Täydelinen herrasmies on yksi hyödyllisimmistä miesten klassisen tyylin oppaista - Oma raha - Ilta-Sanomat

Ainakin tämän verran miehen pitää tietää tyylistä

Tämänkin talven bisnesmuotia ajatellen Bernhard Roetzelin "Täydellinen herrasmies" on yksi hyödyllisimmistä pukeutumisoppaista. Etenkin jos löytää sen ensipainoksen, kirjoittaa miesten klassisen tyylin asiantuntija Ville Raivio.

29.12.2012 7:15 | Päivitetty 28.12.2012 10:40

Vuonna 2005 julkaistu Bernhard Roetzelin Täydellinen herrasmies (Gentleman: A Timeless Fashion) on yksi hyödyllisimmistä klassisen miesten tyylin oppaista.

Oma kiinnostukseni tyyliin oli alkanut aiemmin, mutta Roetzelin teoksen luettuani katseeni suuntautui klassisen pariin. Kirjastosta lainattu teos avasi silmäni erikoiseen maailmaan, jonka koen yhä arvokkaaksi ja kiehtovaksi.

Yhä tähän päivään mennessä se on taatusti kattavin suomeksi käännetty miesten tyylikirja, joka käy mukavasti lävitse monet osa-alueet.

Opuksen viisitoista kappaletta jakautuvat seuraavasti: parta, hiukset, alusvaatteet, paita, solmio, puku, irtotakki ja -housut, jalkineet, päällystakki, päähine, viimeinen silaus (asusteet), neuleet, urheiluvaatteet, juhlavaatteet, viihtyisästi kotosalla (kotiasut).

Sivuja aiheille on uhrattu 360, valokuvien määrä on runsas ja taitto on poikkeuksellisesti olennainen osa teoksen luonnetta.

Täydellisestä herrasmiehestä on otettu myös toinen suomenkielinen painos, mutta sen hankkimista en voi suositella. Jostain käsittämättömästä syystä taitto on pantu uusiksi ja uutta sisältöä on todella vähän. Siispä ensipainos on olennainen ja eron kyllä huomaa, jos vertaa kahta laitosta.

Vanhempaa versiota voi löytää yhä antikvariaateista.

Miksi vaate- ja asuvalinnoilla on muka väliä?

Toisin kuin aiemmin julkaistut miesten tyylioppaat, joista hyödyllisimpiä ovat Alan Flusserin sekä G. Bruce Boyerin kirjoittamat, Roetzelin opus on luonteeltaan enemmän tietokirja.

Boyer käsittelee klassista tyyliä esseemuodossa, ilman kuvitusta, joten hänen sanansa hyödyttävät jo tyylin sanastoa ja erikoisuuksia tuntevaa. Flusser puolestaan opastaa sopivan istuvuuden, mittasuhteiden ja harmonian pariin. Roetzel taas esittelee yksittäisiä vaatekappaleita ja niihin liittyvää semantiikkaa.

Esimerkiksi karhea Loden-takki on täysin eri asia kuin ikiedustava Chesterfield-malli. Edellinen ei sovellu edustamiseen, jälkimmäinen taas on väärässä paikassa maaseudulla.

Täydellinen herrasmies myös esittelee erilaisia kauluspaidan kaulusmalleja, tasokkaan paidan ominaisuuksia ja myös selittää, miksi reunoskenkä on kaikin puolin laadukkaampi valinta kuin marketin liimapopot.

Valitettavasti tiedon karttumisen takia silmäilen Roetzelin teosta nykyisin kriittisemmin ja huomaan monen osa-alueen uupuvan kirjasta. Hän ei esimerkiksi kerro liimakaulusten ja liimattomien kaulusten eroa, vaikka tämän tulisi olla itsestään selvää missä tahansa klassiseen painottuneessa tyylikirjassa.

Myös paita- ja pukukankaiden painojen ja kudontojen eroavuudet puuttuvat. Myös joidenkin valmistajien kattavampi esittely - toisten jäädessä kokonaan pois - on outoa.

Puutteistaan huolimatta koen Roetzelin luoneen uniikin ja rikkaan tietokirjan, joka taatusti hyödyttää ketä tahansa lukijaansa. Vaikka painos on miehille, myös naiset löytävät kiinnostavaa lisävalaistusta joidenkin valmistajien tai vaatekappaleiden historiasta.

Esimerkiksi duffeli ja trenssitakki ovat klassikkoja, joiden käytössä sukupuolella ei ole väliä. Mikäli kiinnostus tai aika on rajallinen, tämä on ainoa oikea teos. Se tarjoaa selkeimmän ja kiinnostavimman perusesittelyn klassisen tyylin saloista.

Viimeistään työelämään astuessa tyylin on syytä kiinnostaa edes himpun verran: useilla aloilla sekä lukemattomissa asemissa puku on vakioasu, jonka hienouksiin tutustumisesta voi ainoastaan hyötyä. Mikäli näyttää asemaansa kuuluvalta, katsoja on aina valmiimpi kuuntelemaan puhujan mielipiteitä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?