7 syytä brändätä itsensä

Julkaistu:

Yritykset ja julkisuuden henkilöt yrittävät jatkuvasti luoda positiivista julkisuuskuvaa. Itsensä brändäämisestä on kuitenkin tullut osa myös tavallisten ihmisten arkipäivää ja työelämää. Taloussanomat listasi seitsemän seikkaa, miksi itsensä brändäämistä kannattaa harkita.


1. Oikean työpaikan
löytäminen


Hyvä brändi on sitä, että pystyy viestimään tarkasti muille, millainen itse on, kertoo kouluttaja, tietokirjailija ja yrittäjä Katleena Kortesuo.

– Jos ihminen on brändännyt itsensä hyvin ja hänet rekrytoidaan, hän on todennäköisesti oikea rekrytointi, hän sanoo Taloussanomille.

Brändäys tapahtuu Kortesuon mukaan viestimällä suullisesti, kirjallisesti ja nonverbaalisesti eli kehonkielen välityksellä. Ideaalitilanteessa kaikki viestintämme ja tekomme kertoisivat Kortesuon mukaan siitä, millaisia oikeasti olemme. Muut ihmiset saisivat meistä silloin totuudenmukaisen kuvan, eikä työnhakutilanteissa tapahtuisi virherekrytointeja.

2. Työelämän
epävakaus


Itsensä brändääminen liittyy työelämän epävakauteen, ja sosiaalinen media lisää itsensä brändäämistä yhdysvaltalaisen Northeastern Universityn professorin Steve Vallasin entisestään.

Vallas puhui aiheesta Suomessa järjestetyssä konferenssissa vuosi sitten, kerrotaan Turun yliopiston nettisivuilla.

Brändääminen ja oman ainutlaatuisuuden korostaminen yleistyvät työmarkkinoilla Vallasin mukaan. Erityisesti nuoret kokevat sen kuuluvan työelämään siirtymiseen. 

3. Työnhaussa
erottautuminen


Työnhakutilanteessa hakijan on jotenkin pystyttävä erottautumaan joukosta yhteiskuntatieteiden tutkijan Katariina Mäkisen mukaan, jos muut hakijat ovat yhtä koulutettuja ja kokeneita.

Ammatillisen henkilöbrändin avulla voi erottautua. Työ- ja elinkeinotoimistot järjestävät työnhakijoille koulutuksia, joissa opetetaan esimerkiksi työnhaussa erottautumista ja itsensä tuotteistamista. Pirkanmaan TE-toimiston alkuvuonna järjestämää koulutusta mainostettiin osallistujille ehdotuksella "Brändää itsesi sosiaalisessa mediassa työnhakua varten."

Internetissä toimivat työpaikkailmoituspalvelut Monster.fi ja Oikotie.fi ovat koonneet sivuilleen ohjeita henkilökohtaisen brändin rakentamisesta. Aiheesta on kirjoitettu myös kirjoja.

Mäkinen kertoo Taloussanomille, että esimerkiksi valmentajien ja konsulttien määrä kasvaa. He auttavat ihmisiä brändäämään itsensä.

4. Itsensä kehittäminen
ja uralla eteneminen


Objektiivisen kuvan antaminen itsestään ei ole välttämättä helppoa. Katleena Kortesuon mielestä kaikki lähtee kuitenkin siitä, että pitäisi tuntea itsensä. Jos ei ole huumorintajuinen, ei kannata väkisin yrittää kertoa vitsejä. Kaikkien ei tarvitse olla huumorintajuisia. 

Kortesuo pitääkin brändäämistä itsensä kehittämisenä. On tärkeää huomata myös huonot puolensa. Jos sosiaalinen ihminen puhuu koko ajan toisten päälle ja keskeyttää muita, olisi syytä pohtia omaa toimintaansa. Löytyisikö siitä kenties jotain kehitettävää?

Itsensä brändääminen voi lisätä itsensä tuntemista. Katariina Mäkisen mukaan se on yleensä suhteessa esimerkiksi uralla etenemiseen tai työmarkkinoiden odotuksiin ylipäätään.   

 5. Tekojensa vaikutuksen
ymmärtäminen


Katleena Kortesuo uskoo sosiaalisen median lisänneen ihmisten tietoisuutta tekemistensä vaikutuksesta brändiin. Sosiaalisen median luoman tietoisuuden ja paineen alla ihmisille on kehittynyt erilaisia selviytymisstrategioita: Joku haluaa olla yltiörehellinen, toinen kaunistelee brändiään ja kolmas pakenee kokonaan sosiaalista mediaa.

Katariina Mäkinen sanookin, että itsensä brändääminen on varsin henkilökohtaista. Kun oma itse tulee tiiviiksi osaksi sitä, kuinka näkyy työmarkkinoilla ja miten tekee töitä, myös takaiskut tuntuvat eri tavalla. Jos ei saakaan hakemaansa työpaikkaa, takaisku ei kohdistu pelkästään siihen, ettei omille taidoille ollut tarvetta. Sen sijaan se voi saada ajattelemaan, että on itse kokonaisuutena huono tuote.

6. Omana itsenään
esiintyminen


– Hyvä brändi ei tarkoita tiettyä adjektiivirypästä, vaan se tarkoittaa aitoa ja todenmukaista, Katleena Kortesuo sanoo.

Työnvälityssivusto Monsterissakin ammatillisen itsensä brändäysvinkeissä muistutetaan todenmukaisuudesta. Ammatillista brändiä rakentaessa on pysyttävä faktoissa. Ei ole järkeä brändätä itseään tarkaksi ihmiseksi, jos todellisuudessa on täysi huithapeli.

7. Ihminen brändää
itseään huomaamattaan


Brändi tarkoittaa Suomen Mediaoppaan mukaan "tavaramerkin ympärille muodostunutta positiivista mainetta". Brändi on sen mukaan jonkinlainen yhteenveto tuotteen sisällöstä ja identiteetistä. Onnistunut brändi antaa tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä.

Sen lisäksi, että tuotteiden ja ihmisten brändejä voidaan tietoisesti rakentaa, Katleena Kortesuon mukaan ihmiset brändäävät itseään tiedostamattaan. Jos kertoo kaksimielisiä vitsejä, brändäytyy kaksimieliseksi.

– Ihmiset tekevät mielestäni liian vähän tiedostavaa brändäämistä. Pitäisi tietoisesti miettiä, millaisen vaikutuksen tekee muihin, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    2. 2

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    3. 3

      Miljoonaomaisuuden menettänyt Jaakko Rytsölä myy nyt talouskasvatusta lapsille

    4. 4

      S-Pankin Suominen: Rahastosäästäjien kissanpäivät päättyneet – mutta supermatalat korot houkuttelevat sijoittamaan

    5. 5

      Raakaöljyn hinta ponnasi vuoden huippuun – Syynä Iranin pakotteiden tiukennus

    6. 6

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    7. 7

      Valmetille iso tilaus Ranskasta: muuttaa soodakattilan biomassakattilaksi

    8. 8

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    9. 9

      Nokiaa vastaan kanne Alcatel-Lucent-tutkinnan tiedottamisesta

    10. 10

      SAK: Vain 6 prosenttia työnantajista huolehtii maahanmuuttajien kielitaidosta työajalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    3. 3

      Miljoonaomaisuuden menettänyt Jaakko Rytsölä myy nyt talouskasvatusta lapsille

    4. 4

      S-Pankin Suominen: Rahastosäästäjien kissanpäivät päättyneet – mutta supermatalat korot houkuttelevat sijoittamaan

    5. 5

      Tesla: Automaattitaksit liikenteeseen jo ensi vuonna?

    6. 6

      Raakaöljyn hinta ponnasi vuoden huippuun – Syynä Iranin pakotteiden tiukennus

    7. 7

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    8. 8

      Valmetille iso tilaus Ranskasta: muuttaa soodakattilan biomassakattilaksi

    9. 9

      SAK: Vain 6 prosenttia työnantajista huolehtii maahanmuuttajien kielitaidosta työajalla

    10. 10

      Nokiaa vastaan kanne Alcatel-Lucent-tutkinnan tiedottamisesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    3. 3

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    4. 4

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    5. 5

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    6. 6

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    7. 7

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    8. 8

      Kylpyhuoneremontista repesi raju riita – taloyhtiön osakas jätti vastikkeet maksamatta 2 vuodeksi

    9. 9

      Reino ja Aino -tossuille on löytynyt uusi omistaja – tuotanto ei jää Lieksaan

    10. 10

      Miljoonaomaisuuden menettänyt Jaakko Rytsölä myy nyt talouskasvatusta lapsille

    11. Näytä lisää