Kulutusrieha juurtuu Suomeen – tavaraa yli 50 prosentin alennuksella

Ylihuominen amerikkalaisten tarjoushaukkapäivä Black Friday on lyönyt Suomessa läpi parissa vuodessa.

25.11.2015 17:51 | Päivitetty 25.11.2015 17:52

Ensi perjantai on Yhdysvalloissa vuoden kiivain kauppapäivä. Tuolloin amerikkalaiset suuntaavat joukoittain alennuksien perässä kauppaliikkeisiin.

Parissa vuodessa "mustan perjantain" suosio on kasvanut kohisten myös Suomessa. Verkkokauppojen tarjouksia listaavan Cuponationin mukaan Black Fridayn hakutulokset ovat kasvaneet rajusti. Sivuston mukaan vuonna 2013 sanaparia Black Friday haettiin suomalaispalvelimien kautta 22 000 kertaa, kun tänä vuonna määrän arvioidaan ylittävän 150 000 hakua.

Elektroniikkajätti Gigantti lähtee tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukaan mustan perjantain tarjouskilpaan. Gigantin markkinointi- ja myyntijohtaja Niko Sandström kertoo, että yhtiö havahtui viime vuonna mustana perjantaina verkkosivuillaan tapahtuneeseen kävijämäärän kasvuun. Ihmiset kävivät katsomassa, onko perjantaina tullut uusia tarjouksia.

– Päätimme tänä vuonna lähteä kokeilemaan. Otimme mukaan isompia ja pienempiä tarjouksia.

Digikameroita verkossa ja myymälöissä myyvän Rajala Pro Shopin markkinointipäällikkö Juhani Toppari on samoilla linjoilla.

– Viimeksi tarjouksemme olivat vain klubilaisille, mutta nyt tähän lähdettiin isosti mukaan.

Topparin mukaan Black Fridayn idea on se, ettei myydä vain vanhaa varastoa tyhjäksi, vaan tarjoukset ulotetaan myös kärkituotteisiin. Hän kertoo, että parhaimmillaan kameratavaraa lähtee yli 50 prosentin alennuksilla liikkeen normaaleista hinnoista.

Molemmat Sandström ja Toppari kertovat, että kampanjapäivää vietetään verkon lisäksi kivijalkamyymälöissä. Gigantti aikoo avata ovensa poikkeuksellisesti jo seitsemältä perjantai-aamuna.

– Vaikuttaa siltä, että ihmisillä on kiinnostusta tätä päivää kohtaan. Me perustimme Facebookiin ryhmän asian tiimoilta. Siihen liittyi nopeasti yli 100 000 ihmistä, Sandström kuvaa.

Uusi ilmiö Suomessa

Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksen yliopistotutkija Päivi Timonen kertoo, että Black Fridayn kaltaiset kampanjat ovat aiemmin perustuneet Suomessa liikkeiden kanta-asiakasohjelmiin ja yritysten jouluun virittäytymiseen.

– Se on näkynyt 15–20 prosentin alennuksina. Sitä ei ole vietetty vain yksittäisenä päivänä.

Joulun ennakkoalennusmyynnit ovat Timosen mukaan uusi juttu Suomessa. Hän kertoo, että Suomessa karnevaalimaiset markkinapäivät ovat perinteisesti sijoittuneet loppiaisen jälkipäiviin. Hän ei ole kuitenkaan yllättynyt, että etenkin kansainväliset verkkokaupat ovat tuoneet mustan perjantain juhlallisuuksia Suomeen.

– Mainoskampanjat on voinut helppoa tehdä kansainvälisesti keskitetysti. Ne ovat löytäneet oman ajattelun, joka sopii tänne.

Amerikassa Black Friday on villinnyt etenkin elektroniikan ostajia. Timonen kertoo, että suomalaiset ennakkoalennukset ovat kuitenkin näkyneet myös esimerkiksi vaatteissa ja sisustustavaroiden kaupassa, siis tyypillisessä joululahjatavarassa.

– Ruokatavaroihin se ei ole tainnut vielä levitä, tutkija pohtii.

Black Friday

  • Black Friday on Yhdysvaltojen vilkkain kauppapäivä. Sitä vietetään kiitospäivän jälkeisenä perjantaina. Tänä vuonna ilmiö ajoittuu perjantaille 27.11.

  • Kauppapäivä on kasvattanut suosiotaan 1960-luvulta asti. Nykyään liikkeet avaavat ovensa normaalia aiemmin ja pysyvät avoinna myöhään iltaan.

  • Vuonna 2014 yhteensä 55 prosenttia amerikkalaisista teki ostoksia mustana perjantaina. Keskimääräisten ostosten kokonaishinta oli 380 dollaria (noin 359 euroa).

  • Perinteisesti amerikkalaiset ovat metsästäneet tarjouksia etenkin elektroniikkatuotteista, mutta vuosien saatossa alennushuuma on levinnyt muidenkin tuotteiden piiriin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?