Älä maksa täyttä hintaa verkkokauppaostoksistasi - Oma raha - Ilta-Sanomat

Alennuskoodeja satoihin verkkokauppoihin – vain harva hyödyntää

Tarkista ennen ostopäätöstä, saatko alennuskoodin avulla tuotteen normaalihintaa edullisemmin. Alennuskoodeja löytyy eri sivustoilta satoihin suomalaisiin ja ulkomaalaisiin verkkokauppoihin.

­

7.4.2015 19:58

Maksuttomien alennuskoodien hyödyntäminen verkko-ostoksissa on Suomessa vielä melko vähäistä ja sivustojen tunnettuus pientä. Euroopassa ja Yhdysvalloissa kuluttajat käyttävät netistä löytyviä alennuskoodisivustoja suomalaisia ahkerammin.

Suomessakin alennuskoodeja voi etsiä useilta sivustoilta. Sellaisia ovat muun muassa alennuskoodeja.fi, alennuskoodi.fm, alennuskoodi.fi, mnw.fi ja cuponation.fi -sivustot. Sivuille on listattu satoja Suomessa ja ulkomailla toimivia verkkokauppoja sekä alennuskoodeja ja tarjouksia eri verkkokauppoihin.

Suomessa vuodesta 2013 saakka toimineen CupoNationin Suomen markkinointipäällikkö Simo Orpana kertoo, että tietoisuus alennuskoodeista kuitenkin lisääntyy kovaa vauhtia. Hänen mukaansa viimeisen vuoden aikana ala on kasvanut Suomessa 50-100 prosentin luokkaa.

Myös sivuston omat kävijämäärät ovat kasvaneet Orpanan mukaan voimakkaasti.

– Alalle on tullut myös paljon uusia toimijoita, hän kertoo.

Orpanan mukaan isoja pelureita Suomessa toimii muutama ja pienempiä parikymmentä. Suomessa arviolta muutamassa prosentissa verkko-ostoksista käytetään alennuskoodeja ja -kuponkeja.

– Ruotsissa niiden käyttö on aika paljon edellä. Euroopassa niitä käytetään ehkä eniten Englannissa ja Ranskassa.

Suurinta alennuskoodien käyttö on Yhdysvalloissa, missä alennuskoodeja ja kuponkeja käytetään Orpanan mukaan 10-20 prosentissa verkko-ostoksista.

Kaikki eivät usko nopeaan kasvuun

Alennuskoodi.fm-sivuston edustaja sen sijaan ei usko, että koodien ja kuponkien käyttö kasvaisi Suomessa kovin nopeasti. Sivuston liikenne on ollut tasaista jo pitemmän aikaa.

– Kasvua on ollut jonkin verran viimeisen vuoden aikana, mutta mistään buumista ei voida puhua. Maailmalla ilmiö on selvästi suurempi ja alennuskoodit suosittuja ja tiedossa asiakkaiden keskuudessa selvästi paremmin. Suurempi osa asiakkaista pyrkii selvittämään ennen ostopäätöksen tekemistä, löytyykö netistä alennuskoodia itseä kiinnostaviin kauppoihin, sivuston ylläpidosta vastataan sähköpostitse. Edustaja halusi kommentoida asiaa nimettömänä.

Alennuskoodi.fm-sivustolla suositumpia verkkokauppoja alennusten käytössä ovat muotiin ja asusteisiin, elektroniikkaan sekä matkailuun liittyvät kaupat. Sivuston näppituntuman mukaan niitä käyttävät eniten nuoret 18–35-vuotiaat aikuiset, jotka ovat tottuneita netin käyttäjiä ja käyttävät myös verkkokauppoja enemmän ostosten tekemiseen.

15 maassa toimivan Cuponationin suurin käyttäjäryhmä ovat 25–34-vuotiaat. Heistä noin 60 prosenttia on naisia ja 40 prosenttia miehiä. Eniten sivustolta löytyviä alennuksia käytetään muotiin ja matkailuun.

– Alennuksia käytetään laidasta laitaan piilolinsseistä seksileluihin. Käyttö noudattelee pitkälti sitä, mitä netistä yleensä ostetaan. Joskus alennuskoodeja voi löytyä yllättäviinkin ostoksiin, Orpana sanoo.

Hänen mielestään suomalaiset verkkokaupat eivät vielä ole osanneet hyödyntää alennuskoodimarkkinoita samalla tavalla kuin kansainväliset suuret kaupat kuten esimerkiksi Zalando ja Nelly. Orpana uskoo, että alennuskoodien käyttö voi kuitenkin olla yksi tapa kasvattaa verkkokaupan myyntiä.

Suomessa toimivat alennuskoodisivustot eivät myöskään ole juuri panostaneet markkinointiin ja tiedottamiseen joten niiden tunnettuus on jäänyt melko pieneksi.

– Suomalaiset eivät ole erityisesti hinnan perään. Tietysti suomalaiset käyttävät alennuskoodeja silloin kuin mahdollista, mutta yleisesti suomalaiset arvostavat kätevyyttä enemmän kuin pelkkää edullisuutta, kertoo Zalandon Pohjoismaiden maajohtaja Michael Lindskog.

Lindskogin mukaan halutun tuotteen löytyminen ja sen toimitus lähelle asiakasta vaikuttavat suomalaisen kuluttajan ostopäätökseen enemmän kuin halpa hinta tai alennukset.

Koodeja myös muualla kuin netissä

Kaikki alennuskoodeja tarjoavat verkkokaupat eivät tee aktiivista yhteistyötä niitä listaavien nettisivustojen kanssa, vaan markkinoivat koodeja muita reittejä pitkin. Esimerkiksi Stockmann.com-verkkokauppa markkinoi alennuskoodeja asiakkailleen etupäässä oman mainosmateriaalinsa kautta postitse.

Stockmann.comin myyntipäällikkö Aaro Airaskorpi uskoo alennuskoodien potentiaaliin myynnin kasvattamisessa.

– Me käytämme paljon kampanjakoodeja. Niiden kautta pääsemme tehokkaammin tarjoamaan kohdennetumpaa sisältöä asiakkaille ja tarjoamaan heille parempia etuja.

Airaskorven mukaan koodien käyttö on viimeisen vuoden aikana lisääntynyt. Stockmann.com on alkanut hyödyntää niitä aiempaa aktiivisemmin viime vuoden lopusta alkaen.

– Viimeisen puolen vuoden aikana niiden käyttöä on lisätty entisestään, hän sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?