Saksan lähikirjakaupat kamppailevat nettikirjamyyntiä vastaan - Oma raha - Ilta-Sanomat

Pienet kivijalkakaupat – Saksan kirjabisneksen tulevia voittajia?

Kuvituskuva
Julkaistu: 12.10.2013 7:03, Päivitetty 11.10.2013 16:47

Pienet kirjakaupat ovat sinnitelleet jättiketjujen keskellä Saksassa paremmin ja pitempään kuin esimerkiksi Suomessa. Silti pikkukauppojen pitää kohta keksiä jotain uutta: muuttua vaikkapa lukuhaluisten ihmisten kohtauspaikoiksi.

Pienet lähikirjakaupat kulman takana sinnittelivät Saksassakin pitkään suuria ketjuja ja kirjakerhoja vastaan. Mutta nyt suuret ketjutkin ovat kärsimässä hätää, sitä mukaa kun verkkokauppa ja varsinkin Amazon on lisännyt markkinaosuuksiaan.

Ei auta, vaikka lukijoiden sympatia on perinteisen kaupan puolella. Eikä sekään, että paraikaa aikaa meneillään olevilla, maailman suurimmilla kirjamessuilla Frankfurtissa taas vannotaan kivijalkakirjakaupan nimeen. Mutta ne pienet lähikirjakaupat, jotka nyt selviävät pahimman ylitse, voivat vielä olla voittajiakin.

Tilanne on toivoton, mutta mieliala sittenkin optimistinen. Saksan laatulehdistö on viime päivinä kirjamessujen yhteydessä kannustanut perinteistä kirjakauppaa näyttämään kyntensä. Sillä olisi nyt hyvä tilaisuus, vaikka väliaikainenkin, kun Amazon työpaikkana on ryvettänyt mainettaan Saksassa.

Natsivartijaskandaalipiinaa yhä Amazonia

Amerikkalainen Amazon on kasvattanut verkkokauppaansa Saksassa todella nopeasti. Sen täkäläinen liikevaihto kohosi viime vuonna 6,8 miljardiin euroon ja verkkokirjakaupan liikevaihto arviolta 1,8 miljardiin. Se vastaa jo lähes viidennetttä osaa Saksan koko kirja-alan 9,5 miljardin euron (2012) liikevaihdosta.

Kasvunkipeällä Amazonilla hälyttävätkin nyt kellot parhaan sesongin, joulumarkkinoiden edellä. Kuluttajat kantavat sille täällä vieläkin kaunaa sen työntekijöiden huonosta kohtelusta ja nyttemmin järjestäytyneet työntekijät uhkaavat sitä lakoilla.

Niinpä saimmekin vastikään lukea uutisena, että Amazon on suunnittelemassa uusia jättivarastoja Puolaan - ilmeisestikin palvelemaan lähinnä Saksan markkinoita. Ja täällä se on alkanut hakee jättisuurilla seinämainoksilla työntekijöitä varastoilleen töihin "Joulupukin apulaisiksi".

Hintasidos suojasipieniä kirjakauppoja

Tähän asti kulmakunnan kivijalkakirjakauppaa täällä on suojellut kirjan hintasidos, Buchpreisbindung. Jokaisessa kirjakaupassa nimikkeet maksavat yhtä paljon, eivätkä isot kirjakaupat isoina sisäänostajina pääse dumppaamaan hintoja ja kilpailemaan tarjouksilla - toisin kuin Suomessa jo 1960-luvun lopulta asti.

Kirjojen hintasidos on mahdollistanut myös pienten kirjakauppojen säilymisen itse kunkin lähistöllä. Siellä, missä hinnoittelu on vapautettu, kirjakauppa on nopeasti keskittynyt. Suomessa sitä jarrutti tosin kirjastolaitos, joka jonkin aikaa yritti suosia paikallisia kirjakauppoja, mutta taipui sitten kansallisten kirjajättien tarjouksille.

Saksassa pienetkin kirjakaupat voivat yhä tarjota kirjoja yhtä edullisesti kuin isotkin - ja sen lisäksi vielä hyvin nopeastikin. Teet tilauksen kello 16 mennessä ja saat kirjan tukkurien ripeyden ansiosta kaupasta jo seuraavana aamuna. Ja kirjakaupat ovat kehittäneet myös omia kotipalveluita kilpailussaan verkkokaupan kanssa. Kivijalkakirjakaupan kilpailuetuna - ja sieluna - on pidetty henkilökohtaista palvelua ja tuvan lämpöä, kun taas Amazon on nähty vain kylmäverisenä logistiikkayrityksenä. Näin on kuitenkin aliarvioitu sen tietopankkien pettämätöntä muistia ja algoritmien osuvuutta henkilökohtaisten tarjousten muotoiluissa - puhumattakaan sen kyvystä hyödyntää sosiaalista mediaa.

Seuraava kasvaja Saksassakin on e-kirja

Ensin tuli kivijalkakirjakauppaa täydentämään ja korvaamaan verkkokauppa. Sitten tuli sähköinen e-kirja, jota ei tarvitse enää noutaa mistään, ja jonka toimitusta ei enää tarvitse olla odottamassa kotona. Sen osuus kirjakaupasta on ollut vielä marginaalinen, mutta kaikki merkit viittaavat sen kovaan kasvuun.

Historiallinen merkkipaalu maailmalla kirjattiin, kun E.L. Jamesin teosta "Fifty Shades of Grey" myytiin yhteensä 70 miljoonaa ja näistä puolet e-kirjana. Menekkiä selitettiin myös sillä, että sm-eroottinen romaani haluttiin piilottaa lukulaitteeseen, etteivät muut näkisi, mikä kirja siinä itse kutakin niin kiihdyttää.

Menestys oli mannaa sen kustantajalle, Random Houselle ja sen saksalaiselle omistajalle Bertelsmannille. Se ajaa e-kirjaa voimakkaasti Saksassa, ja on tuonut yhdessä maan suurimpien kirjakaupan ketjujen, Weltbildin, Thalian ja Hugendubelin kanssa markkinoille Androidia käyttävän lukulaitteenkin, Tolinon, joka on saavuttanut 33 prosentin markkinaosuuden.

E-kirjan osuus täkäläisen kirja-alan koko kakusta oli viime vuonna vasta 2,4 prosenttia, mutta tänä vuonna puhutaan jo 5–10 prosentista, läpimurrosta. Täällä julkaistiin viime vuonna 49 000 uutta e-kirjaa, ja tänä vuonna jo ensimmäisellä vuosipuoliskolla 36 000 uutta e-kirjaa.

Frankfurtin kirjamessuilla esiteltiin myös täkäläinen e-kirjahanke, joka asettaa kyseenalaiseksi perinteisen kirjan. Tunnettu bloggari ja nettifilosofi Sascha Lobo esitteli kehittämänsä Sobooks-alustan, joka mahdollistaa sosiaalisen median tekniikoilla lukijoiden osallistumisen tekstien muokkaamiseen.

Onko tässä e-kirjan tulevaisuus? Oli niin tai näin, Lobon käsitys e-kirjasta ei sido sitä mihinkään erityiseen lukulaitteeseen, vaan pelkästään nettiin. Vastaavasti Bitkomin, Saksan tietotekniikan ennusteessa luetaan madonluvut e-lukulaitteille ja julistetaan jo kisan voittajaksi myös kirjojen hyödyntämisessä tabletit.

Viihtyvyys ratkaisseekirjakaupan pärjäämisen

Entä sitten kivijalkakirjakauppa ja sen tulevaisuus? Kaikki suurimmat kansallisesti levittäytyneet kirjakaupat saneeraavat Saksassa ketjujaan. Suurimman ketjun omistaja, kustannusyhtiö Weltbild käy yt-neuvotteluja ja se on alkanut sulkea niin omia kuin myös tytäryhtiönsä Jokersin myymälöitä.

Taannoin pääsin sisäpiiritilaisuudessa kuuntelemaan Weltbildin toimitusjohtajan visioita. Hän korosti, että suurten pinta-alojen ja täysien valikoimien kirjakaupat - tyyliin Akateeminen kirjakauppa Espalla - ovat passé, mennyttä aikaa. Tilalle tulevat pienemmät, päätteillä varustetut tilaus- ja tapaamispisteet.

Kun tuntee Weltbildin nykyiset myymälät, ei liioin ihmettele niiden ongelmia: ne ovat vähän varastomaisia tiloja. Sen sijaan Hugendubel on satsannut aina myös viihtyvyyteen. Sen müncheniläinen lippulaivamyymälä muistuttaa parhaita suomalaisia kirjastotiloja istuma- ja lukupaikkoineen ja kahviloineen.

Verkkokirjakauppa on ajanut suuria kirjakauppoja seinää vasten jo siinä, että niillä on kannettavanaan suurimmat henkilöstö-, vuokra- ja muut kiinteät kulut.

Kulmakunnan pieni kirjakauppa taas selviää tässä paljon vähemmällä, ja voi jatkossa - jos kantti vain muuten kestää - kehittyä lukevan naapuruston tapaamispaikaksi.