Materia ei kiinnosta suomalaisia entiseen malliin - Oma raha - Ilta-Sanomat

Materia ei kiinnosta suomalaisia entiseen malliin

Kuvituskuva
Julkaistu: 26.8.2013 12:45, Päivitetty 28.8.2013 12:14

Suomalaisten tunnoissa omista tarpeista ja talouden tulevaisuudesta näkyy vahvasti uusi epävarmuuden aika, jonka loppumista ei ole näköpiirissä. Onnellisuutta ja vakautta kaivataan, mutta tavaralla sitä tavoitellaan aiempaa vähemmän.

Suomalaiset ovat "uuden normaalin" edessä. Epävarmuudesta on muodostumassa uusi pysyvä tila, joka näkyy kansakunnan asennemaisemassa, kertoi TNS Gallupin kuluttajayksikön vetäjä Tiitta Vaulos Heureka-foorumissa tänään.

Suomalaisista 58 prosenttia luottaa vakauteen talouden kriisitilasta huolimatta. Luottavaisten määrä on pysynyt viime vuosina lähes ennallaan.

Huolestuneiden suomalaisten määrä on kuitenkin lisääntynyt, samaan aikaan kun optimistisesti talouden kehitykseen uskovien määrä on laskenut.

Vakiintuneeseen elämään tykästyneet suomalaiset eivät pidä epävarmuudesta.

Elämän merkittävimpinä motivaattoreina suomalaiset mainitsevat onnellisuuden jälkeen vakauden ja pysyvyyden. Suomalaiset ovat myös innokkaita oppimaan ja kehittämään itseään.

Luovuus ja syvällisyysovat elämän voimavaroja

Kuluttajakäyttäytyminen on lisäksi yhä yksilöllisempää. Suomalaiset kaipaavat Vauloksen mukaan aiempaa vähemmän materiaa. Ostovoimasta huolta pitämällä kulutusintoa ei välttämättä herätetä.

Kasvavana ilmiönä on syvällisen ajattelun ja luovuuden näkeminen elämän keskeisinä voimavarana.

– Viimeisen parin vuoden aikana olen ymmärtänyt, että en halua materiaa, en halua ostaa ja kuluttaa. Haluan löytää iloni ja onnellisuuteni yksinkertaisista asioista, TNS kertoi nuoren suomalaisnaisen sanoneen.

Yksilökeskeisyys ei tarkoita hedonismia, Vaulos muistuttaa. TNS:n mukaan jopa 58 prosenttia suomalaisista haluaa jättää jälkensä maailmaan, kun kaksi vuotta sitten vaikuttamaan haluavien määrä jäi 47 prosenttiin.

Yhteiskunnan olisi siten turvattava peruspalvelujen lisäksi riittävät puitteet aiempaa monimuotoisemmille elämänkuluille.

Tuoreimmat osastosta