Iskikö aivojumi? Näin se voi pahimmillaan vaikuttaa - Oma raha - Ilta-Sanomat

Tämä on pahin asia, jonka voit tehdä aivoillesi

Aivot tuntuvat käyvän hitaalla, ajatus jumittaa. Lääketieteen tohtori Deepak Chopra kirjoittaa kovimmasta mahdollisesta tilanteesta, joka on monelle ihmiselle yllättävän tuttu juttu.

16.5.2014 21:15 | Päivitetty 16.5.2014 21:16

Tiedätkö, mikä on tiukin paikka aivoillesi?  Se on Deepak Chopran mukaan aivojumi. Maailmankuulu tohtori listaa uudessa kolumnissaan viisi haittavaikutusta, jotka ilmenevät ajan mittaan, jos aivot käyvät hitaalla liian kauan.

1. Toimit ajattelemattomasti.2. Tulet sokeaksi uusille ärsykkeille ja ajatuksille.3. Hyväksyt vanhat tutut stimulaatiot ja suoritteet ilman kyseenalaistamista.4. Menetät itsetuntemustasi.5. Aivosi jättävät muistijäljen vanhoista jutuista yhä syvemmälle ja syvemmälle

Aivojumille ei ole neurologista termiä, mutta lähes jokainen ihminen on kärsinyt siitä joskus. Joillakin se saattaa kestää pidempään kuin toisilla. Jumi kertoo aivojen hitaudesta. Se tarkoittaa, että et arvosta henkilökohtaista kehittymistäsi niin paljon kuin sinun pitäisi. Jos käytät väärin aivojasi, kaikki toimintosi ja kokemuksesi kärsivät siitä. 

Vaikka kuinka tuntuisi välillä, että aivojumi johtuu vääristä töistä ja vaikeista kotiolosuhteista, tilanteeseen ei löydy ratkaisua ulkopuolelta. Lopullinen vastuu jumin selättämisestä on jokaisella henkilöllä itsellään, Chopra kirjoittaa. Aivojen käyttäjän rooli on syytä ottaa vakavasti. Itsehoidon avainsana on ennaltaehkäisy. Aivojen muovautuvuus antaa onneksi mahdollisuuksia niiden kehittämiseen.

Kun ihminen ei kärsi aivojumista, hän pystyy parhaiten, eli tietoisesti, uudistamaan aivojen palautejärjestelmäänsä – mikä on tärkeää aivojen vireystilan ylläpitämiseksi. Aivojen ja palautejärjestelmän parempaan toimintaan Chopra antaa seuraavat seitsemän vinkkiä, jotka on julkaistu hänen Linkedin-kolumnissaan.     1. Kyseenalaista juurtuneita uskomuksiasi, ennakkoluulojasi ja oletuksiasi.    2. Kannusta ihmisiä omiin mielipiteisiin.3. Ymmärrä ja kunnioita näkemyksiä, jotka ovat vastakohtia omille ajatuksillesi.4. Ole tietoinen negatiivisista tunteistasi ja käsittele niitä ilman, että syytät muita.5. Työskentele paremman itsetuntemuksen eteen.6. Pidä viestintäkanavat avoinna muiden kanssa.7. Koe elämäsi jatkuvana evoluutioprosessina.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?