Kun vauva vie maalaisjärjen - Oma raha - Ilta-Sanomat

Kun vauva vie maalaisjärjen

Julkaistu: 4.7.2015 5:02, Päivitetty 3.7.2015 14:23

Tuoreet vanhemmat ovat helppoa riistaa vauvatarvikkeiden myyjille. Ihan kaikkeen ei kuitenkaan kannata lähteä mukaan.

Soivia pottia, vaipparoskiksia ja tuttipullojen sterilointilaitteita. Tuleville tai tuoreille vanhemmille myydään kaikenlaista tavaraa, vaikka maalaisjärjellä ajateltuna kaikkea ei tarvita.

– Monesti vanhat konstit ovat parempia kuin pussillinen uusia. Kaikkeen tarjolle tulevaan ei kannata lähteä mukaan, Väestöliiton suunnittelija Taina Kempas sanoo Taloussanomille.

Lapset ja vanhemmat ovat tietenkin erilaisia, ja toisen turhake on toisen aarre. Siitä huolimatta uudet vanhemmat ovat kauppiaille otollista maaperää.

Vauva rauhalliseksi härpäkkeillä

Vaikka Suomessa osataan kierrättää, vauvan- ja lastenhoitoon suunnattua tavaraa ostetaan enemmän kuin ennen.

Etenkin erilaisten kehittävien tavaroiden määrä on lisääntynyt.

– Nykyään halutaan maksimoida kaikenlainen hyvä ja kehittävä, Jyväskylän yliopiston sosiologian professori, kulutustutkija Terhi-Anna Wilska sanoo.

Osasyynä on hiljalleen tapahtuva kulutus- ja perhekulttuurin muutos. Lapset ovat aiempaa vahvemmin perhe-elämän keskiössä, ja lapsiin käytetään aiempaa enemmän rahaa.

Takavuosiin verrattuna myös tarjonta on kasvanut. Markkinoilla on paljon lastentarvikkeita, joita ei ollut vielä muutamia vuosia sitten.

Jokaiseen kasvuvaiheeseen ja ongelmaan on tarjolla tavaraa, jota käytetään vain lyhyen aikaa – jos niitä edes tarvitaan.

Väestöliiton Kempas mainitsee esimerkkinä vauvan rauhoitteluun tarkoitetut tuotteet.

– Siihen on keksitty kaikenlaista härpäkettä. On soivia ja täriseviä kehtoja, vaikka minkälaisia välineitä. Se on sellainen alue, että markkina on puraissut kovasti.

Onpa myynnissä valkoista melua tuottava laitekin, jonka pitäisi rauhoittaa vauvaa.

"Lapsiin on luvallista satsata"

Mikä sitten saa tuoreiden vanhempien kukkaronnyörit heltymään?

– Aika, jolloin ihmisellä on pieniä lapsia, on helpoin aika markkinoida kaikkea, mikä liittyy siihen asiaan. Normit ja tunnepuoli vaikuttavat, Wilska sanoo.

Markkinoinnista hyödynnetään ajatusta, että vanhemmat haluavat lapselleen vain parasta.

– Moni äiti ja isä ajattelee, että vain paras on lapselleni kyllin hyvää. He saattavat kokea huono omaatuntoa, jos eivät osta markkinoiden parasta tuotetta, Kempas kertoo.

Vanhemmuus antaa myös "luvan" satsata. Lapsen myötä itseensä panostamista saatetaan pitää hieman sopimattomana, Wilska sanoo.

– Mutta on äärimmäisen luvallista satsata lapsiin. Ja siinähän ei tavallaan ole mitään rajaa, muuta kuin omat varat, professori kertoo.

Vauvan- tai lastenhoitoon tarkoitettujen lisävarusteiden määrä tai hinta ei kuitenkaan ole hyvän vanhemmuuden mittari.

Vanhemmat, älkää arvostelko toisianne

Wilska huomauttaa, että kulutuskulttuurin muutoksesta huolimatta Suomessa on edelleen suhteellisen vahva yhtenäiskulttuuri. Kun jokin asia koetaan lapselle "hyväksi" ja jokin toinen "huonoksi", ei painetta ole helppo vastustaa.

Vahva kulttuuri voi johtaa siihen, että siitä poikkeavat joutuvat painimaan riittämättömyyden ja syyllisyyden tuntojen kanssa.

Kempas toivookin, että vanhemmat lopettaisivat toistensa arvostelemisen ja olisivat toisilleen armollisempia.

Lopulta pullonlämmittimiin lankeaminen tai vaipparoskiksiin sopivien muovipussien markkinointi ei ole kovin vakavaa.

– Onko se hirveän väärin, jos jonkun tuotteen saa markkinoitua paremmin sillä, että laittaa siihen vauva-etuliitteen? Huonompaankin ihmiset voivat rahansa laittaa, Wilska toteaa.

Varmuuden vuoksi tavaraa ei kuitenkaan kannata ostaa. Voi olla, että vauva ehtii kasvaa isoksi ilman konttauskypärääkin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?