Viiniä ja viinaa – milloin tulee viimeinen erhe?

Julkaistu: , Päivitetty:

Alkoholikeskustelu on Suomessa jämähtänyt omiin poteroihinsa, vaikka ainakin yhdestä asiasta kiistan osapuolet ovat samaa mieltä. Siitä huolimatta esimerkiksi mainontaan liittyvät rajoitukset saavat tutkijatkin kiistelemään.


Viskikohu sai viikonloppuna melkoiset mittasuhteet, ainakin sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan, että kansa, juomateollisuus ja viranomaiset vuorollaan takertuisivat jokaiseen lillukanvarteen, alkoholipolitiikasta voisi puhua asiallisesti.

Vai voisiko?

Dosentti ja nuorisotutkija Mikko Salasuon mukaan asiallinen keskustelu voi olla vaikeaa. Alkoholi on osa suomalaista "syväkulttuuria", ja alkoholin käytön rajoittamiseen reagoidaan raivokkaasti, tutkija katsoo.

– Alkoholiteollisuus laajasti ymmärrettynä ja sosiaali- ja terveyspoliittinen toiminta ovat kaivautuneet tietynlaisiin vallihautoihin, Salasuo huomauttaa.

Samaa mieltä keskustelun tasosta on markkinoinnin professori.

– Siitä ollaan aika kaukana tällä hetkellä, että keskusteltaisiin järkevästi, toteaa kauppakorkeakoulu Hankenin markkinoinnin Grönroos-professori Jaakko Aspara.

Omassa poterossa
on turvallista olla


Omista poteroistaan löytyvät "eikö kukaan ajattele työpaikkoja ja yrittäjiä", "ei meitä tarvitse holhota" ja "ette osaa juoda oikein" -argumenttien viskelijät.  

Välillä ilmaan singotaan se tärkein: lapsi-kortti. Eikö kukaan ajattele lapsia? kysytään. Samaa mieltä ollaan siitä, ettei kukaan halua alaikäisten juovan alkoholia.

Sanojaan eivät säästele tutkijatkaan: toinen toivoo, ettei tutkimusta vääristeltäisi, toinen sanoo, että tutkimustieto on pätevää.

Tulkinta riippuu siitä, keneltä kysyy.

Pilaako mainonta
lasten elämän?


Suomessa astuu voimaan vuoden vaihteessa mietojen alkoholijuomien mainontaa käsittelevä lakimuutos. Yksi siihen liittyvistä kiistakysymyksistä koskee tutkimusta: millaisia tutkimusmetodeja pidetään luotettavina ja sopivina.

Sosiaali- ja terveystieteissä esimerkiksi "itse-tutkimukset", joissa tutkittava raportoi omasta käyttäytymisestään, nähdään käyttökelpoisina. Markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen tieteenalojen puolella luotetaan muun muassa numeeriseen tietoon kulutuksen määrästä.

Erilaiset tutkimustavat tuottavat erilaista tietoa: sosiaali- ja terveyspuolen tutkimuksissa korostetaan alkoholimainonnan lisäävän ja aikaistavan nuorten alkoholinkäyttöä, markkinoinnin ja kuluttajatutkimuksen puolella todetaan, että näin ei ole.

– Mainonta sinänsä ei ole myrkkyä, joka pilaisi lasten elämän. Voisi vähän miettiä, millä keinoilla ja retoriikalla asioita perustellaan, Aspara toteaa.

Salasuo taas huomauttaa, että hieman alle 18-vuotiaat lukevat mainoksista aivan samat merkitykset kuin 18-vuotiaatkin.

Laki
muuttuu


Alkoholilaissa rajoitetaan etenkin vahvojen alkoholijuomien mainontaa.

Miedompien juomien osalta mainonta kielletään esimerkiksi tapauksissa, joissa alkoholin runsasta käyttöä kuvataan myönteisesti.

Tarkoituksena on suojella lapsia ja nuoria. Tutkija Mikko Salasuon mielestä olennainen kysymys koskee sitä, miltä maailma nuorten silmissä näyttää, vaikka aiempaa useampi nuori pysyykin kokonaan raittiina.

– Onko se [maailma] kyllästetty oluella, viinillä ja viinalla vai ei, hän kysyy.

Tiukennuksista huolimatta esimerkiksi urheilutapahtumissa alkoholimainonta on lakimuutoksen jälkeenkin sallittu.

Nuoriin vaikuttaminen
tehokasta ennaltaehkäisyä


Sekä Mikko Salasuo että Jaakko Aspara ovat samaa mieltä myös siitä, että nykytilanne ei näytä johtavan mihinkään.

Asparan mukaan virkamiehet hukkaavat aikaa ja rahaa käyttäessään vuosikausia mainonnan sääntelyn kanssa painimiseen sen sijaan, että rahat käytettäisiin tehokkaampiin keinoihin.

Nuorten juomista voitaisiin esimerkiksi rajoittaa puuttumalla lasten ja nuorten juopotteluun julkisilla paikoilla. Siihen nähden yhdellä olutmainoksella puiston laidalla voi olla rajattu vaikutus.

– On erikoista, että puistoissa kesät läpeensä lapset juovat alkoholia, eikä kukaan puutu siihen, Aspara huomauttaa.

Nuorisotutkija Mikko Salasuo korostaa mainonnan rajoitusten hyödyllisyyttä pitkällä aikavälillä: nuoriin vaikuttamalla voidaan muuttaa heidän myöhempiä juomatapojaan.

– Meillä alkoholi on joka tapauksessa osa kulttuuria, mutta pitääkö sitä erikseen tyrkyttää paikoissa, joissa nuoret ovat läsnä? Vastaukseni on siihen kiistaton ei, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Viisikymppiset työnhakijat purkavat ahdistustaan: ”Annettiin ymmärtää, että en pärjää enää hektisessä työssä”

    2. 2

      Juha, 57, teki Kauhukeittiötä, nyt ei saa töitä millään, vaikka on lähettänyt kahden vuoden aikana yli 300 hakemusta

    3. 3

      Asunto ei käy kaupaksi – kannattaisiko se panna vuokralle? Asiantuntijat: Toimi näin, jos yksi ehto täyttyy

    4. 4

      Talouden Nobel-palkinnon saavat köyhyystutkijat

    5. 5

      VM: Rakentamisen hyvä suhdanne on päättymässä – uusien kerrostalojen rakentaminen vähenee nopeasti

    6. 6

      Marimekolta positiivinen tulosvaroitus

    7. 7

      Esko Ylisen Halpa-Halli laajeni hurjasti ja suututti kilpailijat – sitten viinaan retkahtanut nuori liike­mies teki täys­käännöksen, joka yllätti kaikki

    8. 8

      Lääkäri huomasi kahvihuoneen seinällä omituisen lapun – uskoo, että siihen kiteytyy koko terveydenhuollon jättiongelma

    9. 9

      Nesteen it-järjestelmissä on laaja häiriö, aiheuttaa viivästyksiä jakeluun

    10. 10

      Matkailu- ja ravintola-alalla myynti oli kesällä vilkkaampaa kuin vuosi sitten

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juha, 57, teki Kauhukeittiötä, nyt ei saa töitä millään, vaikka on lähettänyt kahden vuoden aikana yli 300 hakemusta

    2. 2

      Asunto ei käy kaupaksi – kannattaisiko se panna vuokralle? Asiantuntijat: Toimi näin, jos yksi ehto täyttyy

    3. 3

      Esko Ylisen Halpa-Halli laajeni hurjasti ja suututti kilpailijat – sitten viinaan retkahtanut nuori liike­mies teki täys­käännöksen, joka yllätti kaikki

    4. 4

      Tässä ovat 3 mokaa, joilla voit pilata osakesäästötilin hyödyt – vaarana 7 300 euron lasku

    5. 5

      Viisikymppiset työnhakijat purkavat ahdistustaan: ”Annettiin ymmärtää, että en pärjää enää hektisessä työssä”

    6. 6

      Pia-Maria Nickström aloitti runsas vuosi sitten bloginsa – sitten homma karkasi käsistä

    7. 7

      Kommentti: Jos passiivinen lenkkeily olisi vaihtoehto, kaikki tekisivät sitä – tietenkin olen passiivinen sijoittaja

    8. 8

      Lääkäri huomasi kahvihuoneen seinällä omituisen lapun – uskoo, että siihen kiteytyy koko terveydenhuollon jättiongelma

    9. 9

      Toivo Sukari aikoo myydä Seinäjoen Ideaparkin – vain yksi kauppakeskus jää: ”Se on minulle kuin lapsi”

    10. 10

      Näin S-ryhmä ratkoo kokki­pulaa: 50 uutta filippiiniläis­kokkia ravintoloihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lääkäri huomasi kahvihuoneen seinällä omituisen lapun – uskoo, että siihen kiteytyy koko terveydenhuollon jättiongelma

    2. 2

      Esko Ylisen Halpa-Halli laajeni hurjasti ja suututti kilpailijat – sitten viinaan retkahtanut nuori liike­mies teki täys­käännöksen, joka yllätti kaikki

    3. 3

      Juha, 57, teki Kauhukeittiötä, nyt ei saa töitä millään, vaikka on lähettänyt kahden vuoden aikana yli 300 hakemusta

    4. 4

      Toivo Sukari aikoo myydä Seinäjoen Ideaparkin – vain yksi kauppakeskus jää: ”Se on minulle kuin lapsi”

    5. 5

      Tässä ovat 3 mokaa, joilla voit pilata osakesäästötilin hyödyt – vaarana 7 300 euron lasku

    6. 6

      Suomalaiset kertovat, mitä raha-asioita he salaavat puolisoiltaan – mies jätti, kun totuus selvisi neljän vuoden avioliiton jälkeen

    7. 7

      Sara Blakely teki mullistavan alusvaatekeksinnön ja on nyt miljardööri – idea lähti valkoisista housuista

    8. 8

      Makia joutui taas uuden kopiointikohun silmään: logo kuin suoraan shampoopullosta? ”Lakimiehet ottavat yhteyttä”

    9. 9

      Essin, 28, asunnon arvo laskee, mutta osakesalkku paisuu – ”Rahaa jää hyvin säästöön”

    10. 10

      Historiallinen linna myynnissä Varkaudessa – hintapyyntö 60 000 euroa: ”Ollaan valmiina myymään myös kodiksi”

    11. Näytä lisää