Näin Nokiassa kyykytetään vuokratyövoimaa - Oma raha - Ilta-Sanomat

Näin Nokiassa kyykytetään vuokratyövoimaa

Monessa Nokian yksikössä on kahden kastin työntekijöitä: toisia tervehditään, toisia ei. Toisille ei välttämättä edes puhuta. Nämä toiset ovat vuokrayhtiöiden leipiin ulkoistettuja ex-nokialaisia, jotka puurtavat yhä töissä Nokiassa, jopa entisen työpöytänsä ääressä. He kokevat olevansa enää pelkkä resurssi, jota ei tarvitse kohdella samanarvoisesti muiden työntekijöiden kanssa.

27.9.2010 6:01 | Päivitetty 16.10.2010 14:36

Nokian henki, työhyvinvointihankkeet ja kannustava henkilöstöpolitiikka ovat monena vuonna saaneet aitoja kehuja niin yhtiön johdolta kuin työntekijöidenkin edustajilta.

Silti Nokiankin yrityskulttuurista löytyy vähemmän tunnettuja puolia. Yksi näistä on ulkoistetun työvoiman kohtelu.

Kännykkä-Nokia sekä verkkoyhtiö Nokia Siemens Networks ovat viime aikoina siirtäneet yhä enemmän vanhoja toimintojaan ja työntekijöitään ulkoisille alihankkijoille.

Ulkoistetut työntekijät jatkavat useimmiten hommiaan samoissa työpisteissä kuin ennenkin, samojen työkaverien kanssa mutta hyvin erilaisessa työilmapiirissä.

Monet alihankkijayhtiöiden työntekijät valittavat, että vuokratyöläisinä heidän arkitodellisuutensa on muuttunut nopeasti hyvin toisenlaiseksi kuin Nokian omalla palkatulla työväellä.

Tervehtiminen lakkaa,tiedonkulku tökkii

Vaikka ulkoistetut "externaalit" tulevat samoihin työtiloihin kuin muutkin ja tekevät tiimeissä tuttuja tehtäviä, heidän kohtelunsa vaihtelee suuresti yhtiön eri yksiköissä.

Suhtautuminen heihin voi olla joko äärimmäisen hyvää tai hyytävää.

Taloussanomien haastattelemien lukuisten projekti-, vuokra- tai lainatyöntekijöiden mukaan joissain yksiköissä vuokratyöläisiä jätetään järjestelmällisesti pois tiimipalavereista ja normaalista tiedonkulusta.

Joissain vuokraväen kohtelu on tarkoituksellisen kylmäkiskoista, tervehtimätöntä ja tylyä: ulkoistettu ammattilainen muuttuu entisten työkaverien silmissä näkymättömäksi.

Työpaikkaruokailu alkaa maksaa euron-pari enemmän kuin vakiväelle, eikä työterveysaseman palveluitakaan saa käyttää juuri muuten kuin onnettomuustilanteissa.

Erilaiset työhyvinvointi- ja viihtyvyyshankkeet on rajattu vain Nokian omalle henkilökunnalle.

Sovittuihin tavoitteisiin pääseminen vaatii enemmän töitä kuin mitä työaika sallisi, eivätkä ihmiset uskalla valittaa asiasta, toisin kuin talon omat työntekijät.

Työntekijöiden mukaan jotkut hyväntahtoiset esimiehetkin ovat pahoitelleet tilannetta, ja perustelleet sitä Nokian yleisillä ohjeilla ja vuokratyöläisten kanssa asioimiseen vakiintuneilla käytännöillä.

Nokia: Vuokrausyrityson vastuussa henkilöistään

Nokian yksiköissä vallitsevan käsityksen mukaan yhtiön HR-osasto olisi neuvonut, että vuokratyöntekijöiden ja talon oman väen kesken pitää muistaa pitää selvää hajurakoa.

Missään nimessä ei saa antaa sellaista juridista vaikutelmaa, että alihankkijoiden ihmiset olisivat Nokian omia työntekijöitä. Tällä kun voisi olla määrittelemättömiä taloudellisia seurauksia, esimiehet väittävät HR-ihmisten sanoneen.

Taloussanomat kysyi vuokraväen kohtelusta Nokian työhyvinvoinnista vastaavalta HR-päättäjältä. Hän ei vastannut kysymyksiin, mutta yhtiön viestintäväki palasi asiaan.

Kuvailtu käyttäytyminen ei missään nimessä ole Nokian eikä HR-yksikkömme linjan mukaista. Normaalissa työtilanteessa vuokratyöntekijät ovat täysivaltaisia työyhteisön jäseniä, sanoo Nokian viestintäpäällikkö Tapani Kaskinen.

Hänen mukaansa joissain tapauksissa työpaikan tiedonkulkua vuokratyöntekijöille on rajoitettu salassapitomääräysten takia, varsinkin jos työntekijän toimenkuva on ulkoistuksen takia ratkaisevasti muuttunut.

Ateria-, työterveyshuolto- ja muiden etujen lakkaaminen on Nokian mukaan tekninen sopimusasia, joka kuuluu uudelle työnantajalle.

– Vuokrayrityksen tehtävä on hoitaa nämä työsuhde-edut tasa-arvoiseen kuntoon, Kaskinen sanoo.

Nokia ei Kaskisen mukaan voi ottaa kantaa siihen, kuinka paljon ulkoistaminen heikentää tai muuttaa entisten työntekijöiden työsuhteen ehtoja.

Vuokraväki onasiakkaan armoilla

Huonoksi koettu kohtelu on työhyvinvoinnin lisäksi työsuojeluasia, mutta vuokratyöntekijä on tällaisessa tilanteessa väliinputoajana.

Työsuojelupiireiltä ei heru apua, niin kauan kun työntekijöillä ei ole ongelmia omien suoranaisten työnantajiensa eli vuokraajayhtiön kanssa.

Tilanne on hieman samanlainen kuin kahvilatyöläisillä: jos kuppilan vakioasiakas käyttäytyy tarjoilijalle huonosti, häneltä on siedettävä enemmän kuin mitä työnantajalta tarvitsisi sietää.

Vuokratyöntekijä voi yrittää asioida pulmineen Nokian luottamushenkilöiden kanssa, mutta pelkästä pahasta mielestä ja syrjäytymisen tunteesta on vaikea nostattaa isoa ay-kysymystä.

Joka tapauksessa ulkoistuskohtalo odottaa lähivuosina yhä useampaa ict-alojen ammattilaista.

Nokian kaltaisille suhdanneherkille suuryrityksille vuokratyövoiman käyttö on ymmärrettävää. Yhtiö haluaa pitää tuotantonsa mahdollisimman joustavana.

Jos toimintoja on sopeutettava uusiin markkinatilanteisiin, alihankkijoiden väkeä saadaan helposti joko lisättyä tai vähennettyä ilman vaikeita yt-prosesseja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?