Amerikan pukija Ralph Lauren

Yhdysvaltalainen vaatetus voidaan määritellä aikaan ennen ja jälkeen Ralph Laurenin. Niin paljon yksi ainoa mies on vaikuttanut sikäläiseen vaateteollisuuteen ja amerikkalaisuutena pidettyyn tyyliin.

Ralph Lauren kiittää yleisöä New Yorkin muotiviikoilla helmikuussa.

14.4.2013 7:15 | Päivitetty 11.4.2013 19:05

Lähtökohdat tulevalle huippusuunnittelijalle eivät olleet kaksiset.

Köyhästä neljän lapsen perheestä maailmalle suunnannut Ralph kärsi Bronxissa vaatepulasta, myös kiusaamisesta sukunimensä Lifshitzin vuoksi. Veljensä ohella Ralph vaihtoi sukunimeä välttääkseen lapselliset kommentit ja päätyi Laureniin, joka kuulosti hänestä miellyttävältä.

Suunnittelija ei ole käynyt muotikouluja, vaan ammentaa muotokielensä vanhojen Hollywood-elokuvien puvustosta, englantilaisesta räätäliperinteestä sekä amerikkalaisista työ-, cowboy- ja intiaanivaatteista.

Myös Baruch Collegessa vietetty opiskelija-aika Ivy League -tyyleineen näkyy RL:n mallistoissa.

Polo-solmioista lentäväalku uralle

Yhtiön lyhyt historiikki on peräisin vuonna 2011 julkaistusta, peräti 2,8 kiloa painavasta teoksesta Ralph Lauren.

Polo Ralph Lauren -yhtiö sai syntynsä vuonna 1967, kun aiemmin Brooks Brothersilla myyjänä toiminut 28-vuotias suunnittelija painoi työtä solmiovalmistaja Beau Brummellin leivissä.

Lauren suostutteli yhtiön päämiehen puolelleen ja loi erittäin leveistä käsintehdyistä solmioista koostuvan Polo-malliston, joka myi lyhyessä ajassa huimasti. Tästä vuotta myöhemmin ilmestyi ensimmäinen kokonainen Polo-vaatemallisto, vuonna 1969 avautui ensimmäinen myymälä ja 1970-luvulla Ralph Lauren sai ensimmäisen Coty-palkintonsa suunnittelemastaan täysin rakenteettomasta (unconstructed) puvusta.

Vuonna 1971 ikoniseksi muodostunut poolopelaajan logo ilmestyi Polon vaatteisiin ja ensimmäiset naisten paidat lanseerattiin. Vuotta myöhemmin syntyi PRL:n ikoninen merssipuuvillainen Polo-pikeepaita. Tässä RL toki seurasi Lacosten jalanjäljissä, sillä heidän paitansa on 1930-luvun tuote.

Kun Lauren oli suunnitellut 1920- ja 1930-lukujen muotokieltä seuraavan miesten malliston, hänet pestattiin The Great Gatsby -elokuvan puvustajaksi.

Valtaosa elokuvan asuista on suoraan Laurenin mallistosta, ainoa erityisesti teetetty asu on Gatsbyn itsensä pitämä röyhkeän pinkki puku. Vuonna 1974 Lauren myös palkittiin ensimmäisellä Coty-palkinnollaan naisten vaatteista. Tahti ei katkea.

Vuonna 1976 Ralp Lauren sai toisen naistenvaatesarjan Coty-palkintonsa sekä Coty Hall of Fame -palkinnon miesten vaatteistaan. Hän oli palkinnon historiassa ensimmäinen miesten ja naisten vaatteiden kategorioiden yhtäaikainen voittaja. Samana vuonna sai syntynsä Polo for Boys -mallisto poikalapsille. Vuotta myöhemmin napsahti toinen Coty Hall of Fame -palkinto, tällä kerralla naisten vaatteista.

Vuonna 1981 puolestaan RL avasi ensimmäisen myymälänsä USA:n ulkopuolelle, Lontoon Bond Streetille ikivanhan apteekin tiloihin sekä sai ensimmäisen CFDA-muotipalkintonsa.

Liinavaatteisiinja sisustuskankaisiin

Vuonna 1983 Ralph Lauren teki pienimuotoista historiaa olemalla ensimmäinen vaatevalmistaja, joka luo oman sisustus- ja liinavaatekokoelman. Sittemmin lukemattomat valmistajat ovat seuranneet Laurenin esimerkkiä.

Vuonna 1986 RL avasi päämyymälänsä New Yorkin Rhinelander-kartanoon. Yhtiön myös avasi ensimmäisen suurmyymälän Pariisissa ja sai toisen CFDA-palkintonsa.

Vuonna 1988 American Folk Art Museum palkitsee Laurenin työstä amerikkalaisen tyylin hyväksi, ja vuonna 1992 Laurenille myönnettiin CFDA:n Lifetime Achievement -palkinto.

Vuonna 1997 valtaisaksi paisunut yhtiö listautui pörssiin. Vuonna 2010 Ralph Laurenista tehdään Ranskan kunnialegioonan jäsen.

Tänä päivänä Ralph Lauren on yksi maailman suurimmista vaatettajista, joka voi pukea kenet tahansa mihin olosuhteisiin tahansa aina vauvasta hautajaisiin saakka.

Yhtiö hankkii valtaosan tuotoksistaan halvan työvoiman maista, mutta RL on yksi harvoista vaatejäteistä, jotka ovat pysyneet uskollisena klassisen tyylin perinteelle.

Vaikka laatu ei yhtiön huokeimmissa mallistoissa ole kovin korkeaa, se on tasaista.

Kotimaassaan keskiluokan tavaraa,Suomessa kalliimpaa

Suomessa tämän valmistajan vaatteita myydään varsin korkeilla katteilla amerikkalaisiin hintoihin verrattuna. Ongelma tosin vaivaa kaikkia Eurooppaan tuotuja Ralph Lauren-tarpeita.

Osa miehen menestyksestä kuuluu nerokkaalle markkinoinnille: RL keksi vuosikymmeniä sitten myydä amerikkalaisille palasia Amerikkaa, ja tätä tavoitetta yhtiö on ylläpitänyt ajattomin mainoskuvin.

Ruutupaitoja, tweed-takkeja, pörröisiä neuleita, farkkuja, Navajo-peitteitä ja työsaappaita on valokuvattu Keskilännen tasangoilla, itäisen Amerikan rannikoilla, valkoisten säleaitojen luona, kaihoisan auringon painuessa mailleen.

Yhtiö haluaa mainosviestinsä olevan selvä: Ralph Lauren on Amerikka.

Ville Raivio

Ville Raivio on miesten klassiseen tyyliin erikoistunut vapaa kirjoittaja, joka ylläpitää Suomen suosituinta saman aihealueen nettisivustoa, Keikari.comia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?