Parasta liikunnassa? – Hyvä olo!

Työhyvinvointi nousee kuumaksi aiheeksi terveyskeskustelussa. Tuoreen selvityksen mukaan huonolla fyysisellä kunnolla on monenlaisia terveysvaikutuksia. Kuntoaan voi parantaa olemalla aktiivinen. Taloussanomien haastattelema aktiivinen liikunnan harrastaja Nina Hietanen kertoo, miten kuntoilu auttaa.

Nina Hietasen mukaan töissä jaksaa paremmin, kun liikkuu vapaa-aikana.

20.2.2013 7:05 | Päivitetty 20.2.2013 7:38

UKK-instituutin mukaan tuoreessa ruotsalaisessa tutkimuksessa todettiin, että nuorena mitattu fyysinen kunto on yhteydessä jopa myöhemmässä elämässä sattuneisiin luunmurtumiin.

Keski-iässä murtuman saaneet olivat olleet nuorina selvästi huonompikuntoisempia kuin ne, joilla ei murtumia keski-ikäisenä ollut. Tutkimus antaakin lisäperusteluita liikunnanedistämiselle nuorena, jotta voidaan ehkäistä luunmurtumia myöhemmällä iällä. Tämän tutkimuksen mukaan 30 prosentin parannus hapenottokyvyssä voi puolittaa lonkkamurtuman riskin. Taloussanomien haastattelema aktiivinen kuntourheilun puolestapuhuja ja harrastaja  Nina Hietanen uskoo, että liikunnan harrastaminen todella edistää henkistä ja fyysistä hyvää oloa. – Oma lajini on juoksu, hän kertoo.

– Kuntoilu antaa hyvän olon ja auttaa jaksamaan töissä, hän kertoo.        Energisyys lisääntyy Hietanen uskoo, että juoksun kasvava suosio johtuu osaksi siitä, että se ei ole sidoksissa muiden aikatauluun. Monet asiantuntijat uskovat, että työhyvinvoinnissa ei vieläkään korosteta tarpeeksi omatoimisen liikunnan merkitystä.  Hyvä kunto auttaa kestämään stressaavaa arkea. Myymäläpäällikön vaativa työ sujuu Hietaselta hyvin Helsingin Arabiakeskuksen Pentikin myymälässä, kun kunto on hyvä. Liikunta parantaa Hietasen mukaan fyysisen kunnon lisäksi myös psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. – Töissä jaksaa paremmin. Kuntoilu lisää energisyyttä. Moni ikävä asia unohtuu kuntolenkillä, hän sanoo.

– Pitää muistaa myös rentoutuminen, eikä tehdä liikunnasta liian pakonomaista, ettei harrastaminen lopu ennen kuin se on kunnolla alkanutkaan. Pelkkä kävely metsässä voi olla joskus ihan riittävä mielenvirkistäjä, hän sanoo. Hietanen arvioi, että liikunta auttaa painonhallintaan. Liikunta myös ehkäisee ennalta monia sairauksia, parantaa yleiskuntoa ja unen laatua. Kehon hallinta ja tuntemus paranevat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?