Uusi mainoskikka: Vippi kaverille, oma laina ilmaiseksi - Oma raha - Ilta-Sanomat

Uusi mainoskikka: Vippi kaverille, oma laina ilmaiseksi

Pikavippejä mainostetaan varsin aggressiivisesti ja luovilla tavoilla. Erään uuden markkinointikikan on keksinyt pikaluottoyritys Ege, joka lupaa alentaa lainaajan omia kuluja, jos pikalainaa suosittelee ystävälle.

10.10.2012 17:07 | Päivitetty 10.10.2012 17:07

Pikaluottoyritys Egen kampanja lupaa lainaa jopa ilmaiseksi. Kun suosittelee pikalainaa ystäville, saa itse alennusta lainasta. Suosittelu on helppoa, sillä ystäväkin saa ensimmäisen 50 euron lainan ilman kustannuksia.

– Jokainen suosittelemasi laina tuo sinulle 5 euroa alennusta seuraavan lainasi kuluista. Suosittelun kautta voit saada seuraavan lainasi vaikka ilman kustannuksia, yhtiö kampanjoi.

Viiden euron alennus myönnetään vain uusista asiakkuuksista. Ehto uuden asiakkaan saannista estää, että vippiporukka ei voi suositella toisiaan ristiin, vaan pikaluottoyritys saa myös uusia asiakkaita.

Jos haluaa sata euroa pikalainaa kuukaudeksi, pitää hankkia kuusi uutta vippiasiakasta saadakseen katettua koko 30 euron lainanhoitokustannuksen.

"Vastuuttomaltakuulostaa"

Kuluttajaviraston verkkolehden mukaan pikaluottojen voimakas markkinointi on madaltanut kynnystä hakea luottoja. Erityisesti nuorille on syntynyt elämää laajasti haittaavia vakavia maksuhäiriöitä. Se näkyy velkomustuomiotilastoissa.

– Ihan vastuuttomalta kuulostaa. Voisin kuvitella, että erityisesti nuoriin tämä puree. Heillä ei vielä ole kokemusta mihin tarttua oman talouden arvioinnissa, Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkija Liisa Peura-Kapanen kommentoi Egen kampanjaa.

– Päinvastoin pitäisi korostaa sellaista toimintaa, joka kasvattaa nuoria vastuullisiksi ja kriittisiksi kuluttajiksi, eikä lisätä luotonottoa. Pitäisi ajatella laajemmin, millaisia ongelmia nuorille tai ihmisille ylipäänsä syntyy. Velkaantumiskierre voi olla hyvin tuhoisa ja pitkäaikainen.

Vippiyritykset pitävätkuluttajalakimiehet töissä

Kaikkiaan pikavippiyritykset ovat teettäneet virastossa runsaasti työtä, kirjelmiä, valvontakampanjoita ja yksittäistapauksia – myös tänä vuonna. Ege ei tiettävästi ole ongelmayritysten joukossa.

Parhaillaan eduskunnan talousvaliokunta käsittelee kahta lakialoitetta. Toinen kieltäisi pikavipit kokonaan ja toinen asettaisi niille korkokaton.

Virasto on myös vienyt yrityksiä markkinaoikeuteen. Viime kesänä markkinaoikeus antoi markkinoinnista kaksi ratkaisua, molemmissa määrättiin yrityksille kielto ja toisessa myös uhkasakko tuomittiin maksettavaksi.

Kuluttajavirastossa ei oteta kantaa Egen tapaukseen, koska siitä ei ole tehty ilmoitusta virastolle.

– En pysty sellaista yksittäistapausta arvioimaan, joka ei ole meillä vireillä. Tapaukset on aina arvioitava kokonaisuutena, ja sitten otetaan kantaa. Pikaluottoala on ollut meillä keskiössä viime vuodet ja on tänäkin vuonna, Kuluttajaviraston lakimies Paula Hannula sanoo.

Hannulan mukaan lainsäädäntöhankkeilla odotetaan olevan todellisia vaikutuksia kuluttajien arkeen.

Harkintaa, ei painostustaluoton markkinoinnissa

Pikavippien mainonnan pelisääntöjä on määritelty kuluttajansuojalain lisäksi Kuluttajaviraston tekstiviestilainojen perussäännöissä ja kuluttajaluottolinjauksessa.

– Hyvä luotonantotapa pitää sisällään muun muassa sen, että kuluttajan on annettava rauhassa harkita luotonottoa ilman asiatonta painostusta tai houkuttelua.

– Hyvän luotonantotavan vastaista on erilaisten lisäetujen käyttäminen luottojen markkinoinnissa siten, että ne ovat hallitsevassa asemassa. Myös luotonsaannin nopeuden korostaminen voi olla hyvän luotonantotavan vastaista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?