Selvin päin Suomessa – juomakisoja Japanissa - Oma raha - Ilta-Sanomat

Selvin päin Suomessa – juomakisoja Japanissa

Suomessa edustustilaisuuksissa ei rellestetä enää samaan malliin kuin vielä 1980–1990-luvuilla. Mutta mitä sitten, kun ryhmä aasialaisia vieraita tulee kylään ja vaatii "täyttä palvelua"?

­

18.12.2012 13:58 | Päivitetty 17.12.2012 15:51

Alkoholiongelmaisia asiakkaita, usein liike-elämän edustajia, hoitavan Eija Nyman-Janatuisen käsitys on, että työhön liittyvä juominen on Suomessa vähentynyt.

– Lentsikassa ei vedetä enää niitä lärvejä.

Myös useassa suuressa it-yrityksessä työskennelleen, nykyisin sijoittajasuhteista vastaavan päällikön mukaan kosteat illat ovat vähentyneet, koska aika on kortilla ja rahankäyttö tiukempaa.

– Nyt panostetaan elämyksellisyyteen: viedään asiakas konserttiin tai katsomaan lätkää. Alkoholi ei ole se juttu, mutta loppuun asti on oltava, tekivätpä asiakkaat mitä tahansa, nainen kertoo nimettömästi.

Aasialaiset suuntaavatuhkapelipaikkoihin

Vaikka työtilaisuuksiin liittyvä juominen olisi kaikkiaan siistiytynyt, alkoholin kulutus ei ole. Suurkuluttajien määrästä ei ole tarkkoja lukuja, mutta heitä on arvioitu olevan jopa 600 000.

Muualla maailmassa meno on kovaa. Erään liikejuristin mukaan Lontoossa finanssialan väki nollaa työpäiväänsä ankaralla juhlimisella. Asiakassuhteita pitää hoitaa kasvokkain ja ajan kanssa: sähköpostittelu pohjoismaiseen malliin ei toimi.

Nainen kertoo, että iltamenot venyvät usein aamuyölle. Juominen on humalahakuista ja emännän odotetaan kestävän myös viinaa. Asiakastilaisuuksia saattaa olla useita viikossa. Tänä syksynä edustusputki jatkui pari kuukautta.

Aasiassa edustaminen on tunnetusti rankkaa. Aasiassa paiskitaan pitkää päivää, joten iltamenot alkavat ja loppuvat myöhään. Työpäivä alkaa silti aikaisin aamulla.

– Kulttuuri on esimerkiksi Kiinassa ja Singaporessa erittäin kostea. Humala ei ole häpeä. Illanvietot asiakkaiden kanssa voivat olla aika raskaita. Aasialaiset rakastavat karaokea ja uhkapelaamista, sijoittajasuhdepäällikkö kertoo.

Korealaisten meno "machointa"

Erään kansainvälisen yhtiön tuotevalvontapäällikkö kertoo, että Suomeen tulevissa asiakkaissa on suuria eroja.

– Pahimmillaan on ollut aasialaisia, jotka rupeavat tivaamaan naisia. Japanissa olen havainnut tällaista uhoamista, että pomokin on kova jätkä juomaan, mies kertoo.

Taloussanomien haastattelemat henkilöt eivät halunneet kertoa juomiskokemuksista nimellä.

Tuotevalvontapäällikkö ei ole kokenut työnantajan painostaneen juomaan, vaikkakin paikalla on pysyttävä asiakkaiden kanssa.

– Kun on itse käytännössä selvin päin, menoa on kaksin verran hulvattomampaa seurata.

Miehen mukaan eteläkorealaiset ovat "kaikkien machoimpia" juomistavoissaan. Venäläisten asiakkaiden kanssa seurustelu on ollut sitä vastoin siistiä.

Miespomo kertoo kokemuksistaan japanilaisasiakkaiden kanssa.

– Heillä on tämä ikki-niminen juomaleikki. Kun oma vuoro tulee kohdalle, mitä tahansa juomaa on lasissa, sitä on juotava pohjanmaan kautta piripintaan mukista.

Paikallisen juomakulttuurin tuomat paineet ulkomailla työskenteleville on pantu merkille myös Työterveyslaitoksella.

– On tullut työterveyshuollosta viestiä, että yhtenä ongelmaryhmänä näyttävät olevan ulkomailla työskentelevät, joiden kostea työ tulee työpaikan tietoon vasta viipeellä, TTL:n erityisasiantuntija Leena Hirvonen kertoo.

Lue juttu siitä, missä kulkee työjuopottelun raja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?