Pikavippiyhtiöistä alle puolet noudattaa määräyksiä

Kuluttajaviraston mukaan selvästi alle puolet pikavippiyhtiöistä noudattaa säännöstä asiakkaiden henkilöllisyyden tarkastamisesta. Muitakin sääntöjä kierretään surutta.

7.6.2010 14:42 | Päivitetty 7.6.2010 14:45

Pikavippiyhtiöt noudattavat huonosti helmikuussa voimaan astuneita rajoituksia kuluttajien tunnistamisesta ja maksuajoista. Kuluttajaviraston ja tietosuojavaltuutetun tekemässä tarkastuksessa tutkittiin noin 80 pikavippiyhtiön käytös.

Tutkituista yrityksistä vain 30 tunnistaa luotonhakijat lain edellyttämällä tavalla, eli käyttämällä pankkitunnuksia. Monet antavat asiakkaan itse valita tunnustautumistapansa, mutta kuluttajaviraston mukaan se ei riitä.

Vanha ongelma todellisten vuosikorkojen ilmoittamisesta ei sekään ole poistunut. Tutkituista firmoista 13 piilottaa korot yhä sopimusehtoihin tai muihin vastaaviin asiakirjoihin. Neljä yritystä kiertää myös määräystä yölainoista. Jos laina on otettu kello 23 jälkeen, se tulisi uusien säännösten mukaan maksaa vasta aamulla.

Tarkastuksissa havaittiin aukkoja myös asiakasrekistereissä ja tietojenkäsittelyssä. Joissain tapauksissa numeroa vaihtaneet asiakkaat ovat saaneet puheluita ja tarjouksia pikavippiyhtiöiltä, koska numeron edellinen omistaja on ollut yhtiön asiakas. Tietoja saatetaan myös jakaa saman konsernin muiden yritysten kesken asiakkaan tietämättä.

Kuluttajavirasto on myös tehnyt yhden tutkintapyynnön poliisille koronkiskonnasta. Määräys koronkiskonnan laittomuudesta ulotettiin helmikuussa myös pankkisektorin ulkopuolisiin yrityksiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?