Tyyli hiipii suomalaiseen mieheen

Oletteko havainneet saman kuin minä: tyyli on hiipimässä suomalaiseen mieheen. Tyylin nyanssit ovat kaikessa hiljaisuudessa leviämässä paitsi pukeutumiseen ja pintaan, myös uusille, yllättäville alueille.

15.6.2013 7:05 | Päivitetty 14.6.2013 16:50

Olen pitänyt aina sanonnasta Sen saat mistä luovut, sillä se tekee aika-ajoin monimutkaiselta näyttävästä elämästä ihanan yksinkertaista. Kun ymmärtää lopettaa ajatuksiin ja ihmisiin takertumisen, alkaa tapahtua.Syntyy tilaa elämälle.

Luopumisen ideologia/ajatus toimii analogiana myös aiheelle, jota olen tarkastellut viime aikoina pian enemmän kuin mikä kestää päivänvaloa.

Se on suomalainen mies ja tyyli.

Havaintoja muutamilta viime kuukausilta: Helsingin kaduilla kulkee tyylikkäitä miehiä. Enemmän kuin aiemmin ja väitän, että heitä on jopa enemmän kuin tyylikkäitä naisia.

En viittaa nyt vajaamittaisissa housuissa ilman sukkia asteleviin Monocle-sukupolven miehiin, enkä eteläisten kaupunginosien tyylitietoisiin graafisiin suunnittelijoihin. En puhu Esplanadin liepeillä puvut päällä liikkuvista pankkiiriharjoittelijoista, enkä miehistä, joilla on Porsche ja oman räätälin ompelema mittatilauspuku.

Viittaan muutokseen, joka tapahtuu pinnan alla. Asenteissa, itseluottamuksessa, vuorovaikutuksessa. Se näkyy rentoutena ja uskalluksena näyttää oma, pakoton tyyli ja olla – ei muuta kuin – oma itsensä.

Herkkävaistoisina olette ehkä huomanneet saman: ilmassa on muutosta. Ja se on tapahtunut vaivihkaa, kaikessa hiljaisuudessa.

Mutta mistä on kysymys? Mikä on saanut suomalaisen miehen tavoittelemaan tyyliä? Onko se vain tullut itsestään?

Tyyli tarvitsee ympärilleen tilaa

Muistatteko ajan, kun suomalainen mies sai tyylivalinnoistaan pelkkiä moitteita? Sukat, sandaalit, shortsit, laukku, lompakko, takki ja puku olivat väärät.

Mitä tapahtui? Miehet pukivat ylleen suoja-asun, urheilutakin ja lenkkitossut, ja muuttuivat näkymättömiksi.

Se oli viisas strategia. Käsite suomalaisen miehen tyyli alkoi unohtua.  

Sitten, hiljaisuuden keskeltä, ilmestyi yksi punaisiin housuihin pukeutunut pankkiiri, yksi tyylistä innostunut jääkiekkojuontaja ja joukko solmioillaan päivän tärkeistä kysymyksistä viestiviä ministereitä.

Nyt, kesällä 2013, suomalaisen miehen tyyli on taitekohdassa, josta voi seurata mitä vain. Punaiset housut eivät ole enää juuri mitään ja huivit – ne ovat itsestäänselvyyksiä kuten Pariisissa.

Kuin symbolina muutokselle miesten mittatilauspukuja valmistava, aiemmin piilossa Töölössä sijainnut liike on muuttanut keskeiselle paikalle Bulevardia. Lisää on odotettavissa syksyllä, jolloin Marimekko ja Samuji lanseeraavat omat mallistot miehille.

Kun luovuttaa, asioita alkaa tapahtua

On jännittävää elää muutosta, mutta myös seurata sitä.  

Aamuin, illoin, uteliaisuuden vallassa olen katsellut miehiä ja heidän tyyliään ja yrittänyt tulkita ajattelua sen takana, mutta ennen kaikkea olen vain katsonut etäältä.

Varovaisesti. Hämmästellen. Ihaillen.

Liikennevaloissa. Kahvilassa. Ruokakaupassa.  

Naisen näkökulmasta miehet ja heidän tyylinsä on lopulta aina mysteeri. Meillä ei ole aavistustakaan heidän tyyli-ikoneistaan tai siitä, mikä heidän tyyliään ohjailee. Ja emme voi tietää, ainoastaan arvailla, mitä miehet ajattelevat valitessaan kauluspaidan väriä, pukua, autoa.

Eikä tyyli tässäkään tapauksessa – kuten milloinkaan - ulotu vain pukeutumiseen, ulkoisiin elementteihin ja muihin itsestäänselvyyksiin. Se on jotain, mikä asuu ihmisessä itsessään.  

The Financial Times -lehden viikonloppunumerossa oli muutama viikko sitten mielenkiintoinen haastattelu, jossa Italian Voguen päätoimittaja Franca Sozzani puhui muodista, muotibisneksestä, tyylistä, mediamaailman murroksesta –  ja maailman murroksesta yleensä.

“Here’s what I think: Fashion isn’t really about clothes. It’s about life. Go into the street, and you see it: everyone can afford fashion on some level, everyone can talk about it. So what else can we say? We can’t always be writing about flowers and lace and aquamarine”, muotimaailman vaikutusvaltaisimpiin ihmisiin kuuluva Sozzani vastasi kysymykseen, mitä YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon ja New Yorkin pormestari Michael  Bloomberg  tekevät miesten Voguessa, muotilehdessä.

Lainaan Sozzania yrittäessäni tulkita, mistä suomalaisen miehen tyylillisessä renessanssissa voisi olla kysymys.

Elämästä.  

Juuri kun luovumme suomalaiseen mieheen kohdistuvista tyyliodotuksista, alkaa tapahtua.

Lopputulos on valloittava.

Pia Sievinen

Pia Sievinen on helsinkiläinen trendiasiantuntija ja brändikonsultti. Hän uskoo, että kaikki tarvitsevat kauneutta ja tietää, että pankkiirit rakastavat korkeita korkoja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?