Oma raha

7 syytä brändätä itsensä

Julkaistu:

Yritykset ja julkisuuden henkilöt yrittävät jatkuvasti luoda positiivista julkisuuskuvaa. Itsensä brändäämisestä on kuitenkin tullut osa myös tavallisten ihmisten arkipäivää ja työelämää. Taloussanomat listasi seitsemän seikkaa, miksi itsensä brändäämistä kannattaa harkita.


1. Oikean työpaikan
löytäminen


Hyvä brändi on sitä, että pystyy viestimään tarkasti muille, millainen itse on, kertoo kouluttaja, tietokirjailija ja yrittäjä Katleena Kortesuo.

– Jos ihminen on brändännyt itsensä hyvin ja hänet rekrytoidaan, hän on todennäköisesti oikea rekrytointi, hän sanoo Taloussanomille.

Brändäys tapahtuu Kortesuon mukaan viestimällä suullisesti, kirjallisesti ja nonverbaalisesti eli kehonkielen välityksellä. Ideaalitilanteessa kaikki viestintämme ja tekomme kertoisivat Kortesuon mukaan siitä, millaisia oikeasti olemme. Muut ihmiset saisivat meistä silloin totuudenmukaisen kuvan, eikä työnhakutilanteissa tapahtuisi virherekrytointeja.

2. Työelämän
epävakaus


Itsensä brändääminen liittyy työelämän epävakauteen, ja sosiaalinen media lisää itsensä brändäämistä yhdysvaltalaisen Northeastern Universityn professorin Steve Vallasin entisestään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vallas puhui aiheesta Suomessa järjestetyssä konferenssissa vuosi sitten, kerrotaan Turun yliopiston nettisivuilla.

Brändääminen ja oman ainutlaatuisuuden korostaminen yleistyvät työmarkkinoilla Vallasin mukaan. Erityisesti nuoret kokevat sen kuuluvan työelämään siirtymiseen. 

3. Työnhaussa
erottautuminen


Työnhakutilanteessa hakijan on jotenkin pystyttävä erottautumaan joukosta yhteiskuntatieteiden tutkijan Katariina Mäkisen mukaan, jos muut hakijat ovat yhtä koulutettuja ja kokeneita.

Ammatillisen henkilöbrändin avulla voi erottautua. Työ- ja elinkeinotoimistot järjestävät työnhakijoille koulutuksia, joissa opetetaan esimerkiksi työnhaussa erottautumista ja itsensä tuotteistamista. Pirkanmaan TE-toimiston alkuvuonna järjestämää koulutusta mainostettiin osallistujille ehdotuksella "Brändää itsesi sosiaalisessa mediassa työnhakua varten."
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Internetissä toimivat työpaikkailmoituspalvelut Monster.fi ja Oikotie.fi ovat koonneet sivuilleen ohjeita henkilökohtaisen brändin rakentamisesta. Aiheesta on kirjoitettu myös kirjoja.

Mäkinen kertoo Taloussanomille, että esimerkiksi valmentajien ja konsulttien määrä kasvaa. He auttavat ihmisiä brändäämään itsensä.

4. Itsensä kehittäminen
ja uralla eteneminen


Objektiivisen kuvan antaminen itsestään ei ole välttämättä helppoa. Katleena Kortesuon mielestä kaikki lähtee kuitenkin siitä, että pitäisi tuntea itsensä. Jos ei ole huumorintajuinen, ei kannata väkisin yrittää kertoa vitsejä. Kaikkien ei tarvitse olla huumorintajuisia. 

Kortesuo pitääkin brändäämistä itsensä kehittämisenä. On tärkeää huomata myös huonot puolensa. Jos sosiaalinen ihminen puhuu koko ajan toisten päälle ja keskeyttää muita, olisi syytä pohtia omaa toimintaansa. Löytyisikö siitä kenties jotain kehitettävää?

Itsensä brändääminen voi lisätä itsensä tuntemista. Katariina Mäkisen mukaan se on yleensä suhteessa esimerkiksi uralla etenemiseen tai työmarkkinoiden odotuksiin ylipäätään.   

 5. Tekojensa vaikutuksen
ymmärtäminen


Katleena Kortesuo uskoo sosiaalisen median lisänneen ihmisten tietoisuutta tekemistensä vaikutuksesta brändiin. Sosiaalisen median luoman tietoisuuden ja paineen alla ihmisille on kehittynyt erilaisia selviytymisstrategioita: Joku haluaa olla yltiörehellinen, toinen kaunistelee brändiään ja kolmas pakenee kokonaan sosiaalista mediaa.

Katariina Mäkinen sanookin, että itsensä brändääminen on varsin henkilökohtaista. Kun oma itse tulee tiiviiksi osaksi sitä, kuinka näkyy työmarkkinoilla ja miten tekee töitä, myös takaiskut tuntuvat eri tavalla. Jos ei saakaan hakemaansa työpaikkaa, takaisku ei kohdistu pelkästään siihen, ettei omille taidoille ollut tarvetta. Sen sijaan se voi saada ajattelemaan, että on itse kokonaisuutena huono tuote.

6. Omana itsenään
esiintyminen


– Hyvä brändi ei tarkoita tiettyä adjektiivirypästä, vaan se tarkoittaa aitoa ja todenmukaista, Katleena Kortesuo sanoo.

Työnvälityssivusto Monsterissakin ammatillisen itsensä brändäysvinkeissä muistutetaan todenmukaisuudesta. Ammatillista brändiä rakentaessa on pysyttävä faktoissa. Ei ole järkeä brändätä itseään tarkaksi ihmiseksi, jos todellisuudessa on täysi huithapeli.

7. Ihminen brändää
itseään huomaamattaan


Brändi tarkoittaa Suomen Mediaoppaan mukaan "tavaramerkin ympärille muodostunutta positiivista mainetta". Brändi on sen mukaan jonkinlainen yhteenveto tuotteen sisällöstä ja identiteetistä. Onnistunut brändi antaa tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä.

Sen lisäksi, että tuotteiden ja ihmisten brändejä voidaan tietoisesti rakentaa, Katleena Kortesuon mukaan ihmiset brändäävät itseään tiedostamattaan. Jos kertoo kaksimielisiä vitsejä, brändäytyy kaksimieliseksi.

– Ihmiset tekevät mielestäni liian vähän tiedostavaa brändäämistä. Pitäisi tietoisesti miettiä, millaisen vaikutuksen tekee muihin, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomi lyhentää valtionvelkaansa – valtiovarainministeri yllättyi, Nordean pääekonomisti ei: ”Olen ihmetellyt ministeriön vaisua talousnäkymää”

    2. 2

      Palkasta on voinut saada vaikka tonnin etukäteen – tulorekisteri uhkaa sysätä förskotit historiaan

    3. 3

      Kotitalouksien varallisuudessa suuria alueellisia eroja – Katso vertailu: Tällä alueella on köyhimmät kodit

    4. 4

      Ostitko jonkin näistä suosituista leluista? Palauta se kauppaan – Tukes: ”Vanhempien vastuulla valvoa pikkulasten leikkejä”

    5. 5

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    6. 6

      SAK:n kysely: Aktiivi­mallista kärsivät etenkin yli 55-vuotiaat työttömät – ”Eläke­kertymä­vuodet jäivät kokematta”

    7. 7

      Kommentti: Tätä menoa korot voivat laskea ennen kuin niitä ehditään nostaa

    8. 8

      HS: Suomi lyhentää valtion­velkaa ensimmäistä kertaa 10 vuoteen – Orpo yllättyi

    9. 9

      Ekonomisti: valtionvelan lyhennys, eli ”mukavat jouluterveiset” – nyt on aika kerätä puskuria

    10. 10

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kotitalouksien varallisuudessa suuria alueellisia eroja – Katso vertailu: Tällä alueella on köyhimmät kodit

    2. 2

      Ostitko jonkin näistä suosituista leluista? Palauta se kauppaan – Tukes: ”Vanhempien vastuulla valvoa pikkulasten leikkejä”

    3. 3

      HS: Suomi lyhentää valtion­velkaa ensimmäistä kertaa 10 vuoteen – Orpo yllättyi

    4. 4

      SAK:n kysely: Aktiivi­mallista kärsivät etenkin yli 55-vuotiaat työttömät – ”Eläke­kertymä­vuodet jäivät kokematta”

    5. 5

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    6. 6

      Asiantuntija: Sähkö­auto ei ole välttämättä ekoteko – valmistus kuluttaa ”todella paljon enemmän” energiaa kuin perinteisen auton

    7. 7

      Kommentti: Tätä menoa korot voivat laskea ennen kuin niitä ehditään nostaa

    8. 8

      Palkasta on voinut saada vaikka tonnin etukäteen – tulorekisteri uhkaa sysätä förskotit historiaan

    9. 9

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    10. 10

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osa Veikon Koneen asiakkaista ei ole saanut tavaroitaan – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    2. 2

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    3. 3

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    4. 4

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    5. 5

      Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

    6. 6

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    7. 7

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    8. 8

      Kotitalouksien varallisuudessa suuria alueellisia eroja – Katso vertailu: Tällä alueella on köyhimmät kodit

    9. 9

      Perinteiset veron­palautukset tulivat viimeistä kertaa – asian­tuntija kertoo, mitä rahalla kannattaa tehdä

    10. 10

      Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

    11. Näytä lisää