Nyt se loppuu: Halvimpien Tallinnan-matkojen aika on ohi ja hinnat alkavat nousta - Oma raha - Ilta-Sanomat

Nyt se loppuu: Halvimmat Tallinnan-matkat menivät jo

10 eurolla Tallinnaan! Hotellimatka 39 eurolla! Ei ihme, että suomalaisten Viron-matkailu on taas kovassa nosteessa. Laivayhtiöiden ja hotellien hintasota on pitänyt hinnat hullunhalpoina. Halpamatkailijan kannattaa kuitenkin pitää kiirettä, sillä kaikkein halvimmille matkoille uhkaa tulla loppu.

21.7.2011 6:02 | Päivitetty 31.1.2012 17:03

Suomalaisia houkutellaan Tallinnaan halvoilla matkoilla. Esimerkiksi Ikaalisten Matkatoimisto ja Matkavekka tarjoavat 22 tunnin risteilyä 10 eurolla, Matkavekka myy yhden yön hotellimatkaa 39 eurolla,  ja Matkapojat kahden yön hotellimatkaa 79 eurolla. Myös varustamot houkuttelevat matkustajia muutaman kympin tai muutaman reissuilla.

Varustamoiden hinnat vaihtevat päivittäin, mikä vaikeuttaa niiden vertailua aiempiin hintoihin. Tallinnan-matkojen järjestäjät arvioivat, että hinnat eivät ole ainakaan laskeneet ja halvimpien matkojen aika alkaa olla ohi.

– Hinnoissa on nousupaineita, Ikaalisten matkatoimiston toimitusjohtaja Pasi Hankala sanoo.

Jo nyt laivamatkojen hintoja on nostanut polttoainelisä, joka on kaksi euroa risteilymatkailijalta. Reittimatkustajan lisä on kaksi euroa yhteen suuntaan.

Lisä ei tunnut kovin suurelta, mutta Matkapoikien myynti- ja markkinointijohtaja Jussi Salonen huomauttaa, että suhteessa alhaiseen hintaan se on tuntuva. Halvimmat hinnat ovat nousseet lisän takia jopa yli kymmeneksen.

Suuri kysyntä nostaayöpymisen hintaa

Suomalaisten matkailu Tallinnaan on kasvanut kovaa vauhtia. Esimerkiksi Tallink Siljan mukaan sen laivoilla kulki Suomi-Viro-reiteillä kesäkuussa lähes 400 000 matkustajaa, mikä on kymmenen prosenttia viimevuotista enemmän.

Hotellimatkat ovat niin varustamoiden kuin matkanjärjestäjien mukaan yhä suositumpia. Ikaalisten matkatoimiston Hankala kertoo, että heillä yhden ja kahden hotelliyön matkojen myynti on ollut alkukesällä ajoittain jopa viidenneksen viimevuotista vilkkaampaa. Kokonaismatkustajamäärä on kasvanut selvästi tätä maltillisemmin.

Matkanjärjestäjät arvioivat, että suurimmat hintojen nousupaineet tulevat juuri hotelleista. Hankalan mukaan hotellien hinnat ovat jo nousseet vähän viime vuodesta.

– Tähän asti Tallinnassa on ollut hotellien ylikapasiteettia, mutta nyt hotellit alkavat olla täydempiä, Salonen kertoo.

Hankala muistuttaa, että hotelleja kansoittavat yhä enemmän myös muiden maiden kansalaiset. Viroon tulee paljon matkailijoita etenkin Venäjältä, Saksasta, Ruotsista ja Tanskasta. Näin ollen virolaisten ei tarvitse enää täyttää huoneitaan mihin hintaan ja millä ehdoilla tahansa.

Hankala otaksuu, että nykyinen hintataso pysyy syksyyn saakka, mutta ensi kesän hintoja hän ei vielä tahdo arvioida. Salonen ennakoi hintojen tuolloin nousevan. Hänen mukaansa Tallinnassa on kuitenkin niin paljon hotellihuoneita, että hinnat tuskin kohoavat radikaalisti.

Reittimatkoja ja autopaikkojaei myydä tarjoushinnoin

Koko Tallinnan-matkailu on erittäin kilpailtua. Eckerö Linen toimitusjohtaja David Lindström arvioi keväällä, että kilpailutilanne Helsinki–Tallinna-reitillä on kova. Varustamot, hotellit ja matkanjärjestäjät ottavat katteensa siitä, mistä kulloinkin saavat.

– Markkinahintaista pitää olla tarjolla. Matkanjärjestäjätkin ovat joutuneet tarkistelemaan omia katteitaan, Ikaalisten matkatoimiston Hankala sanoo.

Matkapoikien Salonen huomauttaa, että tarjoukset ovat alkaen-hintoja. Esimerkiksi 22 tunnin Baltic Princess -risteilyn hinnoittelu perustuu siihen, että matkustaja käyttää rahaa laivalla. Pikalaivoilla, joilla matka kestää 2,5 tuntia, halvimmat päiväristeilyt ovat 29 euroa.

– Reittimatkoilla hintataso on noussut, Salonen sanoo.

Hänen mukaansa reittimatkoja sen enempää kuin autopaikkojakaan ei myydä tarjouksilla. Ne täyttyvät muutenkin.

Matkoja on riittänytkysynnästä huolimattaLähimatkailu voi Ikaalisten matkatoimiston Hankalan mukaan hyvin. Koska matkat ovat suhteellisen edullisia, yleinen taloustilanne ei heiluttele sitä yhtä paljon kuin muuta matkailua.

Matkapoikien Salonen huomauttaa, että lyhyille reissuille on helppo lähteä. Myös lentohinnat sekä lentämisen epäekologisuus ja siihen liittyvät ongelmat kuten lakot ja savupilvet ovat lisänneet kiinnostusta sekä lähi- että laivamatkailuun.

Hankala kertoo, että kovasta kysynnästä huolimatta kapasiteetti on riittänyt yllättävän hyvin. Yleensä asiakkaat ovat päässeet haluamanaan aikana matkaa, mutta kaikkina sesonkipäivinä he eivät ole välttämättä saaneet suunnittelemaansa hotellia.

Matkapoikien reissulle ei enää välttämättä pääse heti tai parin päivän päästä. Esimerkiksi alkuviikolla kaikki matkat oli varattu ensi viikon alkuun asti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?