Säädettävät pöydät tulivat työpaikoille – mutta osaatko hyödyntää niitä riittävästi?

Julkaistu:

Säätöpöydällä voi vähentää istumista töissä. Se kuitenkin vaatii viitsimistä ja jaksamista työntekijältä. Pöytien terveyshyödyistä ei ole selvää tutkimusnäyttöä.
Istumisen vaaroista on puhuttu paljon viime vuosina. Samaan aikaan monille työpaikoille on hankittu säädettäviä sähköpöytiä, joita voi käyttää joko istuen tai seisoen.

Toimistokalusteita valmistavan Martelan myymien sähköpöytien suhteellinen osuus on lähes kolmikertaistunut viime vuosien aikana, kertoo yhtiön markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja Minna Andersson.

Hänen mukaansa reilut kaksi kolmasosaa yhtiön myymistä työpöydistä on nykyisin sähköpöytiä. Monitilatoimistojen myötä myös esimerkiksi puolikorkeiden pistäytymispöytien osuus on kasvanut.

– Nykyisin uusiin kohteisiin toimitetaan lähes aina sähköpöytiä, Andersson kertoo Taloussanomille.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaikka sähköpöydän avulla voi vähentää istumista, ei ole selvää, kuinka aktiivisesti ihmiset hyödyntävät tätä mahdollisuutta.

Korkeussäädettävien työpöytien mahdollisista terveyshyödyistä on vain hyvin heikkoa tutkimusnäyttöä. Tämä selviää kansainvälisen tutkijaverkoston Cochranen katsauksesta, jossa käytiin läpi 20 tutkimusta.

Sähköpöytien hyötyjä tutkittiin kuudessa tutkimuksessa, joissa oli yhteensä 218 osallistujaa. Tutkimuksissa tuli ilmi, että ne, jotka käyttivät korkeussäädettävää työpöytää, istuivat työpäivän aikana keskimäärin 30 minuutista kahteen tuntiin vähemmän kuin ihmiset, jotka käyttivät perinteistä työpöytää.

Korkeussäädettävät työpöydät myös vähensivät sekä istumista koko päivän aikana että 30 minuuttia tai pidempään kestävien istumisjaksojen määrää.

Sähköpöydät sopivat monelle

Tutkijat havaitsivat heikkolaatuista näyttöä myös siitä, että neuvonta voi vähentää istumista hieman eli keskimäärin noin 30 minuuttia työpäivän aikana.

– Tutkimusten perusteella johtopäätöksemme oli, että sähköpöydän avulla voit todennäköisesti vähentää istumista, mutta epäselvää on, kuinka paljon, sanoo tutkimusryhmään kuulunut Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija Jos Verbeek.

Hänen mukaansa asiantuntijat arvioivat, että istumista pitäisi vähentää vähintään 2–4 tuntia päivässä, jotta siitä olisi hyötyä.

Verbeek sanoo, että terveyshyötyjen arviointi ei ole aivan helppoa. Tutkijat havaitsivat, että katsaukseen valikoituja tutkimuksia oli suunniteltu huonosti ja niissä oli käytetty hyvin pieniä osallistujamääriä. Tämä heikensi heidän luottamustaan tulosten paikkansapitävyydestä ja sovellettavuudesta.

Tampereen yliopiston työterveyden professori Clas-Håkan Nygård katsoo, että sähköpöydät ja ergonomiset tuolit ovat hyviä vaihtoehtoja ainakin siinä mielessä, että niitä saa säädettyä oman kroppansa mukaan.

– Ongelma kai tässä on se, ettei niitä ehkä käytetä hyväksi niin paljon kuin voisi. Tai emme osaa itse säätää niitä oikein, Nygård sanoo.

Yleinen trendi on, että fyysinen aktiivisuus työpaikoilla on vähentynyt entisestään viime vuosina. Työterveyslaitoksen Verbeek huomauttaa, että nykyisin esimerkiksi palavereja pidetään tietokoneen välityksellä sen sijaan, että ihmiset kokoontuisivat samaan paikkaan.

Asiantuntijoiden mukaan istuminen on haitaksi erityisesti tuki- ja liikuntaelimistölle sekä sydämelle ja verenkierrolle. Pitkäkestoinen istuminen voi myös nostaa syöpäriskiä ja lyhentää elinikää sekä johtaa ylipainon kertymiseen.

Vaihtele työskentelyasentoa

Tutkimuksista kävi ilmi, että esimerkiksi taukojen aikana kävely ei vähentänyt istumista työpäivän aikana. Aktiivisuus työpäivän aikana on kuitenkin hyväksi terveydelle, on kyse sitten hetken kävelystä, taukojumpasta tai portaiden käyttämisestä hissin sijaan.

Tutkimukset eivät osoittaneet, että lisääntynyt seisominen olisi johtanut tuki- ja liikuntaelinten kipuihin tai työn tuottavuuden laskemiseen.

Tästä huolimatta Verbeek ei pidä koko työpäivän ajan seisomistakaan ihanteellisimpana vaihtoehtona. Seisomisella voi olla myös haittavaikutuksia. Se voi esimerkiksi saada ihmisen tuntemaan itsensä väsyneemmäksi, aiheuttaa selkäkipuja tai kipeyttää jalat.

– Variaatio on tärkeintä. Pitäisi lähteä siitä, että kävelee välillä edes hetken. Aktiivisuuteen ei välttämättä tarvita uutta teknologiaa, Clas-Håkan Nygård sanoo.

Hänen mielestään oleellisinta on välttää yhtäjaksoista istumista ja vaihdella työskentelyasentoa työpäivän aikana. Niin istuessa kuin seisoessa pitäisi muistaa ergonominen asento.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    2. 2

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    3. 3

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    4. 4

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    5. 5

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    6. 6

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    7. 7

      Valtio suunnittelee Koskenkorvasta tutun Altian listaamista pörssiin

    8. 8

      SIJOITTAJIEN KORVAUSRAHASTO ALOITTAA SYYSKUUN ALUSSA

    9. 9

      Xi Jinping haluaa Kiinan avaavan ovia ulkomaisille yrityksille

    10. 10

      Teknologiateollisuuden Inkeroinen MT:lle: Suomen mallista keskusteltiin viime viikkoihin saakka – ”Tiimalasista loppuu hiekka”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    2. 2

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    5. 5

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    6. 6

      Kommentti: Hullujen päivien maksulliset muovikassit ja Fortumin Uniper-tarjous – yritykset ovat pulassa, kun teot ja mielikuvat eivät kohtaa

    7. 7

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    8. 8

      Elisan osake on lähtenyt reippaaseen laskuun

    9. 9

      Kommentti: Kiinan toivotaan luopuvan kasvutavoitteistaan, mutta niin tuskin käy

    10. 10

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    6. 6

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    7. 7

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    8. 8

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    9. 9

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    10. 10

      Kolme miestä kertoo kuntouttavasta työ­toiminnasta: ”Ajattelin ensin, että on jotain höpö­höpöhommia”

    11. Näytä lisää