Luottokortti on halpalentäjän turva

Lentoliput kannattaa ostaa luottokortilla, varsinkin jos asioi halpalentoyhtiön kanssa. Jos lento perutaan, kuluttaja voi vaatia korttiyhtiötä palauttamaan lipun hinnan. Muutoin sen ja muiden korvausten saaminen on hidasta ja usein epävarmaakin.

24.7.2009 13:36 | Päivitetty 24.7.2009 13:35

Moni halpalentoyhtiö keikkuu konkurssin partaalla, kun ihmiset ovat taantuman vuoksi vähentäneet matkustamista.

Uusin taloudellisiin vaikeuksiin kompastunut yhtiö on italialainen MyAir, jonka toimilupa on evätty toistaiseksi. Myös Slovakialainen SkyEurope ja puolalainen CentralWings ovat pahoissa ongelmissa.

Mitä kuluttaja voi tehdä, jos hänen lentonsa peruuntuu yhtiön ongelmien vuoksi?

Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström kertoo, että saatuaan tiedon peruuntumisesta matkustajan kannattaa ottaa yhteyttä lentoyhtiöön ja selvittää, voiko se järjestää korvaavat lennot. Jos ei voi, yhtiön pitää palauttaa lippurahat kuluttajalle seitsemän päivän kuluessa.

– Jos lippu on maksettu luottokortilla, kannattaa kääntyä luottokorttiyhtiön puoleen, sillä kuluttajalla on oikeus saada siltä lipun hinta takaisin.

Jos matka on maksettu käteisellä, kuluttajalla on edelleen oikeus saada rahansa takaisin viikon kuluessa. Jos yhtiö ajautuu selvitystilaan, rahojen saaminen voi olla mutkikasta. Esimerkiksi Flying Finnin konkurssissa viitisen vuotta sitten monet lippunsa käteisellä maksaneet menettivät rahansa.

Kuluttajan ei kannata viivytellä, kun hän vaatii rahojaan ongelmayhtiöiltä.

Euroopan kuluttajaviranomaisten mukaan MyAirilta lippunsa ostaneiden pitää lähettää vaatimuksensa yhtiölle kirjattuna kirjeenä mahdollisimman pian. SkyEuropea koskevat vaatimukset taas pitää olla perillä viimeistään 14. elokuuta ja CentralWingsiä koskevat 29. syyskuuta.

Asioi kirjallisesti jasäästä dokumentit

Kaikki lentoa koskevat tositteet kannattaa säästää.

– Kuluttaja tekee viisaasti, jos hoitaa yhteydenotot kirjallisesti. Tällöin hänelle jää dokumentit siitä, mitä asiassa on tapahtunut, Lindström huomauttaa.

Kuluttajaviranomaisten mukaan monet lentoyhtiöt palauttavat rahoja hitaasti. Euroopan komissio suosittelee, että asia kannattaa jättää viranomaisten huoleksi, jos lentoyhtiö ei vastaa valitukseen kuuden viikon aikana tai jos asiakas on tyytymätön siltä saamaansa vastaukseen.

Euroopan kuluttajakeskuksen sivulla on EU:n suomenkielinen valituslomake, jonka voi täyttää ja jättää kansalliselle valvontaelimelle. Suomessa kuluttajavirasto käsittelee liikematkustajiin liittyviä kysymyksiä ja kuluttajariitalautakunta tapauksia, jossa lentoyhtiö kieltäytyy vakiokorvauksista. Ilmailulaitos puolestaan vastaa yleisestä valvonnasta.

”Tekniset ongelmat” eivät johda korvauksiin

Muutkin kuin vakavaraisuusongelmien kanssa painiskelevat yhtiöt peruuttavat aika ajoin lentojaan. Jos lennolle ei ole ostettu tarpeeksi lippuja, yhtiö voi perua koko matkan.

Euroopan kuluttajakeskuksen Leena Lindströmin mukaan tällaisissa tapauksissa yhtiöt pyrkivät selittämään peruutusta teknisillä ongelmilla. Jos nimittäin lento perutaan kaksi viikkoa ennen lähtöaikaa kaupallisista syistä, matkustajilla on lipun hinnan palauttamisen lisäksi oikeus 250–600 euron korvaukseen.

– Päästäkseen maksamasta korvauksia lentoyhtiön on pystyttävä näyttämään, että kyse on olosuhteista, joita se kohtuudella ei ole pystynyt välttämään.

Lennon peruuntuminen johtaa usein välillisiin kustannuksiin. Moni kuluttaja lentoa varatessaan varaa esimerkiksi yöpymisen. Jos hän ei onnistu saamaan korvaavaa lentoa, hän voi menettää hotellille maksamiaan rahoja.

Lentomatkustamisen ongelmia koskevan asetuksen perusteella ei korvata välillisiä kustannuksia. Sen sijaan Monteralin yleissopimuksen nojalla on  mahdollista saada korvauksia. Sen mukaan lentoyhtiöllä on korvausvelvollisuus, jos se ei ole toiminut riittävän huolellisesti.

– Nämä lentojen peruutustilanteet ovat aika kompleksisia. Mitään kovin yleistä sääntöä ei ole, Lindström huomauttaa.

Osa lentoyhtiöistä pitää lainsäädäntöä kohtuuttomana nykyisessä taloustilanteessa. Lindströmin mukaan esimerkiksi Ryanair on melko silmiinpistävästi vastustanut sitä ja julkisestikin ilmoittanut, että se ei hyväksy lakeja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?