Pilottitakki A-1 kävisi toimistokäyttöönkin - Oma raha - Ilta-Sanomat

Lähes toimistokelpoinen pilottitakki

Mannertenvälinen lentosankari Charles Lindbergh käytti A-1-takkia.

Julkaistu: 16.3.2014 7:03, Päivitetty 14.3.2014 15:33

Pilottitakin ei tarvitse olla skinhead-henkinen. Klassisen tyylikkäälle miehelle voi sopia kuuluisa amerikkalainen A-1, nahkainen lentäjätakkimalli yli 90 vuoden takaa.

A-1 on ensimmäinen moderni pilottitakkimalli, joka syntyi USA:n ilmavoimien käyttöön vuonna 1922. US Army Air Corps standardoi sen lentäjien univormuksi viisi vuotta myöhemmin teknisellä ja kuivalla nimikkeellä A-1 Summer Flying Jacket, ja tässä käytössä se pääasiallisesti toimikin aina vuoteen 1931 asti. Silloin ilmavoimat ottivat käyttöönsä ykköstyypin seuraajan, A-2:n.

Tämän jälkeen ykkönen sai vain satunnaista käyttöä, kunnes se poistettiin virallisesti univormujen joukosta vuonna 1944. Standardimallinen A-1 -takki valmistettiin nahasta, joka vaihteli alihankkijasta riippuen lampaannahasta vuoheen tai vahvaan hevosennahkaan. Näistä yleisin oli lammas, joka osoittautui turhan herkäksi nahaksi sotakäytössä. Silti vuotien värjäys oli aina keskiruskea.

Takki suljettiin miehustasta viidellä napilla ja korkea resorikaulus kahdella, sillä vetoketju ei vielä ollut yleisessä käytössä 1920-luvun alussa.

Neulottu kaulus muistutti kovasti baseball-takkien vastaavaa ja se valmistettiin napakaksi, jotta viima pysyisi loitolla ihosta aikakauden avoimissa lentokoneissa. Jotkin valmistajat suosivat nahkakauluksia. Myös vyötärönauha sekä hihansuut valmistettiin kudotusta villasta, joka takasi mukavan käytön ohjaamossa istuessa. Varhaisissa aaykkösissä oli napitus vyötäröllä, myöhemmin tilalle vaihtuivat nepparit, ja napit erottavat mallin myöhemmästä A-2 -versiosta.

Ykköstakissa oli kaksi läpällistä paikkataskua, jotka suljettiin napilla. Jotkin tehtaat sijoittivat nämä rintataskuiksi, toiset taas vyötärön yläpuolelle. Takin leikkaus oli tyköistuva, eikä se soveltunut kovin hyvin kerrospukeutumiseen. Moni lentäjä käyttikin takkia vain neuleen korvikkeena ja veti sen ylle vielä pitkän nahkaisen lentotakin.

Mielikuvissa lentosankarientakki

Lentäjäsankarien herooiset valokuvat levisivät sota-aikana laajalle ja niiden kautta A-1 tuli tutuksi vaatteista kiinnostuneille. Minkä sotamarsalkka Montgomery teki Brittein saarilla duffelitakille, sen saivat aikaan USA:n ässät Amerikan puolella. Siispä sotien jälkeen takki on kulkeutunut osaksi jokamiehen pukeutumista, vaikka Suomessa mallia ei turhan usein katukuvassa näe.

Harvat alkuperäiset takit ovat säilyneet viime vuosisadan ajan, ja militarian keräilijät ovat nostaneet A-1:n hinnat pilviin.

Takkimalli ei kuitenkaan ole suojattu, joten versioita löytyy yhä markkinoilta. Nykyisistä valmistajista esille täytyy nostaa italialainen Valstar, joka on tarjonnut omaa A-1 -näkemystään Valstarinon nimellä vuodesta 1935 alkaen.

Tehtaan mallissa paikkataskut ovat kookkaat, mutta muuten se toimii mainiona kopiona 1920-luvun tarunhohtoisesta takista. Nykytakkien etuna on myös laaja väri- ja materiaalivalikoima puuvillasta nahkan kautta villaan.

A-1 on malliltaan niin siisti, ettei se kaihda edes suorien housujen seuraa. Historia siis kulki hävittäjistä kadun kautta toimistoon. 

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?