, mutta ennakoi, että valikoitumista tapahtuu ja ihmiset käyttävät eri yrittäjien ja palveluntarjoajien sovelluksia eri tilanteissa.

Vaikka Visalla ja Mastercardilla lähimaksuominaisuuksineen on suurten pankkien kautta vankka sija, mahdollisesti yleistyvä järjestelmä ei välttämättä perustu niihin.

– Voi käydä niinkin, että joku pieni kehittäjä keksii hienon järjestelmän, Ala-Seppälä sanoo.

Hän muistuttaa, että tekstiviestiäkin pidettiin aluksi vähän hölmönä, mutta sen käyttö on levinnyt ympäri maailman.

Mobiilimaksaminen on pian arkea

Kaupan liitossa arvioidaan, että maksaminen muuttuu hitaasti, koska ihmiset muuttuvat hitaasti. Osa kuluttajista ottaa uutuudet innokkaasti käyttöönsä. Toiset pitäytyvät maksukorteissa tai käteisessä.

Risikko arvioi, että mobiilimaksaminen on muutaman vuoden päästä arkea. Luoma ennakoi, että vuosikymmenen lopulla kaikki ovat varmaankin kokeilleet sitä, mutta maksutapa on yksi muiden joukossa.

– Missään nimessä kaikkia ostoksia ei silloinkaan makseta mobiilisti, hän lisää.

Tanskassa Danske Bankin mobiilimaksusovellusta käytetään paljon. Suomessa sen on ladannut nyt yli 360 000 käyttäjää.

– Kevään jälkeen 60 000 asiakasta on ladannut MobilePayn, Heinonen kertoo.

OP:n Pivo lompakko on ladattu yli 700 000 kertaa. Sen käyttäjistä yli 30 000 on ottanut mobiilimaksuominaisuuden käyttöönsä. Nordea ei kerro käyttäjämääriensä kehitystä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?