Yleisesti tunnustetaan, että kuluttajien tulee tehdä ainakin kaksi asiaa aina ostaessaan jotain uutta ja kalliimpaa kotitalouteen: lukea arvosteluja ja verrata hintoja.
Brigham Young -yliopiston tutkijoiden uusi tutkimus paljastaa kolmannen vaatimuksen: laita korkokengät jalkaan.
Tasapaino näkyy lompakossa
Tutkijoiden mukaan tasapainotunteen korostuminen johtaa järkevämpiin, keskitien ostosratkaisuihin.
– Jos tapanasi on törsätä rahaa, tai olet muuten vain rajoja kokeileva henkilö, niin ehkä kannattaisi harkita korkokengissä shoppailua, tutkimuksen isä Jeffrey Larson sanoo Science Daily -lehdelle.
Larsonin tutkimuksen mukaan "tasapainotetut" asiakkaat ostivat todennäköisesti 42-tuumaisen tv:n 450 dollarilla, kun ääripäinä olivat 32-tuumainen 300 dollarilla sekä 50-tuumainen 650 dollarilla.
Kuka päättää,sinä vai kenkäsi?
Journal of Marketing Research -tutkimusjulkaisussa julkaistava tutkimus selvitti ostosten tekemistä muun muassa laittamalla ihmiset nojaamaan taaksepäin tuolilla online-shoppailun aikana sekä seisomaan yhdellä jalalla printteriä ostaessa.
Jos korkokengät eivät ole sinun juttusi, mikä tahansa muu tasapainoaistia korostava toiminta siis kelpaa. Voit myös esimerkiksi mennä ylös-alas hississä, pelata Wii-konsolilla videopeliä tai lähteä shoppailemaan suoraan joogatunnilta.
Tutkijat haluavat kiinnittää työllään huomiota fyysisten voimien vaikutukseen ihmisten ostoskäyttäytymisessä.
– Meidän pitää ottaa askel taaksepäin ja miettiä, 'onko tämä tosiaan mitä haluan, vai vaikuttavatko kenkäni päätöksentekooni?', tutkimuksen toinen tekijä, Darron Billeter sanoo.