Kuluttajavirasto kiistää pimityksen - Oma raha - Ilta-Sanomat

Kuluttajavirasto kiistää pimityksen

Julkaistu: 22.9.2008 16:56, Päivitetty 22.9.2008 16:44

Kuluttajavirasto vakuuttaa, ettei ole unohtanut kuluttajan etua ottaessaan kantaa pankkien koronnosto-oikeuteen.

Kuluttajavirasto vakuuttaa, ettei unohtanut kuluttajan etua, kun otti kantaa pankin oikeuteen nostaa korkoa vakavaraisuuden ollessa uhattuna.

Viraston näkemys on, että uusi malli on myös kuluttajalle kohtuullisempi ratkaisu kuin vanha ehto, joka salli samassa tilanteessa luottojen massairtisanomiset.

– Asiasta on esitetty virheellisiä käsityksiä, jotka ovat aiheuttaneet kuluttajille perusteetonta huolta, ylijohtaja Marita Wilska arvioi viraston tiedotteessa.

Wilska huomauttaa myös, ettei Kuluttajavirasto ollut sopimassa uusista malliehdoista, vaan Finanssialan Keskusliitto ainoastaan kysyi sen näkemystä yhteen ehtokohtaan.

– Emme ole pimittäneet asiaa. On selvää, että pankkien mallisopimusehtojen uudistuksesta kokonaisuudessaan olisi asianosaisten eli Rahoitustarkastuksen, Finanssialan Keskusliiton ja pankkien ollut tarpeen tiedottaa. Onkin hyvä, että asia on nyt tullut julkisuudessa keskusteluun, Wilska toteaa.

Kuluttajavirasto aikoo nyt keskustella Ratan ja Finanssialan Keskusliiton kanssa siitä, miten jatkossa tällaisten asioiden tiedottaminen varmistetaan.

Tuoreimmat osastosta