Oma raha

Viiniä ja viinaa – milloin tulee viimeinen erhe?

Julkaistu: , Päivitetty:

Alkoholikeskustelu on Suomessa jämähtänyt omiin poteroihinsa, vaikka ainakin yhdestä asiasta kiistan osapuolet ovat samaa mieltä. Siitä huolimatta esimerkiksi mainontaan liittyvät rajoitukset saavat tutkijatkin kiistelemään.


Viskikohu sai viikonloppuna melkoiset mittasuhteet, ainakin sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan, että kansa, juomateollisuus ja viranomaiset vuorollaan takertuisivat jokaiseen lillukanvarteen, alkoholipolitiikasta voisi puhua asiallisesti.

Vai voisiko?

Dosentti ja nuorisotutkija Mikko Salasuon mukaan asiallinen keskustelu voi olla vaikeaa. Alkoholi on osa suomalaista "syväkulttuuria", ja alkoholin käytön rajoittamiseen reagoidaan raivokkaasti, tutkija katsoo.

– Alkoholiteollisuus laajasti ymmärrettynä ja sosiaali- ja terveyspoliittinen toiminta ovat kaivautuneet tietynlaisiin vallihautoihin, Salasuo huomauttaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Samaa mieltä keskustelun tasosta on markkinoinnin professori.

– Siitä ollaan aika kaukana tällä hetkellä, että keskusteltaisiin järkevästi, toteaa kauppakorkeakoulu Hankenin markkinoinnin Grönroos-professori Jaakko Aspara.

Omassa poterossa
on turvallista olla


Omista poteroistaan löytyvät "eikö kukaan ajattele työpaikkoja ja yrittäjiä", "ei meitä tarvitse holhota" ja "ette osaa juoda oikein" -argumenttien viskelijät.  

Välillä ilmaan singotaan se tärkein: lapsi-kortti. Eikö kukaan ajattele lapsia? kysytään. Samaa mieltä ollaan siitä, ettei kukaan halua alaikäisten juovan alkoholia.

Sanojaan eivät säästele tutkijatkaan: toinen toivoo, ettei tutkimusta vääristeltäisi, toinen sanoo, että tutkimustieto on pätevää.

Tulkinta riippuu siitä, keneltä kysyy.

Pilaako mainonta
lasten elämän?


Suomessa astuu voimaan vuoden vaihteessa mietojen alkoholijuomien mainontaa käsittelevä lakimuutos. Yksi siihen liittyvistä kiistakysymyksistä koskee tutkimusta: millaisia tutkimusmetodeja pidetään luotettavina ja sopivina.

Sosiaali- ja terveystieteissä esimerkiksi "itse-tutkimukset", joissa tutkittava raportoi omasta käyttäytymisestään, nähdään käyttökelpoisina. Markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen tieteenalojen puolella luotetaan muun muassa numeeriseen tietoon kulutuksen määrästä.

Erilaiset tutkimustavat tuottavat erilaista tietoa: sosiaali- ja terveyspuolen tutkimuksissa korostetaan alkoholimainonnan lisäävän ja aikaistavan nuorten alkoholinkäyttöä, markkinoinnin ja kuluttajatutkimuksen puolella todetaan, että näin ei ole.

– Mainonta sinänsä ei ole myrkkyä, joka pilaisi lasten elämän. Voisi vähän miettiä, millä keinoilla ja retoriikalla asioita perustellaan, Aspara toteaa.

Salasuo taas huomauttaa, että hieman alle 18-vuotiaat lukevat mainoksista aivan samat merkitykset kuin 18-vuotiaatkin.

Laki
muuttuu


Alkoholilaissa rajoitetaan etenkin vahvojen alkoholijuomien mainontaa.

Miedompien juomien osalta mainonta kielletään esimerkiksi tapauksissa, joissa alkoholin runsasta käyttöä kuvataan myönteisesti.

Tarkoituksena on suojella lapsia ja nuoria. Tutkija Mikko Salasuon mielestä olennainen kysymys koskee sitä, miltä maailma nuorten silmissä näyttää, vaikka aiempaa useampi nuori pysyykin kokonaan raittiina.

– Onko se [maailma] kyllästetty oluella, viinillä ja viinalla vai ei, hän kysyy.

Tiukennuksista huolimatta esimerkiksi urheilutapahtumissa alkoholimainonta on lakimuutoksen jälkeenkin sallittu.

Nuoriin vaikuttaminen
tehokasta ennaltaehkäisyä


Sekä Mikko Salasuo että Jaakko Aspara ovat samaa mieltä myös siitä, että nykytilanne ei näytä johtavan mihinkään.

Asparan mukaan virkamiehet hukkaavat aikaa ja rahaa käyttäessään vuosikausia mainonnan sääntelyn kanssa painimiseen sen sijaan, että rahat käytettäisiin tehokkaampiin keinoihin.

Nuorten juomista voitaisiin esimerkiksi rajoittaa puuttumalla lasten ja nuorten juopotteluun julkisilla paikoilla. Siihen nähden yhdellä olutmainoksella puiston laidalla voi olla rajattu vaikutus.

– On erikoista, että puistoissa kesät läpeensä lapset juovat alkoholia, eikä kukaan puutu siihen, Aspara huomauttaa.

Nuorisotutkija Mikko Salasuo korostaa mainonnan rajoitusten hyödyllisyyttä pitkällä aikavälillä: nuoriin vaikuttamalla voidaan muuttaa heidän myöhempiä juomatapojaan.

– Meillä alkoholi on joka tapauksessa osa kulttuuria, mutta pitääkö sitä erikseen tyrkyttää paikoissa, joissa nuoret ovat läsnä? Vastaukseni on siihen kiistaton ei, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    2. 2

      Näin sähkön hinta lähti omille teilleen – käyrä näyttää hurjan nousun

    3. 3

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    4. 4

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    5. 5

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    6. 6

      Syyttäjä: Purkualan yritys pilasi ympäristöä varastoimalla tuhansia tonneja jätettä ilman lupaa

    7. 7

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    8. 8

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    9. 9

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    10. 10

      Veikkaus aloittaa yt-neuvottelut – jopa 400 voi joutua irtisanotuiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    2. 2

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    3. 3

      Näin sähkön hinta lähti omille teilleen – käyrä näyttää hurjan nousun

    4. 4

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    5. 5

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    6. 6

      Veikkaus aloittaa yt-neuvottelut – jopa 400 voi joutua irtisanotuiksi

    7. 7

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    8. 8

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    9. 9

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    10. 10

      Kokenut asianajaja antaa neuvon, jolla välttää perintöriidat ja mahdollisesti säästää sievoisesti rahaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    9. 9

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää