Työasentoa kannattaa vaihdella - Oma raha - Ilta-Sanomat

Hylkäsitkö istumisen? Älä liioittele seisomista

Kuvituskuva
Julkaistu: 20.9.2015 5:05, Päivitetty 18.9.2015 17:40

Jatkuvan istumisen on todettu jopa lyhentävän elinikää, mutta paikallaan seisominenkaan ole terveellistä. Asiantuntijat neuvovat vaihtelemaan asentoja ja kuljeskelemaan muutaman minuutin kerran tunnissa.

Liika istuminen haittaa tutkimusten mukaan etenkin tuki- ja liikuntaelimistöä, sydäntä ja verenkiertoa. Paljon istuville kertyy helposti ylipainoa ja he kärsivät usein unien ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöistä. Istumisen on arvioitu jopa lyhentävän elinikää.

Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut suositukset istumisen haittojen vähentämiseksi. Monille työpaikoille on hankittu pöytiä, jotka voidaan nostaa seisomakorkeudelle.

Asiantuntijat korostavat kohtuutta ja oman kehon kuuntelua. Terveystalon erikoislääkärin Tanja Vuorelan mielestä seisomisen auvoisuutta on liioiteltu ainakin lyhyellä tähtäimellä.

– En voi allekirjoittaa, että toimistossa pitäisi pelkästään seisoa, Työterveyslaitoksen tutkimusinsinööri Risto Toivonen sanoo.

Suurin virhe hänestä on olla pitkään samassa asennossa. Vuorela sanoo, että myöskään saman liikkeen jatkuva toistaminen ei ole hyväksi. Aavan ylilääkärin Timo Vänttisen mielestä seisominen ei välttämättä ole terveellisempää kuin istuminenkaan.

– Istumisen vastapainoksi tarvitaan seisomista ja liikkumista, hän painottaa.

Toivonen kehottaa kuuntelemaan kehoa.

– Mukavuus asennossa ja olemisessa on hyvä mittari. Asentoa kannattaa vaihtaa, kun siltä tuntuu.

Jalottelu kannattaa

The New York Times kertoi kesällä Utahin yliopiston tutkimuksesta, jonka mukaan parin minuutin kuljeskelu kerran tunnissa torjuu hyvin istumisen haittoja.

Tarja Vuorela on samaa mieltä. Jo pelkästään tuolista nouseminen, pieni venyttely tai vaikkapa pään ja käsien pyörittely tunneittain auttaa. Sen ansiosta nikamien väliin tulee vähän lisää tilaa ja niihin pääsee imeytymään ravintoaineita.

– Vähän levoton kaveri, joka vaeltelee työhuoneesta toiseen, käy kopiokoneella ja kahvihuoneessa, toimii terveytensä kannalta järkevästi, vaikka saattaa olla häiritä muita, Timo Vänttinen kuvailee.

Parasta olisi, jos pystyisi piipahtamaan ulkona. Vaikka tupakkatauko ilman tupakkaa tekisi sekä keholle että aivoille hyvää, harva pystyy sellaiseen ainakaan monta kertaa päivässä.

Ole ryhdikäs

Istuminen rassaa helposti selkää ja niskaa. Tanja Vuorela kiinnittää huomiota ryhtiin.

– Moni istuu veltosti, hän huomauttaa.

Säädettävä pöytä on Vuorelasta hyvä, sillä se mahdollistaa monenlaiset asennot. Päivät ovat erilaisia: välillä lihakset ovat kireät ja työskentely muutaman sentin tavallista matalammalla tuntuu hyvältä.

Jatkuvan seisomisen haitat ovat tiedossa. Seisomatyöntekijät altistuvat muun muassa suonikohjuille ja alaselkäkivuille ja etenkin ylipainoiset kärsivät jalkojen rasittumisesta.

Seisominen hyvässä asennossa pitkään vaatii lihaskuntoa. Risto Toivonen suosittelee pitämään jalat harallaan ja polvet aavistuksen koukussa. Välillä voi helpottaa jalkojen taakkaa ja nojata pöytään työntämällä navan sen reunaan ja näppäimistön niin pitkälle, että kyynärvarret lepäävät tasolla.

Asiantuntijoista työpaikalla voisi olla erilaisia tuoleja. Välillä on hyvä lepuuttaa selkää nojallisella tuolilla tai jalkoja vaikkapa keinu- tai satulatuolilla.

Seisojan kannattaisi kiinnittää huomiota kenkiinsä. Kireillä korkokengillä tai littanilla tennareilla on ikävää seistä pitkään. Lattia taas voi olla liian kova ilman mattoa tai muuta pehmikettä.

Sairauslomat ovat lyhentyneet

Seisontapöytien yleistyminen ei ainakaan vielä Työterveyslääkäreiden mukaan ole vähentänyt tuki- ja liikuntaelinongelmia. Ne ovat yhä yksi yleisimmistä lääkärikäyntien ja poissaolojen syistä.

– Sairauslomat ovat hieman lyhentyneet, Tanja Vuorela huomauttaa.

Markkinoilla on kaikenlaisia laitteita. Työntekijöille voidaan hankkia keinutuoleja, tasapainolautoja, jalkarullia tai jopa juoksumattoja, joilla voi tehdä työtä hitaasti kävellenkin.

Risto Toivonen huomauttaa, että itsensä heiluttelukin vaatii keskittymistä. Liike pysähtyy, kun ihminen paneutuu työhönsä. Hän kyseenalaistaa välineiden todellista hyötyä.

Timo Vänttinen muistuttaa, että vapaa-ajan valinnoilla on suuri merkitys työkyvylle. Moni stressaantunut karsii tärkeimmän eli palauttavan liikunnan ja perustelee sitä vaikkapa kotiaskareilla.

– Villakoirat voi jättää kotiin. Mene lenkille, hän kehottaa.

Tuoreimmat osastosta