Kilometrikorvauksesta tuli maksuautomaatti

Julkaistu: , Päivitetty:

Oman kulkuvälineen käytöstä työmatkoilla maksettavista verottomista kilometrikorvauksista on tullut maksuautomaatti. Kilometrikorvaukset kohoavat vuosi vuodelta, vaikka autot kuluttavat yhä vähemmän polttoainetta. Korvauksista neuvotellaan vuosittain työmarkkinajärjestöjen miehittämässä työryhmässä.


Kilometrikorvauksen enimmäismäärä oman auton käytöstä on tänä vuonna 45 senttiä kilometriltä. Korvaus on kohonnut vuosittain samaan aikaan, kun autojen polttoaineenkulutus on laskenut.

Ajoneuvohallintokeskus AKE:n tilastoista käy ilmi, että ensirekisteröityjen ajoneuvojen polttoaineenkulutus oli viime vuonna keskimäärin 6,3 litraa 100 kilometriä kohden. Vuonna 2000 lukema oli 7,3 litraa. Kilometrikorvaus oli tuolloin euroiksi muutettuna 35,5 senttiä.

Kilomterikorvausten pohjana käytettävässä oletuslaskelmassa autojen keskikulutus on kuitenkin 8,5 litraa kilometriltä.

Finanssineuvos Pentti Tuominen valtiovarainministeriöstä kertoo, että keskikulutusluku on pysynyt pitkään samana. Oletuslaskelman pohjana on hänen mukaansa 1980-luvulla tehty tutkimus virka-ajoihin käytettävistä autoista.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Olisiko laskelmaa syytä päivittää?

– Seuraamme eri osuuksia, mutta kyllä tätä laskelmaa on pidetty kaikin puolin luotettavana.  Esimerkiksi pohjoismaisessa vertailussa korvaukset ovat normaaleja.

Tuomisen mukaan kulutus myös vaihtelee paljon, minkä vuoksi keskikulutus on jossain määrin hankala mittari.

Viime vuonna kilometrikorvauksia maksettiin hieman yli 900 000 suomalaiselle yhteensä noin 1,1 miljardia euroa.

Polttoaineen
osuus pieni


Polttoaine muodostaa vain osan kilometrikorvauksista. Nykyisestä 45 sentistä sen osuus on 10,85 senttiä, eikä esimerkiksi bensan hinnan muutoksilla siksi ole isoa muutosta korvaukseen. Polttoaineen keskihinta tarkistetaan vuosittain syksyllä Tilastokeskuksesta.

Kilometrikorvaus koostuu niin sanotuista kiinteistä ja muuttuvista kustannuksista. Isoimman osan muodostavat kiinteät kustannukset, eli lainan kuoletukset, lainan korot ja vakuutukset. Muuttuviin kustannuksiin luetaan polttoaineen lisäksi esimerkiksi voitelu-, rengas-, huolto- ja korjauskustannukset.

Tällä hetkellä valtionvarainministeriössä kuntajakoa pätkätyöläisenä selvittävä Osmo Soininvaara arvostelee kilometrikorvausten perusteita.

– Ei kilometrikorvauksella ole mitään tekemistä todellisten käyttökustannusten kanssa. Niistä on tullut tapa maksaa verotonta palkkaa.

Soininvaaran mielestä esimerkiksi pääomakuluja ei pitäisi hyvittää korvauksissa. Siinä olisi hänen mukaansa järkeä vain, jos auto olisi ostettu yksinomaan työmatkoja varten.

Väärinkäytöksiin
vaikea puuttua


Soininvaara antaa esimerkin.  

– Itse vuokrasin viime vuonna työmatkaa varten auton. Vuokrakulut olivat vähemmän kuin matkasta saatavat kilometrikorvaukset, joten käytännössä tienasin rahaa, Osmo Soininvaara sanoo.

– Autonvuokrassa ovat varmasti mukana kaikki kustannukset ja jonkinlainen voittokin, joten kilometrikorvauksissa täytyy olla ilmaa.

Hänen mukaansa korvaukset kannustavat paitsi oman auton käyttöön työmatkoilla, myös väärinkäytöksiin.

– Eräs tuttuni on töissä kansainvälisessä firmassa, jossa myyntimiehet ajavat usein esimerkiksi Lahdesta Hämeenlinnaan Helsingin kautta, koska niin tienaa enemmän. Mutta tähän on vaikea puuttua.

Järjestelmän väärinkäytöstä on tuoreita esimerkkejä. Viime vuonna Helsingin käräjäoikeus tuomitsi kiinteistönvälitysyhtiö Habitan johtohenkilöille vankeutta törkeistä kirjanpitorikoksista ja törkeistä veropetoksista. Käräjäoikeus katsoi, että yrityksessä oli maksettu säännönmukaisesti palkkoja kilometrikorvauksina.

Soininvaara huomauttaa lisäksi, että esimerkiksi Kelan lääkärimatkoista maksama oman auton käyttökorvaus on 20 senttiä kilometriltä.

– Miksi nämä korvaukset eivät olisi edes samansuuruisia, hän kysyy.

Alennuksia
ei tule


Kilometrikorvaukset vahvistetaan vuosittain. Valtion työmarkkinalaitoksen tekemä kustannuslaskelma menee käsiteltäväksi kulukorvausasioiden neuvottelukuntaan, jossa ovat valtiovarainministeriön vero-osaston lisäksi edustettuina keskeiset työmarkkinajärjestöt SAK, STTK, Akava, EK sekä Kunnallinen työmarkkinalaitos.

Verohallinto vahvistaa korvauksien perusteet. Tosiasialliset määrät sovitaan viime kädessä työ- ja virkaehtosopimuksissa.

– Työmarkkinalogiikka on sellainen, että alennuksia on vaikea niellä, Tuominen sanoo.

Niinpä korvauksia ei olekaan koskaan tarkistettu alaspäin. 

Tuomisen mukaan valtiovarainministeriöön tulee paljon kyselyitä kilometrikorvausten nostamisesta bensan hinnan ollessa nousussa.

– Kukaan ei ikinä valita siitä, että maksettaisiin liikaa, jos kustannukset laskevat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Varainhoitoyhtiö: Edessä on vielä useita talouskasvun vuosia

    5. 5

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    6. 6

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    7. 7

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    8. 8

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    9. 9

      Sunnuntaisovittelu ei tuonut ratkaisua rahoitusalan viikonloppukiistaan

    10. 10

      Yle: Helsingin telakka saamassa uuden omistajan Kroatiasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    2. 2

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    3. 3

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    4. 4

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    5. 5

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    6. 6

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    7. 7

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    8. 8

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    9. 9

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    10. 10

      Yle: Helsingin telakka saamassa uuden omistajan Kroatiasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    4. 4

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    7. 7

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    8. 8

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    9. 9

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    10. 10

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    11. Näytä lisää