Saksassa lihayhtiöt haluavat siirtää kartellisakkonsa makkarahintoihin - Oma raha - Ilta-Sanomat

Makkarakartelli kuohuttaa Saksan liha-alaa

Saksassa makkara on halpaa, mutta kuinka kauan? Hinnoittelukartellista tuomitut saksalaiset lihayhtiöt haluavat siirtää sakkonsa makkarahintoihin.

26.7.2014 5:08 | Päivitetty 25.7.2014 14:43

Saksan edulliset kuluttajahinnat hämmästyttävät naapureita ja suomalaisia. Ne ovat myös seurausta täkäläisen kaupan ja teollisuuden kilpailusta, jota täkäläinen kilpailuvirasto, Bundeskartellamt valvoo tiukasti.

Viraston hintakartellista käryttämille firmoille langettamat sakot tekevät niille todella kipeää. Uusimpana esimerkkinä on liha-ala.

Äskettäin 21 lihayhtiötä sai yhteensä 338 miljoonan euron sakot niin sanotusta makkarakartellista. Yhtiöt protestoivat päätöstä, ja uhkailevat siirtävänsä sakot suoraan kaupan sisäänostohintoihin. Tällä kertaa on huomiota herättävää myös se, että kauppa ymmärtää lihafirmojen reaktiota.

Saksan kaupan tärkeimmässä ammattilehdessä, Lebensmittel-Zeitungissa on epäilty, tokko näillä firmoilla sittenkään on ollut keskinäisiä salaisia sopimuksia hinnoista - vaikka keskusteluja varmasti onkin käyty. Puhumattakaan siitä, että niillä sittenkään olisi ollut voimaa runnoa alan hintatasoa mieleisekseen.

Makkarajätit ovatkeskisuuria yhtiöitä

Rangaistut firmat edustavat kahta kolmasosaa alan Top 30:sta. Suurimmat mätkyt, yhteensä 287 miljoonaa euroa, sai kuusi suurille konserneille kuuluvaa firmaa: Bell (jonka takana on sveitsiläinen Coop), Zur Mühlen (Tönnies), Herta (Nestlé), Lutz (kuului Vion'ille), Stockmeyer (Heristo) ja Wiesenhof (PHW).

Vaikka yhtiöt ovat alallaan suuria, ne ovat silti konsernitaustastaan huolimatta saksalaisittain vain keskisuuria yrityksiä. Niiden ohella myös 200 muuta yritystä toimittaa lihatuotteita Saksan viidelle suurimmalle päivittäistavarakaupalle - Edekalle, Rewelle, Schwarzille (Kaufland ja Lidl), Aldille ja Metrolle.

Kääntöpuolena on se, että Saksan kaupan 10 suurimman oman lihanjalostustehtaan liiikevaihdot ovat suuremmat kuin tuomituilla 21 lihafirmalla yhteensä. Lihafirmojensa kautta kauppa on myös hyvin tietoinen alan arvoketjusta. Täällä liha-alan markkinat ovatkin osallistujilleen siten mitä läpinäkyvimmät.

Lihafirmat ovatkin valittamassa päätöksestä. Ne argumentoivat, että ylisuuret sakot jopa uhkaisivat niiden eloonjäämistä, ja saattaisivat siten – vastoin kilpailuviraston tavoitteita – johtaa alan keskittymiseen. Moni pitää mätkyjä myös omalta kohdaltaan epäoikeudenmukaisina.

Moni yhtiö kiistää yhä kartellisyytökset

Kaksi yleisimpiin kuuluvaa saksankielistä sanontaa liittyy makkaraan, eli Wurst'iin. Kun joku sanoo, että "Es geht um die Wurst", hän tarkoittaa, että siinä on tosi paikka kysymyksessä. Mutta kun taas joku tokaisee että "Das ist mir Wurst", niin hän pitää kyseistä asiaa täysin yhdentekevänä.

Tässä on nyt taas kysymys siitä – makkarasta (ja ohessa muistakin lihajalosteista, kuten kinkuista). Mutta niin, että osa yrityksistä kokee viraston tuomion todella kovana. Osa taas saa jatkaa taaplaamista tyylillään - mutta kaikkea muuta kuin varmasti kovan kilpailun ja kotimaan alenevan lihankulutuksen oloissa.

Toisin kuin muissa viime aikojen suurissa kartellitapauksissa, liha-alan yrityksistä yli puolet on loppuun saakka kiistänyt laittomat keskinäiset hintasopimukset. Kilpailuviraston johtaja Andreas Mundt taas uskoo tuppisuisen rintaman selittyvän alalla perinteisestä tavasta sopia ja esiintyä yhteisesti.

Läpimurto kartellitutkinnassa on saatu useimmiten viranomaisten kanssa yhteistyöhön lähteneen firman avulla. Se on saatu paljastamaan korttinsa vapauttamalla se sakoista kartellin paljastaneena avaintodistajana, Kronzeugena. Tämän menettelyn avulla Saksassa saatiin tänä vuonna selvitettyä jo olut- ja sokerikartellit.

Kartellamtille tulossatuloksellinen vuosi

Tästä vuodesta 2014 on tulossa kilpailuviraston huippuvuosi en langettamissa sakoissa laskettuna. Kun Kartellamt viime vuonna langetti yrityksille yhteensä 240 miljoonan euron sakot, tänä vuonna se on jo 12 päätetyn tutkinnan tuloksena jakanut jo 635 miljoonan euron arvosta sakkoja.

Suurimmissa, jo vahvistetuissa tapauksissa eli olutkartellissa mätkyt olivat 106,5 miljoonaa euroa ja sokerikartellissa 280 miljoonaa euroa. Makkarakartellista virasto on jo päättänyt 338 miljoonan euron sakoista. Elokuun aikana pitäisi tulla päätökseen tutkinta kahdeksan kauppayrityksen ja neljän merkkituottajan hintasopimuksista.

Uudella, verkkokaupan ulottuvuudella virasto vielä empii, mutta on jo ottanut toimekseen puuttua siihenkin - esimerkiksi kun Adidas ja Asics ovat halunneet estää pieniä kauppiaita myymästä merkkituotteitaan eBay:n ja Amazonin alustoilla. Googleen liittyvissä valituksissa virasto on ollut yhteydessä EU-komissioon.

Viime syksynä virasto velvoitti öljy-yhtiöt ja huoltoasemien pitäjät ilmoittamaan säännöllisesti ajoneuvojen polttoaineiden hintojen muutoksista seuranta-asemalleen (Markttransparenzstelle). Se on lisensoinut näiden tietojen ajantasaisen välittämisen useille autoilijoita palveleville netin hakusaiteille.

Saksan kilpailuvirasto, Bundeskartellamt on pelätty, mutta myös kunnioitettu viranomainen. Sillä on kapasiteettia – 330 työntekijää, juristeja ja liiketalouden asiantuntijoita – puuttua kilpailurikkomuksiin. Virasto rahoittaa itse moninkertaisesti 21 miljoonan euron vuosibudjettinsa, ja säästää samalla kuluttajilta isot rahat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?