VR:n verkkokaupan hakutoiminto ei suoraan tarjoa halpoja osamatkoja, mutta pienellä selvityksellä voi saada suurenkin taloudellisen hyödyn.
Esimerkiksi Porista Helsinkiin pääsee junalla ensi maanantaina kello 5.10 lähtevällä vuorolla tarjoushintaan 13 euroa. Matkalla on vaihto Tampereella taajamajunasta Pendolinoon kello 7.00.
Jos aikuinen haluaa matkustaa samalla vuorolla Tampereelta Helsinkiin, perusjunalipun hinta on lähes kolminkertainen verrattuna Porista asti ostettuun tarjouslippuun. Ostamalla Pori–Helsinki-tarjouslipun ja nousemalla kyytiin Tampereelta voi siis säästää noin 25 euroa.
Jopa opiskelijan ja eläkeläisen kannattaa ostaa tarjouslippu Porista Helsinkiin, sillä ero Pendolino-lippuun välille Tampere–Helsinki lähentelee kymmentä euroa. Vastaavia esimerkkejä löytyy muiltakin väleiltä.
Kikkailu on sallittua
Tarjoushinnoittelu mahdollistaa aina esimerkin kaltaisen hintakikkailun, VR:n kaupallinen johtaja Lassi Rönkkönen sanoo. Yhdistelemällä lyhyitä matkoja voi saada halvemman matkan kuin suoralla lipulla.
– Se ei ole missään tapauksessa kiellettyä. Asiakkaat hyödyntävät osavälejä näistä tarjouksista, Rönkkönen sanoo Taloussanomille.
Kaikkia välejä on hänen mukaansa mahdotonta myydä tarjoushinnoilla. Jos VR tarjoaa huokeaa matkaa esimerkiksi Helsingistä Ouluun, jokaiselle pysäkille matkan varrella ei voida panna tarjoushintaa.
Mitä järkeä junan on kulkea osa matkasta paikka tyhjänä?
– Ainahan tämä on mahdollista, sillä tarjoushinnoittelussa tätä ei pystytä täysin eliminoimaan.
Tarjouskilpa on asiakkaan etu
Rönkkönen ei usko halpabussiliikenteen vaikuttaneen VR:n tarjoushinnoitteluun, joka aloitettiin hänen mukaansa jo vuonna 2011.
Bussiliikenteessä halpoja matkoja alettiin tarjota vasta hieman tämän jälkeen. Halpabussiyhtiö Onnibus aloitti liikennöinnin vuoden 2012 alussa.
Rönkkönen pitää yleisesti hyvänä asiana joukkoliikenteen hinnoittelun muutosta, sillä se tarjoaa asiakkaille enemmän vaihtoehtoja. VR:n on hänen mukaansa pidettävä huoli siitä, että junalla matkustaminen on yksi vaihtoehto asiakkaan valittaessa matkustusmuotoa.
Hinnoittelukehittyy
Esimerkiksi lentojen hintoihin voivat reaaliaikaisesti vaikuttaa kysyntä ja tarjonta. Onko VR:n suunnitelmissa siirtyä vastaavaan hinnoitteluun?
Vuodesta 2011 asti VR on käyttänyt tarjoushinnoittelua enemmän. VR kehittelee hinnoitteluaan Rönkkösen mukaan koko ajan ja etenee askel kerrallaan.
– Kaikki on mahdollista, hän sanoo.