Turun kauppakorkeakoulun professorin Heli Marjasen mukaan järjestelmä nostaa tuotteiden hintoja siinä kuin kaupan muutkin kulut. On kuitenkin mahdotonta arvioida, mikä osuus hinnannoususta johtuu kanta-asiakasjärjestelmästä.
Bonuksista hyötyvät ne, jotka kuluttavat paljon. Viisihenkinen perhe saa etua, jos keskittää kaikki ostoksensa yhteen ketjuun.
– Yksin asuvat ja ne, joilla ei koskaan ole varaa kuluttaa, eivät koskaan pääse käsiksi bonuksiin, Marjanen sanoo Ylen uutisille.
Heidän osansa on vastata kustannuksista.
Kanta-asiakaskorteista luopuminen ei välttämättä kuitenkaan tekisi ruoasta halvempaa. Silloin tarjoukset voitaisiin vain jakaa toisella tapaa, Marjanen uskoo.
Kauppiaiden mielestä järjestelmä laskee hintoja, koska kauppa saa tietoa kulutuksesta ja pystyy siksi tehostamaan toimintaansa.