Nyt on tarkan euron kuluttajan kissanpäivät - Oma raha - Ilta-Sanomat

Nyt on tarkan euron kuluttajan kissanpäivät

Nihkeistä ajoista kärsivä kauppa yrittää houkutella kuluttajia entistä enemmän erilaisilla tarjouskampanjoilla. Viitseliäs kuluttaja voi nyt säästää, jos pitää pään kylmänä kaupassa.

25.3.2014 6:01 | Päivitetty 24.3.2014 16:12

Kauppa on käynyt alkuvuonna kituliaasti etenkin, kun talvitavaroiden myynti tyssäsi lumettomaan ja jäättömään talveen. Kaupan alan isot pörssiyritykset Kesko ja Stockmann ovat kertoneet käyttötavaroidensa myynnin jääneen helmikuussa selvästi viimevuotisia lukuja pienemmiksi.

– Vuodenvaihteen jälkeen iso syy oli se, että talvi jäi tulematta. Talviurheilutavaroita ei mennyt kaupaksi edes alennettuina, Stockmannin varatoimitusjohtaja Maisa Romanainen sanoo.

Isojen talvialennusmyyntien jälkeenkin on näkynyt runsaasti erilaista pienempää kampanjointia, kun kaupat yrittävät saada ihmiset lähtemään ostoksille.

– On nyt normaalia enemmän kampanjointia. Aktiviteetteja on kaikilla, sen näkee, kun liikkuu kaupungilla, Romanainen sanoo.

Varsinaisia alennusmyyntejä ei ole Romanaisen mukaan Stockmannilla sen useammin kuin aiemminkaan. Pienemmät kampanjat, kuten joidenkin tuotteiden alennukset, ovat lisääntyneet.

– Koko ajan on jotain aktiviteettia. Ilman kampanjoita ei oikein uskalleta olla. Se on leimaa antavaa tälle ajalle.

SOK:n valikoimajohtajan Hans Backströmin mukaan alennusten ja kampanjoiden runsastuminen alkoi jo viime kesänä heikon markkinatilanteen takia.

Viitseliäs kuluttajavoi säästää

Helsinkiläisen Kampin kauppakeskuksen kauppakeskuspäällikkö Heli Vainio uskoo, että kampanjoinnin lisääntyminen liittyy enemmän yleiseen kilpailutilanteen kiristymiseen kuin taloustilanteeseen.

– Paljon on sellaisia "osta kolme, maksa kaksi" -kampanjoita. Tarkan euron ostaja voi tehdä paljon edullisia hankintoja.

Tarjoushaukan kannattaa kuitenkin pitää pää kylmänä, Nordean kuluttajaekonomisti Anu Numminen sanoo.

– Totta kai kampanjoita kannattaa hyödyntää, jos alennuksessa on jotain tarpeellista. Ongelma on, että moni hämääntyy ostamaan siinä ohessa myös tarpeetonta ja uutta normaalihintaista.

Tähän kaupat tietysti tarjouksillaan pyrkivätkin.

Eläkeläiset säikähtäväteniten talouden ongelmista

Kuluttajien päätökset eivät aina vaikuta kovin loogisilta. Kauppiaiden mukaan kaikki talvitavara ei mennyt kaupaksi edes isoilla alennuksilla.

Eikö vaikkapa lapsiperheiden olisi ollut järkevää ostaa tulevia talvia varten?

– Luulen, että tähän vaikuttaa yleinen epävarmuus. Suitsitaan kulutusta, osa ihan turhaankin. Samalla ruokitaan huonoa taloustilannetta, Numminen sanoo.

Jos esimerkiksi oma tai puolison työpaikka on uhattuna, varovaisuuden ymmärtää. Tutkimuksissa on kuitenkin Nummisen mukaan käynyt ilmi, että kukkaronnyörejään kiristävät epävarmoina aikoina eniten eläkeläiset.

– Ei se eläke siitä mihinkään katoa. He eivät ehkä ole oikeita ihmisiä, joiden kannattaisi lähteä kulutustaan suitsimaan.

Numminen uskoo syyn olevan siinä, että ikääntyneet huolestuvat helpommin erilaisista asioista kuin nuoret. 

Talvimyyntiin pettyneet kauppiaat panevat nyt toivonsa kevääseen ja kesään. SOK:n Backström odottaa aikaisen kevään vauhdittavan esimerkiksi puutarhaan liittyvien tuotteiden ja urheiluvaatteiden ja -tavaroiden myyntiä.

Mikäli kevät tulee ajoissa, kuten nyt näyttää, myyntiluvut hyvin todennäköisesti petraantuvat vuodentakaisesta. Viime vuonna kevätkausi oli nimittäin lyhyt.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?