Hyvä pomo luottaa työntekijäänsä - Oma raha - Ilta-Sanomat

Kuusi asiaa, joista tunnistaa hyvän pomon

Tiedätkö, mitä eroa on hyvällä ja keskivertopomolla? Bisneslehti Inc. kertoi, millainen on hyvä johtaja.

16.5.2014 13:29 | Päivitetty 16.5.2014 13:33

Amerikkalainen bisneslehti Inc. kertoo, mitä parhaat pomot ajattelevat työntekijöistään ja bisneksestä. Listasimme Incin jutun perusteella kuusi asiaa, jotka erottavat keskivertopomon hyvästä pomosta.

 1. Bisnes on ekosysteemi, ei taistelukenttä.

Keskivertopomot näkevät bisneksen yritysten ja alojen välisenä konfliktina. He kasaavat armeijoita käskytettävikseen, demonisoivat kilpailijat vihollisiksi ja kohtelevat asiakkaita kuin vallattuja alueita.

Hyvät pomot sen sijaan pitävät bisnestä yhteiselona, jossa monipuolisin yritys todennäköisesti selviää ja kasvaa. Hyvät pomot luovat tiimejä, jotka sopeutuvat helposti uusille markkinoille ja muodostavat nopeasti kumppanuussuhteita muihin yrityksiin, asiakkaisiin ja jopa kilpailijoihin.

2. Yritys on yhteisö, ei kone.

Keskivertopomo pitää yritystään koneena, jossa työntekijät ovat hammasrattaita. Tällaiset pomot luovat jäykkiä rakenteita ja sääntöjä, ja he yrittävät ylläpitää järjestystä vääntelemällä vipuja.

Hyvät pomot pitävät yritystään yksilöllisten toiveiden ja unelmien kokoelmana, jossa kaikkia yhdistää korkeampi päämäärä. Hyvät pomot kannustavat työntekijöitä omistautumaan vertaistensa menestykselle, ja sen kautta yhteisölle ja yritykselle.

 3. Johtaminen on palvelemista, ei rajoittamista.

Keskivertopomot  haluavat työntekijöidensä tekevän juuri niin kuin sanotaan. He ovat tietoisia niskoittelusta, ja luovat ympäristöä, jossa yksilön aloitteellisuus on pantu matalalaksi sanomalla "odota, niin katsotaan mitä pomo sanoo".

Hyvät pomot asettavat pääsuunnan ja sitoutuvat hankkimaan työntekoon tarvittavat välineet. He luovuttavat päätöksenteon alemmas, antavat tiimien muodostaa omat sääntönsä ja puuttuvat vain hätätilanteissa.

4. Työntekijät ovat vertaisia, eivät lapsia.

Keskivertopomo pitää työntekijöitä alempina ja epäkypsinä ihmisinä, joihin ei voi luottaa ilman isällistä johtamista. Työntekijät tekevät omat päätelmänsä tästä asenteesta, ja käyttävät energiaansa kiireiseltä näyttämiseen ja selustansa turvaamiseen.

Hyvä pomo kohtelee jokaista työntekijää kuin tämä olisi firman tärkein ihminen. Erinomaisuutta odotetaan kaikkialla lastauslaiturista johtokunnan neuvotteluhuoneeseen. Näin työntekijät tekevät työnsä omaksi, pomon ja firman parhaaksi.

 5. Motivaatio syntyy visioista, ei peloista.

Keskivertopomojen mielestä pelko esimerkiksi irtisanomisesta, pilkkaamisesta tai etuoikeuksien menettämisestä ovat ratkaisevia keinoja motivoida ihmisiä. Lopputuloksena työntekijöistä ja yhtä lailla pomoista tulee kyvyttömiä tekemään uskaliaita päätöksiä.

Hyvät pomot kannustavat ihmisiä näkemään paremman tulevaisuuden ja olemaan osa sitä. Työntekijät työskentelevät kovemmin, jos he uskovat organisaation tavoitteisiin ja oikeasti nauttivat tekemisestään ja tietävät jakavansa palkkion.

 6. Työn pitäisi olla kivaa, ei pelkkää puurtamista.

Keskivertopomon käsitys on, että työ on vain välttämätön paha. Hän odottaa työntekijöiden paheksuvan työtä, ja siten pomo alitajuisesti taipuu määrittelemään itsensä sortajaksi ja työntekijänsä uhreiksi.

Hyvät pomot sen sijaan pitävät työtä sellaisena, joka on luonnostaan nautinnollista. Hyvä pomo uskoo yhden tärkeimmistä tehtävistään olevan antaa työntekijöille töitä, jotka tekevät heidät iloisiksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?