3 hälyttävää merkkiä, että töitä on liikaa - Oma raha - Ilta-Sanomat

3 hälyttävää merkkiä, että töitä on liikaa

Oletko selittämättömällä tavalla jatkuvasti kiukkuinen? Nouseeko lepopulssisi käsittämättömästä syystä liian korkealle? Kun näillä piirteillä on yhteys tekemääsi työhön, tilanne vaatii pikaista korjausta.

28.3.2014 12:40 | Päivitetty 28.3.2014 12:40

Töitä riittää, otat niitä vastaan, huiskit ja kiirehdit. Pomo odottaa tuloksia. Raadat lopulta töitä kellon ympäri ja sunnuntaisinkin. Silloin ylityöllistyneen tunteesta voi tulla uusi normaali, sanoo Inc-lehden Jeff Haden.

Ongelmana on, että useimmat ihmiset eivät ymmärrä merkkejä, jotka kertovat paussin tarpeesta – ennen kuin burnout iskee.

Kun lopulta lyöt pääsi seinään, palautumiseen ja kadotetun motivaation sekä innostuksen löytämiseen voi vierähtää päiviä tai jopa viikkoja, Haden varoittelee Business Insider -lehdessä (BI).

BI on listannut Hadenin toipumisvinkit, ennen kuin on liian myöhäistä. Lehti esittelee ne hälytysmerkkeinä, jotka huomattuaan kannattaisi miettiä oman työtaakan määrää – ja pikaista irtiottoa ylityöllistyneen oravanpyörästä. 

1. Leposykkeesi on noussut.

Jos olet stressaantunut ja uupunut työssäsi, sydämesi syke on ampaissut luultavasti tavallista korkeammalle. Kannattaa mitata leposyke vaikka aamuisin, heti sängystä nousun jälkeen. Pulssin voi mitata itse – tai jos käytössä on älypuhelin tai sykemittari, homma onnistuu niilläkin.

Jos leposykkeesi on tavanomaista korkeampi, kannattaa yrittää saada lisää aikaa nukkumiseen – mieluummin heti. Lyhyt tauko töistä tai joku muu stressiä alentava toimenpide on myös suotavaa.

2. Olet stressaantunut ja ärtynyt ilman selvää tekijää.

Tunnetko itsesi joskus ärtyisäksi ja äkkipikaiseksi, mutta et tiedä mitään syytä siihen?

Krooninen stressi ja väsymys laukaisevat fyysisen reaktion, jolloin kehosi tuottaa enemmän kortisolia eli stressihormonia ja vähemmän dopamiinia eli mielihyvähormonia aivoihin.

Nämä ja muut stressiin liittyvät tekijät aiheuttavat sen, että et pysty itse säätelemään mielialaasi paremmaksi, vaikka kuinka yrittäisit. "Oman mielialan manipulointi" onnistuu tällaisessa tilanteessa vasta täydellisen pysähtymisen ja tauon jälkeen.

3. Olet lihonut tai laihtunut selittämättömistä syistä.

Ihmiset reagoivat stressiin eri tavoin. Toiset unohtavat juoda ja syödä, kun taas toisilla vaikea tilanne laukaisee hillittömät syömiskohtaukset. Liian vähäiseen ruokaan ja juomaan voi tottua kuin huomaamatta, mutta se alkaa häiritä nopeasti kehon ja aivojen toimintoja. Sama vaikutus voi olla myös ylensyömisellä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?