Viiniä ja viinaa – milloin tulee viimeinen erhe?

Julkaistu: , Päivitetty:

Alkoholikeskustelu on Suomessa jämähtänyt omiin poteroihinsa, vaikka ainakin yhdestä asiasta kiistan osapuolet ovat samaa mieltä. Siitä huolimatta esimerkiksi mainontaan liittyvät rajoitukset saavat tutkijatkin kiistelemään.


Viskikohu sai viikonloppuna melkoiset mittasuhteet, ainakin sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan, että kansa, juomateollisuus ja viranomaiset vuorollaan takertuisivat jokaiseen lillukanvarteen, alkoholipolitiikasta voisi puhua asiallisesti.

Vai voisiko?

Dosentti ja nuorisotutkija Mikko Salasuon mukaan asiallinen keskustelu voi olla vaikeaa. Alkoholi on osa suomalaista "syväkulttuuria", ja alkoholin käytön rajoittamiseen reagoidaan raivokkaasti, tutkija katsoo.

– Alkoholiteollisuus laajasti ymmärrettynä ja sosiaali- ja terveyspoliittinen toiminta ovat kaivautuneet tietynlaisiin vallihautoihin, Salasuo huomauttaa.

Samaa mieltä keskustelun tasosta on markkinoinnin professori.

– Siitä ollaan aika kaukana tällä hetkellä, että keskusteltaisiin järkevästi, toteaa kauppakorkeakoulu Hankenin markkinoinnin Grönroos-professori Jaakko Aspara.

Omassa poterossa
on turvallista olla


Omista poteroistaan löytyvät "eikö kukaan ajattele työpaikkoja ja yrittäjiä", "ei meitä tarvitse holhota" ja "ette osaa juoda oikein" -argumenttien viskelijät.  

Välillä ilmaan singotaan se tärkein: lapsi-kortti. Eikö kukaan ajattele lapsia? kysytään. Samaa mieltä ollaan siitä, ettei kukaan halua alaikäisten juovan alkoholia.

Sanojaan eivät säästele tutkijatkaan: toinen toivoo, ettei tutkimusta vääristeltäisi, toinen sanoo, että tutkimustieto on pätevää.

Tulkinta riippuu siitä, keneltä kysyy.

Pilaako mainonta
lasten elämän?


Suomessa astuu voimaan vuoden vaihteessa mietojen alkoholijuomien mainontaa käsittelevä lakimuutos. Yksi siihen liittyvistä kiistakysymyksistä koskee tutkimusta: millaisia tutkimusmetodeja pidetään luotettavina ja sopivina.

Sosiaali- ja terveystieteissä esimerkiksi "itse-tutkimukset", joissa tutkittava raportoi omasta käyttäytymisestään, nähdään käyttökelpoisina. Markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen tieteenalojen puolella luotetaan muun muassa numeeriseen tietoon kulutuksen määrästä.

Erilaiset tutkimustavat tuottavat erilaista tietoa: sosiaali- ja terveyspuolen tutkimuksissa korostetaan alkoholimainonnan lisäävän ja aikaistavan nuorten alkoholinkäyttöä, markkinoinnin ja kuluttajatutkimuksen puolella todetaan, että näin ei ole.

– Mainonta sinänsä ei ole myrkkyä, joka pilaisi lasten elämän. Voisi vähän miettiä, millä keinoilla ja retoriikalla asioita perustellaan, Aspara toteaa.

Salasuo taas huomauttaa, että hieman alle 18-vuotiaat lukevat mainoksista aivan samat merkitykset kuin 18-vuotiaatkin.

Laki
muuttuu


Alkoholilaissa rajoitetaan etenkin vahvojen alkoholijuomien mainontaa.

Miedompien juomien osalta mainonta kielletään esimerkiksi tapauksissa, joissa alkoholin runsasta käyttöä kuvataan myönteisesti.

Tarkoituksena on suojella lapsia ja nuoria. Tutkija Mikko Salasuon mielestä olennainen kysymys koskee sitä, miltä maailma nuorten silmissä näyttää, vaikka aiempaa useampi nuori pysyykin kokonaan raittiina.

– Onko se [maailma] kyllästetty oluella, viinillä ja viinalla vai ei, hän kysyy.

Tiukennuksista huolimatta esimerkiksi urheilutapahtumissa alkoholimainonta on lakimuutoksen jälkeenkin sallittu.

Nuoriin vaikuttaminen
tehokasta ennaltaehkäisyä


Sekä Mikko Salasuo että Jaakko Aspara ovat samaa mieltä myös siitä, että nykytilanne ei näytä johtavan mihinkään.

Asparan mukaan virkamiehet hukkaavat aikaa ja rahaa käyttäessään vuosikausia mainonnan sääntelyn kanssa painimiseen sen sijaan, että rahat käytettäisiin tehokkaampiin keinoihin.

Nuorten juomista voitaisiin esimerkiksi rajoittaa puuttumalla lasten ja nuorten juopotteluun julkisilla paikoilla. Siihen nähden yhdellä olutmainoksella puiston laidalla voi olla rajattu vaikutus.

– On erikoista, että puistoissa kesät läpeensä lapset juovat alkoholia, eikä kukaan puutu siihen, Aspara huomauttaa.

Nuorisotutkija Mikko Salasuo korostaa mainonnan rajoitusten hyödyllisyyttä pitkällä aikavälillä: nuoriin vaikuttamalla voidaan muuttaa heidän myöhempiä juomatapojaan.

– Meillä alkoholi on joka tapauksessa osa kulttuuria, mutta pitääkö sitä erikseen tyrkyttää paikoissa, joissa nuoret ovat läsnä? Vastaukseni on siihen kiistaton ei, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    2. 2

      Huoli vanhustenhoivasta on poikinut yli 40 selvityspyyntöä kuolemista

    3. 3

      Kannattavuutta tehostavan Stora Enson tulos heikkeni – selvittää investointeja Tšekkiin ja Itävaltaan

    4. 4

      Attendon alkuvuosi on ollut ”varsin haastava”

    5. 5

      Uniperin osingot avittivat Fortumia tulosyllätykseen

    6. 6

      Esperi Care pestasi saattohoidon huipun kehittämään työnsä laatua

    7. 7

      Haisevien patjojen ongelmista lukuisia yhteydenottoja – Tukes: Terveysoireiden takia jopa lääkäriin

    8. 8

      SuPerin johtaja hoivakotien laiminlyönneistä: ”Pelkään, että vasta jäävuoren huippua on penkaistu”

    9. 9

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    10. 10

      WSJ: Olli Rehn on noussut IMF:n pääjohtajakisan kärkikaartiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    2. 2

      Huoli vanhustenhoivasta on poikinut yli 40 selvityspyyntöä kuolemista

    3. 3

      Haisevien patjojen ongelmista lukuisia yhteydenottoja – Tukes: Terveysoireiden takia jopa lääkäriin

    4. 4

      Uniperin osingot avittivat Fortumia tulosyllätykseen

    5. 5

      Kannattavuutta tehostavan Stora Enson tulos heikkeni – selvittää investointeja Tšekkiin ja Itävaltaan

    6. 6

      Microsoftin tulos ylitti selvästi odotukset

    7. 7

      Attendon alkuvuosi on ollut ”varsin haastava”

    8. 8

      G7-maat: Teknojäteille veroja, Facebookin librasta ”vakava huoli”

    9. 9

      EU kiistelee omasta ehdokkaasta: ”Vakaa ja pätevä ja mahdollistaa IMF:n pysymisen eurooppalaisissa käsissä”

    10. 10

      WSJ: Olli Rehn on noussut IMF:n pääjohtajakisan kärkikaartiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    2. 2

      36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

    3. 3

      Helsingissä mainostetaan Kallioon avautuvaa viinikauppaa – viranomaisen mukaan kekseliäs idea ei riko Alkon monopolia

    4. 4

      Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

    5. 5

      Lukijat paljastivat omat nuukailu­menetelmänsä – Tiskitablettien pilkkomiselle rutkasti vastakaikua

    6. 6

      ”Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle!” – tällainen oli Keihäsmatkat perustanut ja seksikylää Kihniöön suunnitellut yrittäjälegenda

    7. 7

      Näin ex-kansanedustajat hyödyntävät sopeutumisrahansa – opiskelua, mietiskelyä, sairaan äidin hoitamista...

    8. 8

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    9. 9

      Tiskitabletit puoliksi ja hernekeiton herneet uusiokäyttöön – Miksi säästävää nuukailua pidetään nolona?

    10. 10

      Näin asennetaan paskalain vaatima jätevesi­järjestelmä – katso kuvat urakasta vaihe vaiheelta

    11. Näytä lisää