6 sosiaalista mediaa – näin käytät niitä työnhakuun - Oma raha - Ilta-Sanomat

6 sosiaalista mediaa – näin käytät niitä työnhakuun

Työpaikkailmoittelu vähenee perinteisissä kanavissa. Selvitimme, miten haet töitä sosiaalisen median avulla.

4.10.2015 5:05 | Päivitetty 2.10.2015 13:19

Sosiaalisen median tärkeimmässä työnhakukanavassa LinkedIn-palvelussa oli marraskuussa 2013 suomalaisia työpaikkailmoituksia 200–250, toissa viikolla ilmoituksia oli ensimmäisen kerran jo tuhat – yhdessä päivässä.

Isot firmat ja modernit toimialat rekrytoivat sosiaalisen median kautta, mutta myös kunnallinen sektori on aktivoitunut somessa. Eniten haetaan tekijöitä asiatuntija- ja johdon tehtäviin. Myös niin sanotut suorahaut ovat lisääntyneet: työnantajat rekrytoivat ihmisiä somen kautta ilman työpaikkailmoittelua.

– Somen kautta rekrytoivien alojen ja työpaikkojen kirjo laajenee koko ajan, esimerkiksi myyjät ja sairaanhoitajat näkyvät jo LinkedInissä. Rakennusteollisuus on toimialana yksi suurimmista LinkedInissä. Pikkuhiljaa myös perusduunarit alkavat verkostoitua siellä insinöörien perässä, sosiaalisen median kouluttaja ja asiantuntija Tom Laine tietää.

Jos somessa haluaa menestyä työnhakijana, Laine neuvoo ottamaan haltuun ainakin LinkedIn-palvelun. Sen lisäksi alkuvaiheessa voi valita yhden tai kaksi muuta kanavaa, joista on kiinnostunut.

– Tutkimusten mukaan rekrytoijat kiinnittävät työnhakijoissa ensisijassa huomiota työkokemukseen, mutta sen jälkeen tärkeimmät seikat ovat persoona, motivaatio ja muut henkilökohtaiset ominaisuudet. Näitä seikkoja työnhakija voi esitellä persoonallisesti somessa, Laine sanoo.

1. LinkedIn – helppo ja ammattimainen

Luo oma profiili, muista cv. Tee profiilisi englanniksi, koska suurin osa Suomessakin tehdyistä LinkedIn-hauista tehdään englanniksi.

Verkostoidu ammatillisesti ja tavallista avoimemmin. Kyse ei ole luottamusverkostosta kuten esimerkiksi Facebookissa tai kasvokkain verkostoitumisessa. Vain ykköstason kontaktit näkevät koko profiilisi ja yhteystietosi. Haali paljon ihmisiä lähipiiriisi ja ajattele palvelua palapelinä: yhden palan myötä aukeaa aina uusia mahdollisuuksia. Arviolta 90 prosenttia rekrytoijista käyttää ilmaista palvelua, joten huolehdi, että olet helposti tavoitettavissa. Mieti, olisiko aiheellista ilmoittaa yhteystiedot jo summary-osiossa.

Liity erilaisiin LinkedIn-ryhmiin, esimerkiksi eri työnhakuryhmiin, joista suurin on Talent Pool Finland. Ryhmistä löytyy erikseen jobs discussions -osio, josta löytää niin sanottuja piilotyönhakuja eli vain ryhmän jäsenien tietoon tulevia työnhakuja.

Mitä enemmän tuotat kanavaan ja profiiliisi monipuolista ja laajaa osaamistasi kuvaavaa sisältöä, sitä helpommin tulet myös löydetyksi. Myös ydinosaamistasi kuvaavien sanojen taitava toistaminen profiilissa nostaa mahdollisuuksiasi tarttua sopivan rekrytoijan haaviin. Voit myös kirjoittaa heti profiilisi alkuun "Looking for new opportunities" merkiksi siitä, että etsit töitä. Mikäli olet työsuhteessa, harkitse tarkkaan, kuinka avoimesti ilmaiset kiinnostuksesi uusiin työpaikkoihin – todennäköisesti esimiehesi näkee profiilisi.

Blogialustalla voit jakaa asiantuntijuuttasi syvemmin ja laajemmin.

2. Facebook – aktivoi omat verkostot

Kysele verkostoiltasi työpaikoista, pyydä jakamaan suosituksia tai mahdollista LinkedIn-profiiliasi. Hankala kanava työllistyä suoraan, koska omaa osaamista on vaikea esitellä.

Työpaikkailmoitusten löytäminen vaivalloista. Pelkkä yrityksestä tykkääminen ei takaa, että saat esimerkiksi rekryilmoituksen uutisvirtaasi. Muista tilata kyseisen sivun ilmoitukset.

3. Twitter – houkuttele kävijöitä

Työnantajan kannalta tehokas: tuottaa eniten lukukertoja työpaikkailmoitukselle. Tee hakuvahteja esimerkiksi Hootsuite-palvelun avulla. Peräti 70 prosenttia yhden päivän työpaikkailmoituksista löytyy hakusanoilla #rekry, #rekrytointi, #duunit, #työpaikat. Kannattaa tarkistaa myös sanayhdistelmä #jobs #finland ja paikkakunnan mukaan esimerkiksi #jobs #helsinki.

Työnhakijalle mahdoton kanava esitellä osaamistaan. Oleellisinta on kävijöiden houkuttelu omiin työnhaun kannalta olennaisiin sisältöihin linkkejä jakamalla. Viestien elinikä lyhyt, joten jos haluaa tulla löydetyksi, sisällön tuotannon oltava jatkuvaa.

4. Pinterest – visuaalinen cv

Luo kuvallinen ja persoonallinen kuvataulu, visuaalinen cv, jossa esittelet itsesi, osaamisesi ja kiinnostuksesi kohteet kuvin ja kuvatekstein. Voit liittää mukaan esimerkiksi työnäytteitä, videoita, firmojen logoja ja sloganeita, jotka kuvastavat tapaasi ajatella ja toimia.

Suoraviivainen ja tarpeeksi passiivinen kanava, jossa sisältö on pitkäikäistä. Löydettävyys haastavaa, joten muista jakaa linkkiä muiden kanavien kautta.

5. Instagram – yritysmielikuvien luontia

Yritykset esittelevät kuvin ja luovat mielikuvia, millaista heillä työskenteleminen on.

Viestien elinaika on lyhyt, joten kanavana haastava. Työnhakija voi tehdä hakuja esimerkiksi Websta-palvelun avulla.

6. Youtube ja Vimeo – tee työnhakuvideo

Vain harva työnhakuvideo on oikeasti hyvä. Itsekritiikki on syytä pitää korkealla ja mieluiten näyttää video etukäteen ammattilaiselle tai tuntemattomalle saadakseen rehellisen mielipiteen.

Etenkin Youtubessa hyväkin sisältö hukkuu suureen krääsän määrän, lisäksi vanhat rekryilmoitukset jäävät roikkumaan palveluun. Vimeo on suppeampi, ei yhtä viihteellinen ja paremmin ylläpidetty palvelu. Tärkeää on taas jakaa videolinkkiään muissa kanavissa.

Hakuvahteja hankala tehdä, mutta esimerkiksi eri yritysten kanavia voi tilata itselleen.

Juttu on julkaistu aiemmin Ilta-Sanomien Sunnuntai-liitteessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?