Muuttoautolla ei enää rikastu - Oma raha - Ilta-Sanomat

Muuttoautolla ei enää rikastu

Julkaistu: 30.12.2008 6:02, Päivitetty 30.12.2008 12:53

Henkilöautojen arvo laskee niin nopeasti, että verottomana tuotu muuttoauto ei ole enää ulkomaantyöläisellekään kovin tuottava sijoitus. Edullista sen osto silti on kotimaanhintoihin verrattuna.

Vielä 1990-luvun alussa tyypillinen tax free -Mersun tai -Bemarin tuoja oli Lähi-idän rakennustöistä tai rauhanturvakeikalta palaaja. EU-jäsenyyden alettua muuttoautoja alkoivat tuoda Brysselin-reissaajat.

Suomalaisten automarkkinoiden sulkeutuneisuuden ansiosta tuontiauton saattoi parin vuoden omistuskarenssin jälkeen myydä jopa voitolla.

Tällaista autolla vaurastumista ei enää käytännössä tapahdu. Sijoituksena uusi auto on aina kehno hankinta: sen arvo putoaa parin ensimmäisen käyttövuoden aikana reippaasti.

Nyt kun EU-automarkkinat ovat vapautuneet, muutaman vuoden ikäisistä kalliimman luokan tuontiautoistakin on Suomessa ylitarjontaa.

Silti tuontiauton hankkiminen voi veroetujen takia olla perusteltua, jos autoa muutenkin tarvitsee. Halvemmaksi sen hankinta tax freena tulee kuin normaalisti täältä autoliikkeestä ostettuna.

Siirtotyöläinen saa veroalennuksen,opiskelija ei

Suomeen ulkomailta työkomennukselta palaava henkilö voi saada muuttoautonsa autoverosta alennusta 13 450 euron verran. Päätoimisella opiskelijalla autontuontietuja ei ole.

Ulkomailla oloon liittyy paljon lisäehtoja. Palaajan on oleskeltava ulkomailla yhtäjaksoisesti vähintään vuosi. Tuona aikana Suomessa saa käydä lomailemassa vuodessa 72 päivän verran.

Auton on myös oltava rekisterissä, asianmukaisesti liikennevakuutettuna ja käytössä kohdemaassa ainakin puolen vuoden ajan.

Auto on tuotava maahan puolen vuoden sisällä omistajansa paluumuutosta.

Käyttöauton ostaja voi "säästää"useita tuhansia euroja

Oheisten Suomen Rahatiedon laskelmien mukaan Suomeen kannattaa tuoda auto, joka maksaisi täällä autoliikkeessä korkeintaan 46 380 euroa.

Siinä on laskennallista autoveroa jäljellä 13 450 euroa, mikä on sama kuin muuttoautoille myönnetyn yleisen veronalennuksen määrä.

Tämän hintarajan alle jäävästä tuontiautosta ei siis tarvitse maksaa autoveroa lainkaan. Verottomana tuollaisen ajokin hinta voi olla noin 30 000 euroa. Päälle tulevat tietenkin mahdolliset kohdemaassa perittävät vero-, käyttö-, rekisteröinti- ym. vientikulut.

Hintarajan sisään mahtuu paljon isoja perheautoja sekä keskikokoisia, "lähes edustusautoja".

Esimerkiksi normaaliostajalle noin 45 000 euroa maksavan Mercedes-Benz C200-farmarin saa täkäläisen vähittäismyyjän kautta runsaan 30 000 euron tax-free-hinnalla.

46200 euroa uutena maksavan Hondan katumaasturin CR-V:n saa verottomana 27 500 eurolla.

Skoda Octavian kallein nelivetomalli lähtee verottomana runsaalla 24 000 eurolla, kaupan hinta on noin 38 000 euroa.

Järjen käyttö on autokaupassakin sallittua: hinnan lisäksi pitää laskea tarkasti, paljonko juuri tuon auton vakuutukset ja käyttökulut tulevat aikanaan kotimaassa maksamaan.

Autoliikkeissä kiertää juttuja, miten moni nuori ulkomailla ahertanut ammattilainen (tarinoissa tietysti aina mies) on erehtynyt hankkimaan niin ison tuonti-Audin/Porschen/Hummerin, ettei sen kaskoon, talvirenkaisiin saati määräaikaishuoltoon olekaan enää arjessa jäänyt rahaa.

Ostaako kotoavai kohdemaasta? 

Byrokratiamielessä helpoin tapa autonhankintaan on ostaa jo Suomesta lähtiessä vientirekisteriin siirtyvä tax free -auto.

Suomalainen autoliike hoitaa osan paluupaperisodasta, ja autossa on jo valmiina kaikki täkäläisten säädösten mukaiset turvavarusteet.

EU-alueella nettohinnalla ostetusta autosta joutuu kohdemaassa maksamaan sikäläisen arvonlisäveron. Kuitti on säilytettävä paluuta varten.

Toinen vaihtoehto on ostaa kohdemaasta uudenkarhea vähän käytetty auto, jonka hinnassa on jo sisällä arvonlisävero.

Kun EU-muuttoautolle on myönnetty autoverottomuus tai autoveron alennus, sitä ei saa heti myydä eteenpäin.Se on pidettävä itsellään vähintään kolmen vuoden ajan, joista ainakin yksi vuosi Suomessa.

Ajoneuvon käyttöä koskeva määräaika Suomessa alkaa siitä päivästä, jolloin ajoneuvolle myönnetään veropäätöksellä muuttoajoneuvon veronalennus.

Jos ajoneuvo tuodaan EU:n ulkopuolelta, siihen tehdään autoveropäätöksen ohella erillinen tullauspäätös, jossa vahvistetaan tullittomuus ja arvonlisäverottomuus. Näillä eduilla on 12 kuukauden karenssi: jos auton myy tai vuokraa pois ennen sen päättymistä, joutuu maksamaan tullin ja alv:n. 

Tuotua muuttoautoa saavat käyttää Suomessa perheenjäsenet, eli samassa taloudessa asuva puoliso sekä omistajan naimattomat lapset. 

Rekisteriin saa vastaveronmaksun jälkeen 

Kun muuttaja on antanut autoveroilmoituksen ja maksanut veronsa, veroviranomainen antaa luvan ajoneuvon rekisteröintiin.

Muuttoajoneuvo on rekisteröitävä täällä 30 päivän kuluessa maahantuonnista. Tätä ennen ajoneuvon käyttämiseksi Suomessa tarvitaan siirtolupa, jos ajoneuvo on pelkästään Suomen vientirekisterissä tai se ei ole rekisterissä ollenkaan.

Jos autolla on voimassa oleva Eta-valtion rekisteröinti, sitä saa käyttää Tullin vahvistamalla käyttöönottoilmoituksella eikä siirtolupaa tarvita.

Näin tulli laskee muuttoauton autoveron Henkilöauto

Automallin yleinen pyyntihinta Suomessa49610 e55000 eTavanomaiset alennukset3230 e3500 eYleinen myyntihinta46380 e51500 eautoveron määrä13450 e14935 emuuttoauton veronalennus13450 e13450 eMaksettavan autoveron määrä01485 eArvonlisäveroa autoverolle0327 eMaksettavaa yhteensä01812 e Lähde: Suomen Rahatieto, Tulli

Muuttoautoille laskettuja yleisiä myyntihintoja merkkivuosimalliajokilometritmyyntihintamuuttoauton vero+alvToyota Corolla 1,4 bensa20081000016581 e0VW Passat Variant Luxline 1,9 TDI20081000025222 e0Audi A3 Ambiente 2,0 TDI20081000030351 e0Subaru Legacy 3,0 R Sedan bensa20081000040106 e0 Lähde: Suomen Rahatieto, Tullin MAHTI-laskuri

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?