Tutkimus: Tämän vuoksi esimies voi pettyä alaiseen - Oma raha - Ilta-Sanomat

Kiva pomo haluaisi kiitoksen tai palveluksen – muttei saa

Kuvituskuva
Julkaistu: 13.8.2013 17:58, Päivitetty 13.8.2013 17:58

Empaattinen esimies pettyy usein tuettuaan vaikeuksissa olevaa alaista. Vaivan palkaksi saa harvoin mitään vastapalvelusta, kertoo sveitsiläisen bisneskoulun IMD:n tutkimus.

Alaistaan henkisesti tukeneen esimiehen ei kannata odottaa työstään kiitollisuutta, sitoutumista tai uhrautuvaa työpanosta.

Suurin osa työntekijöistä on sitä mieltä, että henkinen tuki kuuluu pomon työhön, eikä sitä tarvitse korvata hänelle esimerkiksi henkilökohtaisilla kiitoksilla tai tehokkaammalla työnteolla, kertoo Lausannessa sijaitsevan bisneskoulun IMD:n ja University College Londonin yhdessä tekemä tutkimus.

– Sekä esimiehet että alaiset ovat yhtä mieltä siitä, että epämiellyttävien tunteiden hallinta on tärkeää organisaatiossa. Näkemyseroa on kutenkin siinä, miten esimiehen antama henkinen tuki vastaanotetaan ja kuinka alaisten tulisi siihen suhtautua, professori Ginka Togel IMD:stä sanoo tiedotteessa..

Tutkimuksen mukaan esimiehet turhautuvat usein, koska heistä tuntuu, että alaiset eivät arvosta saamaansa henkistä tukea.

– Esimiesten mielestä tunteissa tukeminen ei kuulu heidän toimenkuvaansa, ja siksi alaisen pitäisi palkita ylimääräinen vaivannäkö paremmalla sitoutumisella. Alaiset taas katsovat, että se on osa työtä, ja esimies saa korvauksen tuestaan korkeamman palkkansa ohessa, sanoo Togel .

Kolme neljästä sai tukea esimieheltään

Tutkimuksessa kolme vastaajaa neljästä kertoi saaneensa esimieheltään henkistä tukea. Yksikään ei tuntenut olevansa tuen vuoksi kiitollisuudenvelassa.

Yksi esimiehistä kertoi, että hän auttoi naispuolista alaistaan selvittämään kotiongelmiaan. Kun alaisen tilanne parani, nainen irtisanoutui työstään. Esimies koki tilanteen näin:

– Alaiseni ilmoitti minulle käytävällä ”olen lähdössä”. Vastasin, että olen iloinen hänen puolestaan, mutta tunnen itseni jätetyksi pulaan. Alaiseni vastasi: ”Oho, tuota en tullutkaan ajatelleeksi”.

Toinen esimies sanoi, että jos tarjoaa baarissa juoman ystävälleen, saa seuraavalla kerralla itse ilmaisen drinkin.

– Tämä sääntö pätee kaikkialla muualla paitsi työelämässä.

Omantunnon ääni

Professori Anand Narasimhan IMD:stä sanoo, että osa haastatelluista esimiehistä katsoi empatian ”kristilliseksi velvollisuudekseen” tai ”omantunnon ääneksi”. Toisaalta he odottivat toiminnastaan huomiota alaisiltaan tai omilta esimiehiltään ja parempia tuloksia liiketoiminnassa.

– On totta, että tyytyväinen tiimi tuottaa parempia tuloksia, mutta se ei edellytä ylimääräisiä lojaaliuden osoituksia tiimivetäjälle. Kiitollisuuden osoitukset olisivat miellyttävä yllätys, mutta jos niitä ei tule, esimiehen ei kannata näyttää hapanta naamaa ja väännellä käsiään, sanoo Narasimhan.

Tutkimukseen haastateltiin kymmeniä henkilöitä, jotka työskentelivät palvelualoille esimiehiä välittävässä rekrytointitoimistossa.

Tuoreimmat osastosta