Yhä useampi hiilihapottaa itse juomansa - Oma raha - Ilta-Sanomat

Kodeista kuuluu sihinä – juomamyynti junnaa

Yhä useampi hiilihapottaa vetensä ja virvoitusjuomansa kotona. Panimoliitossa ei silti uskota sen juuri haittaavan juomamyyntiä.

18.8.2015 14:35

Hiilihapotuslaitteita myyvän Sodastreamin mukaan puoli miljoonaa kotitaloutta valmistaa hiilihapotetun vetensä ja virvoitusjuomansa itse. Viime vuonna suomalaiset tekivät hiilihapotuslaitteilla 40 miljoonaa litraa juomia, joista veden osuus oli liki 26 miljoonaa litraa.

Panimoliiton mukaan tammi-kesäkuussa myytiin 32,5 miljoonaa litraa kivennäisvesiä. Sodastreamin Suomen maajohtaja Thea Forstén kertoo tiedotteessa, että itse hiilihapotetun veden osuus Panimoliiton julkistamista kulutusluvuista on yli 26 prosenttia.

– Osuus kokonaiskulutuksesta on todella merkittävä, hän lisää.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden viestintäpäällikkö Outi Heikkinen huomauttaa, että kotona valmistetuissa vesissä ei ole virvoitusjuomaveroa.

– Voi olla, että verolla ohjataan kuluttajia toisiin tuotteisiin, hän arvioi.

Kaikki teollisetkaan virvoitusjuomat eivät sisälly Panimoliiton lukuihin. Esimerkiksi Lidlissä myytävät kivennäisvedet tai kaikki kauppojen omien merkkien juomat ole suomalaisyhtiöiden valmistamia.

Kotivalmistus voi lisätäkin myyntä

Teollisesti valmistettujen kivennäisvesien myynti kasvoi tammi-kesäkuussa 0,6 prosenttia viime vuoden ensimmäisestä vuosipuoliskosta. Virvoitusjuomia puolestaan myytiin alkuvuonna 117,2 miljoonaa litraa, mikä oli 2,3 prosenttia viimevuotista enemmän.

Heikkinen ei ryhdy arvioimaan, olisiko myynti kasvanut enemmän, jos ihmiset eivät tekisi juomia kotona. Hänestä kotivalmistus voi olla positiivinen ilmiö, joka kasvattaa kiinnostusta vesiin. On mahdollista, että kuplaveteen tottuneet ostavat sitä muita hanakammin myös liikkuessaan kotinsa ulkopuolella.

Kotivalmistusta suurempi syy juomien kulutuksen vähäiseen kasvuun on Heikkisen mielestä alkukesän viileä sää ja taloustilanne.

Panimojuomien myynti on laskenut kymmenessä vuodessa yli kymmenen prosenttia. Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa syyttää kulutusverojen korotusta.

Heikkinen ei halua arvioida, syökö oma valmistus juomien myyntiä vastaisuudessa. Hän kuitenkin huomauttaa, että juomat eivät ole verollisesti samalla viivalla, koska laitteilla valmistetut juomat ovat verottomia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?