50 paria kenkiä kaapissa – psykologi kertoo miksi - Oma raha - Ilta-Sanomat

50 paria kenkiä kaapissa – psykologi kertoo miksi

Julkaistu: 19.4.2013 11:39, Päivitetty 19.4.2013 11:39

Käytät säännöllisesti vain joka viidettä ostamaasi vaatetta, loput hautaat vaatekaapin uumeniin. Miksi ihmeessä? Psykologi ja markkinoinnin tutkijat vastaavat.

Kuluttajat käyttävät säännöllisesti vain noin viidesosaa vaatekaapissaan roikkuvista vaatteista. Tämä pätee erityisen hyvin naisten kohdalla, kertoo talouslehti Wall Street Journal.

Kalifornialainen vaatekaappisuunnittelija sanoo, että miehet ovat jonkin verran naisia taloudellisempia vaatteiden käyttäjiä:  kaapissa on vähemmän tavaraa ja myös käyttöaste on korkeampi. Esimerkiksi kenkäpareja on miehillä vain kymmenkunta ja tarpeettomat passitetaan herkästi kiertoon. Naisilla kenkiä odottelee kaapissa keskimäärin 40–50 paria.Kaappi täynnä katumusta

Markkinoinnin tuntijat  kutsuvat käyttämättömien asujen ilmiötä katumuksen kaapiksi. Vaatekauppaketjut tietävät, että vaatteita ostetaan usein muista syistä kuin todellisesta tarpeesta. Hankinnan kimmoke voi olla päähänpisto, lohdutuksen kaipuu, halvan tarjouksen synnyttämä ahneus tai unelma ihanneminästä.

Wall Street Journalin haastattelemat kuluttajat kertoivat ostaneensa turhia vaatteita muun muassa siksi, että olivat huolissaan talouslamasta, halusivat näyttää  sopivansa uuden yrityksensä toimialaan, halusivat näyttää seksikkäämmiltä tai innostuivat erikoisesta  vaatteesta, joka ei kotona sopinut mihinkään muihin vaatteisiin. Shoppailuhimon saanut kuuluisa kirjailija osti kahden vuoden aikana vaatteita lähes 590 000 dollarilla.Älä osta näitä vaatteita

Kuluttajapsykologi kertoo, millaiset vaatteet jäävät kaappiin käyttämättä.

– Jos vaate on jo kaupassa hiukan epämukava – esimerkiksi vähän tiukka tai väljä – älä osta sitä. Todennäköisesti et käytä sitä koskaan, etkä raaski heittää poiskaan. Ajattelet aina, että käytät sitä kyllä tulevaisuudessa, mutta et juuri nyt.

Ontariolaisen Western Universityn tutkijat ovat listanneet syyt, joiden vuoksi vaateostokset eniten kaduttavat asiakkaita. Ne kuulostavat turhankin tutuilta: usein tulee ajateltua, että valitsi kahdesta vaihtoehdosta huonomman. Tai tuote ei olekaan niin hyvä kuin miltä se näytti. Joskus toteaa, että ostopäätös syntyi harkitsemattomasti. Ehkä ostosten tekoon kului myös suhteettoman paljon aikaa ja vaivaa suhteessa löydön laatuun.

Columbia Universityn tutkijat sanovat, että kaallita vaatehankintoja ei kaduta kovin katkerasti. Eniten kaduttavat  hyvin käytännölliset tai erittäin halvat ostokset.