Varo kauppasi lepsua luottokorttia

Luottokortin voi saada, vaikkei haluaisikaan. Kaupat ovat innostuneet markkinoimaan omia luottokorttejaan, mutta aina asiakas ei ymmärrä, että kyseessä on luottokortti eikä kertaluotto.

4.8.2008 10:38 | Päivitetty 4.8.2008 10:52

Monet kaupat markkinoivat luottokortteja esimerkiksi korottomalla maksuajalla. Kuluttaja tajuaa tilanneensa luottokortin kertaluoton sijaan vasta, kun kortti tulee kotiin, kertoo Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen Yle Uutisille.

Peltonen sanoo, että kaupoista on vaikea saada kertaluonteista luottoa. Luoton mukana asiakas tulee usein hankkineeksi kaupan tunnuksilla varustetun luottokortin, vaikka lompakossa jo Visa, Mastercard tai muu vastaava jo olisikin. Kortteja kertyy, ja luottojen hallinnasta tulee työlästä.

Kortteja tuputtavat myös pankit. Peltosen mukaan pankkikortin pyytäjälle tarjotaan useimmiten ensin luottokorttia. Kuluttajavirasto saa viestejä luottokorttien tyrkyttämisestä kuluttajilta, jotka tuntevat itsensä eivätkä halua ottaa luottokortteja.

– Annoimmekin viime vuonna pankeille palautetta tästä markkinointitavasta, Peltonen sanoo Yle Uutisille.

Korttikiiman taustalla on kauppojen halu vähentää käteisen rahan käyttöä, josta niille aiheutuu muun muassa kuljetuskustannuksia.

Stockmannin markkinointijohtaja Maaret Kuisman mukaan kysymys on kalleuden lisäksi maksamisen sujuvuudesta ja turvallisuudesta. Stockmann on vaihtamassa kanta-asiakaskorttejaan Mastercardeiksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?